Konklusjon og konkurrenter

Subaru har en trofast tilhengerskare som har god grunn til å like nye Impreza. Også nye kjøpere burde kunne tiltrekkes av Impreza, først og fremst på grunn av kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir.

Nye Impreza fortsetter i forgjengerens fotspor og har funnet sin egen lille nisje blant kompaktklassebilene. Listen av konkurrenter som kan tilby firehjulsdrift er kort nok i seg selv. Legger du til automatgir, ender du opp faktisk opp uten alternativer i den tradisjonelle kompaktklassen.

Unik

Dermed kunne vi endt hele testen her med konklusjonen at dersom du skal ha firehjulsdrift og automatgir i kompaktklassen, kjøp Subaru Impreza.

Crossovere

Vi skal imidlertid koste på oss noen linjer til med de bilene vi mener ligger nærmest. Av biler i samme størrelsesorden med den ettertraktede overnevnte kombinasjonen, finnes crossoverne Nissan Qashqai og Suzuki Liana Sport. Førstnevnte er en spennende bil som vi testet med den aktuelle drivlinjekonfigurasjonen for ganske kort tid siden.

Nissan Qashqai

Vis mer


Nissan Qashqai har imidlertid mer til felles med folkeSUVene og er ikke like spenstig på veien som Impreza. Fartsressursene er ganske like, men Qashqai koster fort 30.000 kroner ekstra med sammenlignbart utstyrsnivå. I vår test konkluderte vi med at den største bensinmotoren med firehjulsdrift ikke var den mest attraktive versjonen.

Suzuki Liana

Suzukia Liana er derimot en del billigere med en utgangspris på 270.000 kroner med automatgir. Til gjengjeld har den en liten 1,6-liters motor som gir svake fartsressurser og i det hele tatt fremstår ikke Liana særlig aktuell for de som er interessert i å bruke litt mer enn 270.000 kroner på bil. Fleksibiliteten skal den imidlertid ha for. Den er bedre enn i Impreza.

Kompaktklassen

Vis mer
Vis mer


Ser vi på vanlige kompaktklassebiler, men dropper automatgiret, finner vi noen konkurrenter, men alle med dieselmotor. Både Volkswagen Golf og Audi A3 kan leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med tre ulike dieselmotorer. Den billigste, Golf 1,9 TDI 4Motion, koster fra 272.000 kroner, men da med et betydelig lavere utstyrsnivå enn Impreza Sport. En 2,0-liters dieselmotor med 140 hestekrefter krever minimum 311.000 kroner. Audi A3 starter med firehjulsdrift på 343.000.

Disse bilene er imidlertid såpass fjerne fra dagens testkandidat at vi henviser til de respektive testene for et bedre sammenligningsgrunnlag.

Konklusjon

Konklusjonen av dagens test er derfor grei: Nye Subaru Impreza er fortsatt alene i kompaktklassen om å kunne tilby firehjulsdrift og automatgir. Den nye versjonen gjør det på en bedre måte enn den gamle og dermed burde det være flere som lar seg tiltrekke av dette nisjeproduktet som har alle muligheter til å lykkes i Norge.

  • Store bilder ser du her.
  • Priser, tekniske data og utstyr finner du her.
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer