Konklusjon og konkurrenter

TDIe er gjerrigere enn TDI. Men flere konkurrenter er like gjerrige som TDIe. På tide å droppe vanlige TDI?

Man kan stille seg spørsmålet. Hva er vitsen med to versjoner av samme bil når den ene er gjerrigere uten å egentlig ha noen ulemper. Trolig sitter Audis PR-avdeling med svaret. Det handler om å bygge et image. Men kanskje hadde det vært like greit å implementere triksene fra e-modellen i den vanlige varianten?

Smågodt

Så lenge begge utgaver koster like myke sliter vi i alle fall med å finne argumenter for å velge en ordinær TDI som tross alt bruker 0,06 liter mer per mil. Ikke mye, men dersom du kjører 20.000 kilometer i året kan du kjøpe smågodt for omlag 1.500 kroner og kose deg på med julaften, vel vitende om at det er det du har spart i drivstoff gjennom året ved å putte på en e på navnet.

Gammel, dyr og bra

Vis mer
Vis mer


Hvis du ikke bryr deg så mye om betegnelser, millilitere og smågodt, men bare er ute etter en vanlig og gjerrig kompaktklassebil, er A3 TDIe et av mange alternativer. Noe opplagt valg er den langt i fra. Den er relativt gammel og dyrere enn de fleste konkurrentene. Likevel er den fortsatt en bra bil som gir mer premium enn mange andre i klassen. Spesielt kvalitetsinntrykket i interiøret imponerer.

Volkswagen Golf

Hovedproblemet for A3 i denne utgaven heter kanskje først og fremst Volkswagen Golf. Med samme motor under panseret er den omtrent 30.000 kroner billigere. Det er en betydelig sum for en bil som er såpass lik. Golf kommer også i tilsvarende Bluemotion-utgave om kort tid.

En felles svakhet for A3 og Golf er imidlertid den utdaterte og uraffinerte dieselmotoren.

BMW 118d

Er det mest mulig kjøreglede kombinert med lavt forbruk du er ute etter, bør du gå for BMW 118D. Den er om lag 10.000 kroner dyrere, men både sprekere og hakket morsommere å kjøre. Dessuten er motoren langt mer moderne og kultivert. Dårligere plassforhold er baksiden av medaljen.

Volvo og Mercedes

Et par ekstra premiumkonkurrenter som bør nevnes er Volvo C30 1,6 D og Mercedes-Benz B 180 CDI. Førstnevnte er blottet for praktiske egenskaper, men trendy og morsom å kjøre. B-klasse på sin side er inspirert av fleksibilene og har god plass til både folk og last. Komforten er god, men kjøregleden dårligere enn i A3.

Ingen av disse klarer imidlertid å matche Audis og BMWs forbrukstall. Volvo er nærmest med 0,49 liter per mil. B-klasse er dessuten betydelig dyrere. C30 er billigst i gjengen med en startpris på 253.000 kroner.

Ikke-premium

I tillegg til disse opplagte konkurrentene finnes det en lang rekke outsidere som Ford focus, Opel Astra, Kia cee’d, Hyundai i30, Peugeot 308 og Citroën C4. Felles for alle disse er at de nok gir mer bil for pengene, men den litt ekstra påkostede følelsen som A3 gir, sliter de fleste med å matche. Om den følelsen er verdt 30.000 kroner får være opp til hver enkelt å vurdere. Med denne motoren under panseret syns vi det er klart i overkant.

Konklusjon

Vis mer


Konklusjonen blir altså at A3 1,9 TDIe ikke fremstår som veldig attraktiv i klassen. Prisen er for høy, motoren for gammeldags og ikke er den gjerrig nok til å forsvare e-betegnelsen fullt ut. Men bygge image, det gjør den sikkert.

  • Store bilder kan du se her.
  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder