Konklusjon og konkurrenter

Hvis kjøreegenskaper står høyest på agendaen, er Cayenne det selvsagte premium-SUV-valget.

Porsche Cayenne Turbo koster 2.120.000 kroner. For denne summen får man en stor firehjulstrekker, 500 hestekrefter og 0 til 100 på 5,1 sekunder. Samtidig får man klasseledende kjøreegenskaper. Hvis man i tillegg betaler 36.000 kroner for aktive stabilisatorstag (PDCC), øker Cayenne sitt forsprang ytterligere.

BMW X5

Når det kommer til kjøreegenskaper er det altså ingen som kan matche Cayenne. Nye BMW X5 er nok den konkurrenten som kommer nærmest, men den har ikke motorisering som kan måle seg med Cayenne Turbo. Dermed er Cayenne Turbo det opplagte valget for den som prioriterer kjøreegenskaper og maksimale ytelser.

Mercedes-Benz ML 63 AMG

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Selv hvis vi velger å tone ned kjøreegenskapene, har Cayenne Turbo få utfordrere. Verken Audi, BMW, Jeep, Land Rover eller Volvo har biler med motorisering i denne klassen. En av de svært få premium-SUVene som motormessig holder følge med dagens testkandidat er Mercedes-Benz ML 63 AMG (2.122.000 kr), som koster ganske nøyaktig det samme som Cayenne Turbo. Mercedesen kan skilte med en 6,2-liters uladet V8-motor, 510 hestekrefter og 0 til 100 på 5,0 sekunder.

Volkswagen Touareg W12

Vi nevner også Volkswagen Touareg W12, som kun selges via Volkswagen Individual. Bilen føres i utgangspunktet ikke i Norge og er derfor heller ikke priset. W12 har en 6,0-liters V12-motor som yter 450 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 5,9 sekunder.

Enda tørstere enn Cayenne Turbo

Disse to beistene presterer forøvrig å forbruke enda mer drivstoff enn Cayenne Turbo. Touareg W12 drikker 1,57 liter per mil ved blandet kjøring (375 g/CO2), mens Mercedesen slurper unna heftige 1,65 liter (392 g). For moro skyld kan det nevnes at ML 63 AMG er oppgitt å bruke 2,41 liter per mil ved bykjøring.

Konklusjon

Det som dermed står klart er at verken Cayenne Turbo, ML 63 AMG eller Tuareg W12 er særlig intelligente valg hvis økonomi eller miljø står på dagsorden. Enormt forbruk og ditto utslipp er nemlig prisen som må betales når bilprodusenter bestemmer seg for å lage store SUVer med sportsbilytelser.

Hva så med Cayenne (1.120.000 kr) og Cayenne S (1.450.000 kr)? Vel, også disse utgavene kjennetegnes ved høyt bensinforbruk. Samtidig møter de langt flere utfordrere enn Cayenne Turbo. Blant annet må de finne seg i å bli sammenlignet med diverse spreke dieselmotoriserte premium-SUVer som kan skilte med langt lavere CO2-utslipp og driftskostnader. Men også Cayenne og Cayenne S fremstår som opplagte kandidater hvis sportslighet og kjøreglede står på toppen av agendaen.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk bredere omtale første gang vi testet Cayenne Turbo.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder