Konklusjon og konkurrenter

Vi har ofte konkludert Citroën-tester med at produktet er interessant på mange måter men dessverre ikke når helt opp sammenlignet med konkurransen. Denne gangen gikk det bedre.

(NB! I det følgende er alle priser avrundet til nærmeste tusen kroner. "Sure ekstrautgifter" som levering og frakt er ikke medregnet da disse er variable.)

Ja, vi kan konkludere med at Citroën har fått til ett av sine beste og mest relevante produkter noensinne. Merkets sterke sider er utnyttet, og det som tradisjonelt har vært regnet av biltestere som merkets svake sider er til dels eliminert, tildels tonet kraftig ned.

Appell

Vis mer

Resultatet er et produkt som turde ha en betydelig appell overfor barnefamilier og andre som liker å ha gode plassforhold, god oversikt og lys og luft rundt seg. Når det gjelder driftssikkerhet er det selvfølgelig erfaringen som etterhvert vil tale, men når det gjelder kvalitetsinntrykket, så er det overbevisende, og bilen gir inntrykk av å være godt sammensatt.
Ikke desto mindre må restverdien og mulighetene for videresalg vurderes som punkter som trekker ned i forhold til merker som for eksempel VW og Toyota. Slikt utvikler seg langsomt over tid, og Citroën har en lang vei foran seg. Markedet gir imidlertid allerede fra seg positive signaler: Citroën-salget har vokst betydelig i forhold til i fjor, og det er Picassoene som drar denne fremgangen.

En av de beste familiebilene

Når det er familien som står i fokus ved innkjøp av bil er det ingenting som slår fleksi- og flerbruksbilene. Stasjonsvognene er et kompromiss mellom den klassiske personbilen og familienes behov og når ikke helt opp. For de som også må forsere (svært) vanskelig fremkommelige hytteveier er antakelig en fleksibel og romslig SUV et bedre alternativ, men for de fleste, og i våre øyne, fremstår fleksibilene som den typen kjøretøy som befinner seg midt i smørøyet når budsjett og praktiske hensyn skal balanseres. Det var med dette for øye at vi for et drøyt år siden tildelte Ford S-Max en "gullmedalje i familieklassen".

Dagens fleksibiler er selvsagt bedre enn gårsdagens, og når man er blant de aller beste tilhører man en eksklusiv klubb: Man er blant tidenes beste familiebiler.

Det er etter vår mening tilfelle når det gjelder Citroën C4 Picasso.

Både kvalitetsopplevelse, plass og komfort er helt på høyden. På flere områder er bilen minst like avansert som de beste konkurrentene, særlig hva angår utnyttelse av lys, plass og smarte løsninger.

Kjører godt

Vis mer


De litt ugne kjøreegenskapene var lenge et gyldig ankepunkt mot disse høyreiste bilene med litt veikt understell og uten de elektroniske sikkerhetshjelpemidlene som er blitt vanlige i dag. Når det gjelder skarpe (les: "sportslige") kjøreegenskaper når ikke C4 Picasso opp i forhold til Ford S-Max og VW Touran, men takket være et sofistikert hjuloppheng og de nødvendige sikkerhetssystemene, fant vi den omtrent like trygg å kjøre. Komfortmessig når den helt til topps.

Da gjenstår å se hvordan bilen posisjonerer seg prismessig i forhold til sterke konkurrenter fra Ford, Mazda, VW, Toyota og Opel.

Korrekt priset

Vis mer


C4 Picasso fremstår ikke som rørende billig, men den priser seg heller ikke ut av konkurransen tatt i betraktning sterke sider og utstyrsnivå. Man må imidlertid være forberedt på et større verditap enn om man velger et japansk eller tysk merke - i hvertfall på kort til middels lang sikt.

C4 Picasso koster fra 293.000 kroner. Da har den utstyrsnivå "1+", er utstyrt med dieselmotoren vi har testet (partikkelfilter standard), og ESP (antiskrens). Den har syv kollisjonsputer, konstantfartsholder med hastighetsbegrenser, høyde- og dybdejusterbart ratt, originalmontert radio/CD, elektriske vindusheiser foran, el-sidespeil med avising og tilleggsvarmer. De fleste vil nok ønske en del mer utstyr; og da må man se på nivået Confort (sic) (310.000 kroner) eller Exclusive (testbilen - 345.000 kroner), som har mer standardutstyr og som også gjør det mulig å velge ekstrautstyr blant det vi nevnte i kapitelet "plass og komfort".

Når det gjelder konkurrentene er situasjonen mer eller mindre den samme - det må korrigeres for høyere utstyrsnivå/mulighet for å velge ekstrautstyr.

Konkurrentene

Av de viktigste konkurrentene må vi nevne:

- VW Touran 1.9 TDI. Den koster fra 285.000 kroner men har en mindre kultivert motor og oppleves som mørkere og trangere. Vi foretrekker Citroëns modell.

- Toyota Verso 2.2 D-4D. Fra 291.000 kroner får man her en adskillig sprekere bil og en av de beste på fleksible løsninger. Den er ikke like romslig og føles mindre moderne, men Toyota er sterk på det meste og vil nok appellere mer til de som vil ha noe traust og trygt. Vi foretrekker nok en gang livet om bord i Picassoen, men Toyotaen er spenstigere å kjøre og vil høyst sannsynligvis holde seg bedre i verdi. Den er også svært praktisk.

- Mazda 5 2.0 DE starter på 302.000 kroner og oppleves nesten like lys og trivelig som Picassoen. Den har en praktisk løsning de andre i klassen ikke har: Skyvedører bak. Den er noe lengre men også en del smalere enn C4 Picasso, men kommer med en tredje seterad til denne prisen. Imidlertid har andre seterad kun to fullverdige seter med et nødsete i mellom. Mer velkjørende men noe mindre komfortabel etter vår mening. Mazda har, som Toyota, et svært godt omdømme når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. Etter vår mening sterkeste, direkte sammenlignbare konkurrent.

- Opel Zafira. 288.000 kroner koster 1.9 CDTi-versjonen med 100 hester. Denne er tregere, mindre fleksibel, er mindre trivelig ombord... Bare på kjøreegenskapene scorer den bedre enn C4 Picasso. Zafira faller igjennom i våre øyne.

Vis mer


- Renault Scénic er en slags referansemodell for Citroëns fleksibil, og C4 Picasso gjør det meste bedre. Men Scénic er rimelig: 256.000 kroner for den korte versjonen; 281.000 for den lange med femsetersløsning og god bagasjeplass. Kjøreegenskapene og styringen ble merkbart oppgradert i fjor sommer og i dagens situasjon (høsten 2007) er det kanskje mulig å gjøre et kupp på denne modellen. Vi foretrekker uansett Picasso.

- Sterkeste men minst sammenlignbare konkurrent til slutt: Ford S-Max, som er tilgjengelig med femsetersløsning og god bagasjeplass. Men bilen er 30 centimeter lengre og man beveger seg egentlig opp en kategori. Med sin 1,8-liters dieselmotor på 125 hester koster den tross alt fra 318.000 kroner og er da en del sprekere men har en mindre kultivert motor. Vi nevner den fordi C4 Picasso faktisk nærmer seg S-Max i romslighetsfølelse og (minst) i stil.

Hvis bilkjøpet er et rent fornuftsbasert kjøp er nok både VW og Toyota sikrere valg i dag og økonomisk sett tryggere. Men hvis vi skulle velge i dag ville vi nok la den store andelen som trivsel, praktiske hensyn og mulighet for å utstyre bilen veie tungt. C4 Picasso er etter vår mening en av dagens aller beste familiebiler - og dermed en av tidenes beste - og, med alle de forbehold vi har nevnt, et kjøp vi ikke er redde for å anbefale våre lesere.

Til pris, utstyr og ytelser

Til store eksteriørbilder

Til store interiørbilder

Vi har tidligere testet syvsetersversjonen, Grand C4 Picasso. Les testen her!

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder