Konklusjon og konkurrenter

Med S80 og V70 viser Volvo seg som en stadig mer kompetent aktør på premium-arenaen. Men...

Nye Volvo V70 er akkurat så bra som vi ventet at den skulle være. Med sin opplevde kvalitet, sine smarte løsninger og sitt høye - om ikke 100 prosent mestrede - teknologinivå, er Volvo sakte, men sikkert i ferd med å bli en seriøs utfordrer til de tyske premium-merkene.

En digresjon om "premium"

Fordi dette temaet er spesielt viktig i forbindelse med den merkevarebyggingen Volvo er i ferd med å foreta vil vi utdype en smule. De som har hastverk kan hoppe rett ned til avsnittet "konkurrenter".

Vis mer

For å forenkle:

I bilverdenen betyr premium (fra engelsk: tilleggskostnad, forsikringspremie eller eventuelt "belønning"), at en bilmodell - som oftest direkte assosiert med merkets konstaterte verdi - kan selges dyrere fordi kunden oppfatter/ opplever den som mer verdt, oftest gjennom en kombinasjon av bedre teknologi og kvalitet, men en viktig faktor er også merkevarens egen verdi, og denne bygges gradvis opp gjennom tid. Her kan også en snobbe-faktor spille inn, og gjør det naturligvis ofte. Ikke-premium-merker kan i sjeldne tilfeller greie å markedsføre premium-modeller; eksempler i nyere tid er Citroën med C6 og Toyota (med suksess) med de store Land Cruiserne. Stadig oftere presenterer også premium-merker ikke-premium-modeller (eller som ikke fortjener premium-betegnelsen, noe som etter vår mening gjelder Mercedes med A- og B-klasse, Jaguar med X-type og Cadillac med BLS. Men her blir det kontroversielt...

Vis mer


Uansett: I Volvos tilfelle har denne oppbyggingen pågått lenge, og merket har da også i flere markeder blitt ansett som premium ganske lenge, men i motsetning til Audi, som de siste 20 årene har bygget seg opp til et premium-merke i stor grad på sine tyske konkurrenters egne premisser, har Volvo satset på en slags skandinavisk egenart med en særlig appell til ansvarsfølelse hos kunden.

Men, et stort men: Det er særlig når det gjelder motorteknologi at denne vinklingen representerer et handicap i konkurranse med tyskerne. Store og imponerende motorer som tillater super-rask akselerasjon og svimlende hastigheter hører med til tyskernes premium-definisjon - men ikke til Volvos tradisjonelle verdisett. I likhet med landsmannen Saab, som forøvrig er i ferd med faretruende å sakke akterut i premium-racet i mangel på nye modeller, har Volvo en stund valgt å forsøke å spille på tyskernes banehalvdel via turbomatede motorer, særlig med "R"-seriene. Det virker som om Volvo nå velger å tone ned dette og heller konsentrere seg om, og forbedre, sine kjerneverdier. De økonomiske realiteter tillater ikke å prøve å bli best på alt på en gang.

V70 er nå en premium-modell

Vis mer


Da nye S80 kom i fjor ble vi overbevist om at Volvo definitivt har tatt steget inn i premium-verdenen. Når en bil er så forseggjort, komfortabel og kan utstyres med slike nivåer av sikkerhets- og komfortteknologi, det hele med en god kvalitetsfølelse, da forekommer det oss klart at bilen hører hjemme i et segment hvor man også finner tradisjonelle luksus-merker. V70 er i bunn og grunn stasjonsvogn- (unnskyld: Herregårdsvogn-) utgaven av S80 og hører dermed også hjemme i dette segmentet. Den konkurrerer imidlertid bare med den nedre delen av klassen grunnet mangel på de sterkeste og mest sofistikerte motorene.

Konkurrenter

- Audi: Volvo konkurrerer sannsynligvis mest direkte med Audi i premium-klassene. Ikke bare fordi BMW og Mercedes har bakhjulsdrift, men også fordi Audi også er relativt fersk som premium-merke. Når vi ser på V70 D5 er den naturlige rivalen hos tyskeren Audi A6 2.7 TDI med 180 hestekrefter. Som stasjonsvogn starter denne på 537.000 kroner med manuell girkasse mot Volvoens 542.000 kroner. Dette er imidlertid prisen på en D5 Summum, altså høyeste standard utstyrsnivå, så man må plusse på noe på Audien. Vår testbil var utstyrt med automatgir, som koster 33.000 kroner ekstra. Audi A6 med trinnløs automatkasse, Multitronic, koster fra 573.000 kroner mot Volvoens 575.000. Korrigert for utstyr blir Volvoen noe rimeligere, men det er her det spisser seg til. Tross alle Volvo V70s gode sider er Audi etter vår mening bedre på både motor (tross noen færre hestekrefter oppleves den som sprekere og er mer elastisk), kjøreegenskaper og plass, særlig bak. Da blir det vanskelig å kåre Volvo til vinner.

Vis mer

- BMW:

Som om ikke det var nok kommer BMW med sin gode 520d Touring, som starter på 473.000 kroner og kan fås med automat fra 503.000 kroner. Denne bilen er verken romsligere eller mer komfortabel enn nye V70. Og riktignok er motoren kun en rekkefirer med 163 hestekrefter og 350 newtonmeter, men bilen er likevel raskere enn Volvoen - motoren er sylskarp og automatgirkassen den beste i klassen i dag. BMW-motoren vil forøvrig om kort tid få en effektøkning til 177 hk. Hvis kjøreglede er et kriterium er dette det soleklare valg. Hvis det er Volvos kjerneverdier som prioriteres kan den forsvares, men også her synes vi BMW hevder seg godt nok.

Fetter Ford

Vis mer


Volvo når altså etter vårt syn ikke helt opp i konkurransen med de "etablerte". I denne konkurransen har i det minste bilen ikke noe handicap angående pris/utstyr. Vi kan allikevel ikke dy oss for å kikke på konsernsøsteren Ford Mondeo, som har imponert de fleste observatører siden lanseringen. Denne bilen er basert på samme plattform som V70 og har opplevd kvalitet og aspekt som trekker tankene mot premium, selv om den ikke helt når dit. Riktignok har den ingen dieselmotor med sammenlignbare ytelser men - hvis man får en meget velutstyrt, mer velkjørende og minst like rommelig stasjonsvogn for 160.000 kroner mindre - er ikke det verdt å vurdere? Toppversjonen av Mondeo med diesel og automat, Mondeo 2.0 TDCI Titanium X, koster nemlig 378.000 kroner. Da snakker vi om 130 hestekrefter og 0 til 100 på 11,1 sekund mot V70s 9,4. Spørsmålet er både hva man trenger og hva man er tiltrukket av.

2.0 D kommer

Så må vi være rettferdige: Trenger man ikke alle de kreftene (og det gjør de fleste ikke), finnes det også et alternativ rett rundt hjørnet: V70 2.0 D. denne kommer i salg om kort tid, men kommer først i produksjon i november 2007. Den er utstyrt med en variant av motoren som finnes i ovennevnte Mondeo - her med 136 hestekrefter. Med denne motoren koster bilen fra 390.000 kroner. Hva angår automatgir har vi ingen informasjon i skrivende stund, men skulle den bli tilgjengelig ville den nok koste opp mot 425.000 kroner.

Konklusjon

Volvo V70 D5 er en fin bil og vil nok tilfredsstille kundene. Den har de mange beskrevne sterke sidene og noen svakheter. Volvo er nå premiumvare, men det er prisen også, og aller ytelsene følger ikke helt på. For vår del kan vi ikke kåre V70 D5 til beste kjøp i klassen. Vi ville foretrekke Audi og eventuelt BMW.

Om også Mondeo er et bedre valg vil vi vente med å uttale oss om til V70 2.0 D er testet.

Pris og tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder