Konklusjon og konkurrenter

VW har med nye Golf stasjonsvogn et produkt som vil vise seg å være en meget farlig utfordring for konkurrentene.

(Alle priser er avrundet til nærmeste 1.000 kroner. De sedvanlige ekstrautgiftene kommer alltid i tillegg).

Det har tatt sin tid, men resultatet var verdt å vente på. VW Golf er et ypperlig kompromiss mellom et relativt kompakt ytre og meget gode innvendige plassforhold. Den mer klassiske utførelsen enn den fleksibilene byr på sammen med personbilens kjøreegenskaper har fortsatt en ganske bred appell også i kompaktbilenes kundekrets - særlig nå som kompaktbilene har opparbeidet seg den status mellomklassen hadde for en del år tilbake..

Få konkurrenter

Vis mer
Vis mer


Sånn sett konkurrerer Golf stasjonsvogn ikke mot sine brødre Golf Plus og Touran, men mot stasjonsvognutgavene av Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307 og Renault Mégane - for ikke å glemme konsernfetter Skoda Octavia.

290.000

Billigste Golf stasjonsvogn koster 240.000 kroner og er 1.6 102 hk Trendline. Rimeligste dieselvariant, 1.9 TDI 105 hk Trendline koster 248.000 kroner. "Vår" Golf stasjonsvogn 2.0 TDI 140 hk Sportline koster 290.000 kroner. Forskjellen består for nesten 30.000 kroner i den kraftigere motoren; resten er utstyr som blant annet lettmetallfelger, sportsunderstell, sportsseter med regulerbar korsryggstøtte, skuffer under setene foran og midtarmlene bak med skiluke, samt kjørecomputer. Testbilen hadde i tillegg ekstrautstyr for 32.000 kroner hvorav panoramatak og xenonlys samt automatisk klimaanlegg.

Fetter Octavia

Golfen er sistemann ut i dette segmentet og har sørget for å ha noen fordeler på sin side. Utstyrsmessig er den på høyden med sine konkurrenter. Størrelsesmessig er den overlegen de andre bilene i kompaktklassen som er nevnt ovenfor. Skoda Octavia er et litt spesielt tilfelle; Vi har regnet den med i mellomklassen inntil nylig - riktignok som minstemann. I forhold til Golf stasjonsvogn har den fortsatt fordelen av et noe større bagasjerom, men er ellers ikke rommeligere. Med tilsvarende motor/utstyrsnivå koster Octavia 305.000 kroner og forekommer oss mindre komfortabel samtidig som Golf leverer hakket bedre kvalitetsinntrykk.

Vi vurderer ikke Renault Mégane her da den for tiden ikke tilbys med en sammenlignbar motor.

Kompakt-trio

Vis mer


De tre kompaktfavorittene havner alle mer eller mindre i skyggen av nykommeren. (Prisene gjelder omtrent tilsvarende utstyrsnivå).

- Ford Focus 2.0 TDCi 136 hk har en like sterk og mer kultivert motor, men den er mindre rommelig. En sterk konkurrent, men koster 303.000 kroner (utstyrsnivå Titanium) - 13.000 mer enn Golfen.

- Peugeot 307 SW 2.0 HDI: Det samme som for ovenstående gjelder hva angår motor. Plassforholdene er veldig gode og panoramatak er tilgjengelig. Imidlertid er nå 307 en utgående modell - se imidlertid opp for nykommeren 308 som er rett rundt hjørnet og som vi ikke har testet. Uansett blir 307 SW rent for dyr: 307.000 kroner er 17.000 mer enn VW forlanger for Golf stasjonsvogn.

- Opel Astra: Dette er en romslig og bra kompaktstasjonsvogn, og kan fås med to effektvarianter av den gode 1.9 CDTI-motoren. På den ene siden: 120 hester - da er den 12.000 kroner billigere, men har dårligere ytelser samtidig som den er mye dyrere enn Golf 1.9 TDI. På den andre siden: 150 hester - men blir da 11.000 kroner dyrere (utstyrsnivå Cosmo).

Konklusjon: Volkswagen har bragt på markedet en bra stasjonsvogn til en avbalansert pris, og vi anser den som et godt kjøp i klassen. Konkurrentene fra Opel og Ford blir frakjørt - men ikke utklasset...

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

Store bilder av interiør og eksteriør.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder