Konklusjon og konkurrenter

Volvo XC70 er en moderne og komfortabel bil. Men dvaske kjøreegenskaper og svak bakseteplass trekker ned.

Volvo XC70 D5 starter altså på 572.000 kroner. Da snakker vi laveste utstyrsnivå og manuell girkasse. Med automatgir stiger innstegsprisen til 626.000 kroner og den som ønsker skinnseter må belage seg på å punge ut med 656.000 kroner. I tillegg kommer selvsagt vinterdekk, frakt- og leveringskostnader og så videre og så videre.

Er dette konkurransedyktige priser? Vel, det avhenger av øynene som ser. Er du opptatt av sportslige kjøreegenskaper er XC70 uansett ikke en bil for deg. Det samme gjelder deg som er avhengig av stor bakseteplass, ikke minst hvis du har barn som fortsatt sitter i bakovervendt barnesete.

Vis mer
Vis mer


Men hvis man ikke er så opptatt av bakseteplass - og prioriterer komfort foran sportslighet - så er Volvo XC70 opplagt en interessant bil.

Få opplagte konkurrenter

I utgangspunktet er Volvo XC70 en ganske spesiell konfigurasjon. Den er ikke vanlig stasjonsvogn, den er ikke en SUV. Mange ynder å kalle denne biltypen "crossover", et annet navn er "halv-SUV". Uansett hva man velger å kalle det, så tilhører XC70 en svært sjelden art. Det betyr at XC70 - hvis man er streng når det kommer til klassifisering - har svært få konkurrenter.

Likevel havner XC70 i en farlig kryssild. Den må nemlig tåle å bli sammenlignet med to biler som hver på sin side kan skilte med gode argumenter.

Audi A6 Allroad

Fordi XC70 3.2 AWD er så dyr (fra 782.000 kr), velger vi i dag å ta utgangspunkt i XC70 D5 AWD. Den mest opplagte konkurrenten er selvsagt Audi A6 Allroad 2.7 TDI, som kan skilte med 180 hestekrefter (vs 185) og 380 Nm (vs 400). Audien skal den klare 0 til 100 på 9,3 sekunder (vs 9,9).

A6 Allroad 2.7 TDI er kun tilgjengelig med automatgir (Tiptronic) og koster 699.000 kroner - 73.000 kroner mer enn XC70 D5 Kinetic med automatgir. Til gjengjeld er den 493 centimeter lang (vs 484) og tilbyr bedre bakseteplass. A6 Allroad er også utrustet med høydejusterbar luftfjæring, noe som medvirker til lang friskere kjøreegenskaper. Samtidig leverer Audien et svært høyt komfortnivå og har sidekollisjonsputer i baksetene.

Skoda Octavia Scout

Vis mer


Fra samme konsern angripes XC70 nedenfra. Bilen vi snakker om heter Skoda Octavia Scout 2.0 TDI og koster 370.000 kroner - 256.000 kroner mindre enn XC70 D5 aut. Har virkelig Scout noe å stille opp mot Volvoen? Ja, faktisk har den det. Riktignok må det understrekes at Scout ikke kan leveres med automatgir. Dieselmotoren er bare en 2,0-liters firer og yter ikke mer enn 140 hestekrefter og 320 Nm. Scout er ikke en premiumbil og har langt svakere støyisolering enn XC70. Den er heller ikke like komfortabel og er, med sine 458 x 178 centimeter, en mye mindre bil.

Bedre plassutnyttelse

Hvis man ser nærere på de to bilene dukker det imidlertid opp interessante fakta. For det første har Scout langt bedre plassutnyttelse enn XC70, noe som i praksis betyr at den faktisk har bedre plass i baksetene - både når vi snakker benplass og takhøyde. For det andre er Scout (1.530 kg) mye lettere enn XC70 (1.746 kg). Det betyr at den til tross for svakere motor skal klare 0 til 100 på 10,2 sekunder og dermed ikke er mye tregere enn XC70 (9,9 med aut, 9,3 med man). Den lavere vekten gir også et lavere drivstoff-forbruk, nærmere bestemt 0,64 liter per mil ved blandet kjøring (vs 0,83 med aut, 0,73 med man). Scout har samme 4x4-teknologi som XC70, er forunt med friskere kjøreegenskaper og et høyere utstyrsnivå enn XC70 Kinetic.

Subaru Outback

Vis mer


Inn fra siden kommer også Subaru Outback. Outback er ikke tilgjengelig med dieselmotor, men kan leveres med en 2,5-liters bensinfirer som yter 165 hestekrefter og 207 Nm. Outback 2.5i, som har automatgir, skal klare 0 til 100 på 10,9 sekunder, er velutstyrt og koster 490.000 kroner - 136.000 kroner mindre enn dagens testkandidat.

Volvo XC90

En annen outsider er storebror XC90 D5 aut, som med samme motor og firehjulsdrift koster 744.000 kroner - 118.000 kroner mer enn sin nyfødte lillebror. XC90 har et større bagasjerom enn XC70 og mulighet for å transportere syv personer.

De tyske premium-SUVene er imidlertid ikke reelle konkurrenter, da disse starter på mellom 800.000 og 900.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Nye Volvo XC70 er en lekker, god, gjennomtenkt og komfortabel bil - og fremkalte derfor vår kjøpelyst. Vi har dermed ingen problemer med å anbefale bilen.

Problemet er at Audi A6 Allroad tilbyr et like lekkert interiør og omlag like høyt komfort, samtidig som den frister med bedre plass og mer inspirerende kjøreegenskaper. Dermed mener vi Allroad mer enn forsvarer sin høyere pris.

Den som bryr seg mest om valuta for pengene skal heller ikke glemme Octavia Scout. Den er verken like lekker, komfortabel eller forlokkende som XC70, men gjør på de fleste områder den samme nytten. Og det til en svært mye lavere pris.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder