Konklusjon og konkurrenter

Det er lett å like Defender, men lavt sikkerhetsnivå og relativt stiv pris gjøre det fornuftig å gå en ekstra runde i kjøpsprosessen.

For entusiastene er det kun Defender som gjelder, og med den nye motoren og girkassen har de fått en enda bedre kjæledegge. Og som eneste bil i klassen der en 2007-modell blir innlemmet i hilseplikten, er et eksempel på at det er kvaliteter ved eierskap som går utover det vi kan regne inn i en biltest.

For prislappen på testbilen viser 410.000 kroner inkludert ekstrautstyr, og da er man faktisk kun 20.000 kroner unna en den billigste versjonen av Discovery. Den har alt nødvendig sikkerhetsutstyr på plass, og er på ingen måte sjenert for en tur i skogen. Komfortnivået er betydelig høyere med en V6-diesel som yter 190 hestekrefter.

Vis mer


Billigste Defender, uten klimaanlegg og ABS-bremser koster 337.000 kroner.

Arbeidsbil

Defender er robust og egner seg godt til tungt arbeid, spesielt den høye tilhengervekten gjør den attraktiv som arbeidsbil. Prismessig ligger biler i pickup-klassen 60-70.000 kroner under Defender, og de aller fleste av disse har utstyr som kollisjonsputer og ABS-bremser på plass.

Andre populære håndverker-biler er varebilutgavene av SUVer som Nissan Pathfinder og Mitsubishi Pajero. De ligger bare 20-40.000 kroner over billigste Defender, og har i forhold til pickupene ytterligere høyere sikkerhetsnivå ved at de kommer med ESP som standard.

Konklusjon

Som entusiastbil har ikke Defender konkurrenter. Det lave sikkerhetsnivået gjør det umulig å anbefale bilen, men som nevnt har de som lar hjertet seire over fornuften fått en bedre bil med 2007-modellen.

Store bilder av Land Rover Defender 110.