Konklusjon og konkurrenter

Til tross for en jordklode på vikende front dukker det opp biler i denne klassen på løpende bånd. Mercedes er en opplagt konkurrent, men også modeller fra Porsche, Ferrari, Lamborghini og Aston Martin kan være alternativer til M6 kabriolet.

Alle bilene i denne klassen er i stand til å imponere med mye krefter og kjøreegenskaper langt utover det man opplever i mer normale kjøretøyer. Vi regner derfor med at det er mye smak og behag eller mer elle mindre marginale preferanser som avgjør om man ender opp på det ene eller det andre.

Mercedes

Mercedes har en rekke muskelsterke biler og kan slå i bordet med SL600, SL55 AMG (erstattes snart av SL63 AMG) og SL65 AMG. Mercedes har også AMG varianter av de åpne bilene SLK og CLK. Ingen andre kan slå i bordet med et slikt spekter med kabriolet og roadstere. SL-ene, som nå effektmessig ligger nærmest 6-serien, selv om SL ikke har bakseter, ligger også i den samme prisklassen, nærmere bestemt godt over 2 millioner. SL65 koster over 3!

Aston Martin og Jaguar

Vis mer
Vis mer


Britiske sportsbiler er vakkert og både V8 Vantage og DB9 finnes som kabriolet. V8 Vantage Roadster koster fra snaut 2 millioner og DB9 koster fra drøye 2,5. DB9 har litt mindre hestekrefter enn BMW M6, men utseende kompenserer for det meste. DB9 er et smykke av en bil. Jaguar XKR er "billigst" av de britiske perlene. XKR med 416 hestekrefter koster fra cirka 1,8 millioner.

Porsche er også på vei med sin 911 Turbo med 480 hestekrefter. Man må nok regne med over 2 millioner for denne også.

I tillegg kommer det biler fra Italia som ikke skal glemmes. Det finnes åpne modeller fra både Ferrari, Lamborghini og Maserati.

Konklusjon

M6 har igjen gitt høy oss høy puls, slitt muskulatur og fantastiske bilopplevelser, denne gang under åpen himmel. Hvis man kommer over kostnadene som påløper ved kjøp og bruk har man en perlebil som vil gi kjøreglede langt utover det man tror er mulig. Det må nevnes at girkassen også er av entusiast-typen. Det kan godt være at noen er mest tjent med å kjøre en vanlig automatgiret bil, men SMG-kassa er i høyeste grad med på å gjøre dette til en spesiell opplevelse som entusiaster og kjøreglade sjåfører vil sette pris på.

Tekniske data for BMW M6 finner du her.

Store bilder av BMW M6 finner du her.

TEST: Mercedes SL55 AMG.

TEST: Porsche 911 Turbo.

TEST: Aston Martin V8 Vantage.

TEST: Lamborghini Gallardo Spyder.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder