Konklusjon og konkurrenter

Jeep Patriot har enkelte sterke sider. Men svakhetene er altfor mange til at den kan måle seg mot de beste konkurrentene.

Hovedargumentene for Jeep Patriot 2.0 CRD Limited er kjøreegenskapene, bakseteplassen, girkassen, det høye utstyrsnivået og den relativt lave prisen; 380.000 kroner.

For mange svakheter

Likevel, prisen er etter vårt syn ikke lav nok til at vi kan se gjennom fingrene med bilens tallrike svakheter. De viktigste argumentene mot Patriot er det simple interiøret, den svake støyisoleringen og den dårlige ergonomien. Den voldsomme rattstamme-innkassingen og fraværet av et dybdejusterbart ratt vil for manges vedkommende alene være nok til å diskvalifiere Patriot. I tillegg kommer de mange mindre vellykkede løsningene vi omtalte i forrige kapittel.

Jeep Compass

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Som nevnt er Jeep Compass og Jeep Patriot i praksis samme bil. Og fordi de koster omtrent det samme (Jeep Compass 2.0 CRD Limited: 375.000 kr), kommer heller ikke Compass høyt på vår anbefalingsliste.

Dodge Caliber

Patriot og Compass er imidlertid ikke bare tvillinger - de er trillinger. Den tredje bilen i familien heter Dodge Caliber. Denne selges riktignok kun med forhjulsdrift her i landet. Den har også dårligere benplass i baksetene og svakere innvendig takhøyde enn de to Jeep-variantene. Til gjengjeld har den en mye lavere pris. Dodge Caliber 2.0 CRD SXT, som har like mye utstyr som Jeep Patriot Limited, koster 306.000 kroner. Det betyr en prisforskjell på hele 74.000 kroner. Riktignok mister man firehjulsdriften, men man får en raskere bil (9,3 vs 11,0 sekunder) og et lavere forbruk (0,61 liter per mil vs 0,67). Den som vurderer Patriot eller Compass bør derfor ikke handle uten først å ha sett nærmere på Caliber.

Mitsubishi Outlander

Sammenlignet med vår favoritt i folke-SUV-klassen - Mitsubishi Outlander - kommer imidlertid Jeep Patriot til kort. Mitsubishi Outlander 2.0 Di-D Intense+, som har samme motor som Patriot (og sannsynligvis samme firehjulsdrift-løsning), koster 410.000 kroner, 30.000 kroner mer enn Patriot. Riktignok mangler navigasjon og takluke. Til gjengjeld får man en større, langt mer påkostet syvseter med fem år garanti.

Honda CR-V, Nissan X-Trail og Toyota RAV4

Heller ikke Honda CR-V 2.2 i-CTDi Elegance har like mye utstyr som Jeep Patriot Limited. Og den koster 392.000 kroner - 12.000 kroner mer. Men CR-V fremstår på alle måter som en bedre, mer påkostet og gjennomarbeidet bil og er uten tvil å foretrekke fremfor Patriot. Det samme gjelder Toyota RAV4 2.2 D-4D Executive (393.000 kr) og nye Nissan X-Trail 2.0 dCi S4 (386.000 kr). Vi ville nok også ha valgt Suzuki Grand Vitara og Kia Sportage foran Patriot.

Konklusjon

Jeep Patriot er i likhet med Jeep Compass en fargeklatt som gjør utvalget i folke-SUV-klassen enda større. Hadde den vært 30.000 kroner billigere, så ville vi nok ha vært villige til å legge litt mindre vekt på bilens svake sider. Men det er den ikke - og dermed er den heller ikke blant våre klassefavoritter.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Test av Jeep Compass finner du her.
  • Test av Dodge Caliber finner du her.
  • Her finner du mer Jeep-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder