Konklusjon og konkurrenter

Opel GT må opp i premiumklassen for å finne de nærmeste konkurrentene. GTs sterkeste kort er pris kontra ytelser.

Vi hadde mye moro med Opels nye roadster de dagene vi hadde den til disposisjon. Likevel var det lett å oppdage de mange manglene bilen tross alt er belemret med, og de fleste av oss ville nok tenkt seg om både to og tre ganger før vi kjøpte denne bilen. Den er rett og slett litt vanskeligere å leve med til daglig enn konkurrentene. La oss så ta en titt på disse:

BMW Z4

Blant roadstere til rundt 6-700.000 kroner har Opel GT ikke så altfor mange rivaler. BMW Z4 er kanskje den nærmeste av dem og koster rett over 700.000 kroner med sammenlignbar motor. Det vil si en 3,0-liters rekkesekser på 265 hester. Den gjør at Z4 akselererer fra stillestående til 100 på nøyaktig like lang tid som GT, altså 5,7 sekunder.

Vis mer


BMW’ens fordel ligger i en langt mer påkostet og gjennomarbeidet interiør, betydelig bedre plass både for folk og bagasje, en silkemyk og herlig rekkesekser som dessuten bruker noe mindre bensin enn hva tilfellet er med Opels turbomotor. 0,86 mot 0,92 liter er ikke all verdens, men likevel merkbart.

Audi TT

Også Audi TT bør nevnes, selv om den jo ikke kan skilte med bakhjulsdrift som de fleste andre i denne klassen. For å få sammenlignbare ytelser, må vi opp på den største motoren og da blir dessverre prisen også en del høyere. 761.000 kroner er over 100.000 kroner mer enn hva GT koster og dermed havner TT litt på siden. Til gjengjeld får du en flott sekssylindret motor, firehjulsdrift, dobbelkløtsjgirkasse (DSG, for øvrig kostnadsfritt), bedre plass og et interiør som ligger mange hakk over GTs.

I det store og det hele er TT langt mer gjennomarbeidet enn vår testkandidat. Men som sagt, det koster. Dessuten er ikke TT like barnslig kul med sin firehjulsdrift.

Porsche Boxster

Vis mer


En Porsche Boxster er faktisk billigere enn TT med den største motoren. Ulempen er at Porsches boxermotor er en del svakere. 2,7-literen sender Porschen av gårde til 100 km/t på 6,1 sekunder, fire tiendeler tregere enn Opel GT. I praksis vil nok forskjellen oppleves enda større. 245 hester er én ting, men de krever turtall. Dreiemomentet ligger nemlig på relativt lave 273 newtonmeter.

Også Boxster fremstår som en mer komplett bil enn GT og spesielt kjøreegenskapene er fortsatt klasseledende. Boxster er en skikkelig sportsbil, om enn en litt treg en.

Mercedes-Benz SLK

Mercedes har også et bidrag i klassen og for 707.000 kroner får du en SLK 280 med en 3,0-liters V6’er på 231 hester. Med denne under panseret gjør SLK 0-100 på 6,3 sekunder. En del tregere enn GT altså. SLK er cruiseren i denne gjengen og en langt mer moden bil enn Opelen, på godt og vondt.

Outsidere

Vis mer


I tillegg har vi litt mer perifere rivaler som Mazda MX-5, Nissan 350Z og Alfa Spider. Grunnen til at vi ikke går noe nærmere inn på disse bilene, er at de ligger i en annen klasse hva pris og/eller ytelser angår.

Konklusjon

Som du ser ovenfor har GT en tøff samling konkurrenter. GTs fordel ligger først og fremst i de friske ytelsene og den relativt lave prisen. Den er morsom, men er du ute etter raffinement når det gjelder interiør, praktiske løsninger og til en viss grad motor og kjøreegenskaper, bør du se deg om etter en annen bil. Opel GT er bølla i klassen på ungdomsskolen som ikke gjorde leksene sine og som villig vekk havnet i slåsskamp. Den litt umodne som ikke hadde lyst til å bli voksen. Men han hadde det sikkert morsomt, og det har du i Opel GT også. Så spørs det om du kan leve med svakhetene.

Utstyr, tekniske data og priser finner du her.

Store bilder kan du se her.

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder