Konklusjon og konkurrenter

Det er fire hovedkonkurrenter i denne klassen, og en outsider.

Og BT-50 er definitivt ingen outsider. Med så stor vekt på bruksegenskaper som Mazda har valgt, blir BT-50 selve kjernebilen i klassen. Sammen med tvillingen Ford Ranger er det først og fremst mot Toyota Hilux, Mitsubishi L200 og Nissan Navara kampen står.

Med mellomlangt plan koster BT-50 fra 252.000 kroner, og den vi kjørte hadde utstyrsnivå Exclusive og koster 272.600 kroner.

Mitsubishi L200

L200 er attraktiv blant annet fordi den er eneste pickup i klassen som kan leveres med ESP. Det er dessverre kun de dyrere utgavene som har dette sikkerhetsutstyret, og ser vi på innngangsmodellen L200 Club Cab Invite til 254.000 kroner har ikke den engang ABS-bremser. 136 hestekrefter og 314 Nm gjør at L200 er den som ligger nærmest BT-50 i ytelser.

Vis mer
Vis mer


Med 890 kilo nyttelast ligger L200 nesten 200 kilo under BT-50, og hengervekt på 2.700 kilo gir Mazdaen en fordel på 300 kilo.

Nissan Navara

Nissan Navara er kanskje den mest SUV-inspirerte i pickup-klassen, og den er den desidert sterkeste med 174 hestekrefter og 403 Nm. Prisen er også den friskeste, en King Cab starter på 299.000 kroner. Den trekker like bra som Mazdaen, 3.000 kilo, men har lav nyttevekt med 755 kilo.

Toyota Hilux

Hilux sliter med både nyttelast og motorstyrke i forhold til BT-50, med 120 hestekrefter og 325 Nm, men til neste år kommer det en treliter med høyere effekt. Hilux trekker 2.800 kilo, og nyttelast er på 775 kilo. Hilux er lengst i klassen, og har med det et langt lasteplan.

Hilux starter på 245.000 kroner som X-Cab.

Outsider

Vi har nylig kjørt Ssangyon Actyon Sports som er en firedørs pickup med sprek toliters motor og godt med utstyr. Den starter på 245.000 med klimaanlegg, og er et alternativ for de som veksler mellom arbeid og fritid.

En siste outsider som dukker opp senere i høst er Isuzu D-max som Suzuki-importøren har bestemt seg for å ta inn til Norge. Den vil komme med en treliter med mulighet for automat.

Konklusjon

Mazda BT-50 er ved siden av Toyota Hilux den mest reale arbeidsbilen i klassen, og med den nye motoren har den et overtak på Toyotaen.

Mot Nissan Navara og Mitsubishi L200 har Mazdaen et prisovertak, mens begge disse er mer SUV-aktige og klarer kombinasjonen arbeid og fritid bedre.

  • Store bilder av Mazda BT-50.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder