Konklusjon og konkurrenter

En outsider som uten alt for mange sære løsninger er blitt en direkte konkurrent til de etablerte.

Og det som gjør Actyon Sports mest interessant er prisen. 245.000 kroner med klimaanlegg, og 35.000 ekstra gir deg automat. I tillegg har toppmodellen til 300.000 kroner automat, skinninteriør, elektronisk styrt klimaanlegg, ryggesensor og lettmetallfelger.

Nærmest

Som firedørs pickup med manuelt gir er det ligger alle konkurrentene rundt 280.000 kroner. Da kommer det over 10.000 kroner ekstra for å få på plass klimaanlegg for de som har den muligheten.

Vis mer


Nærmest er Mitsubishi L200 med en startpris på 274.000 kroner. For å få automat må man kraftig opp i utstyrsnivå, og prislappen blir hele 332.000 kroner. Da har den som eneste i klassen også ESP på plass. Den har høyere lastekapasitet, nyttelast på 910 kilo og trekker 2.700 kilo (Actyon Sports har 695 kilo som nyttelast og kan trekke 2.300 kilo). L200 er utstyrt med en 2,5-liter som yter 136 hestekrefter og leverer 314 Nm. I størrelse er L200 den av de tradisjonelle pickupene som er nærmest Actyon Sports.

Nest bil ut er Toyota Hilux til 279.000 kroner. Med henholdsvis 775 og 2.250 kilo som vektbegrensinger ligger den svært nær SsangYong. Her er det også en 2,5-liter på plass, men med klassens laveste effekt, 120 hestekrefter. Dreiemomentet er imidlertid bra med 325 Nm, og Toyota har meldt at en treliter er på vei med bedre effekt og mulighet for automatgir.

Tvillingene Ford Ranger og Mazda BT50 koster henholdsvis 287.000 og 282.000 kroner, men disse har klimaanlegg som standard. Med over 1.000 kilo nyttelast og hengervekt på 3.000 kilo er disse to klart bedre enn klassesnittet. Under panseret sitter igjen en 2,5-liter, og ytelsene er 143 hestekrefter og 330 Nm.

(Rettet 27/8-07) Den mest SUV-aktige bilen i klassen er Nissan Navara, og den er også den klart dyreste. Den starter på 325.000 kroner, og kan leveres med automatgir for 350.000 kroner. Navara trekker også 3.000 kilo, og er den kraftigste i klassen med en 2,5-liter som yter 174 hestekrefter.

Til høsten vil også Isuzu dukke opp igjen på det norske markedet, og i første omgang dreier det seg om en versjon med treliters dieselmotor som yter 163 hestekrefter, og som kan leveres med automat. D-max, som modellen heter, har samme gode laste- og trekkapasitet som tvillingene fra Ford og Mazda.

Konklusjon

Vis mer


Vi er beinharde på at ESP er nødvendig sikkerhetsutstyr, og sliter tungt med å anbefale biler som ikke har dette utstyret på plass. Derfor står de dyrere utgavene av Mitsubishi L200 som de eneste modellene vi kan direkte anbefale.

I klassen er det allikevel ikke tvil om at Actyon Sports er en klar budsjettvinner, og for mange vil den være den beste avveiningen mellom bruksegenskaper og komfort.

  • Store bilder av SsangYong Actyon Sports finner du her.
  • Her finner du mer Ssangyong-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer