Konklusjon og konkurrenter

350Z er en gjennomgod allrounder. Men den har mistet en god del av prisfordelen sin.

Da vi testet kupéen 350Z sommeren 2004 endte vi opp med en bortimot uforbeholden kjøpsanbefaling. Etter vår mening var 350Z uten tvil mest sportsbil for pengene slik markedet så ut da.

Modnet

At produktet har holdt seg bra, og fortsatt er høyaktuelt takket være oppgraderingene vi har beskrevet tidligere, er det ingen tvil om. Kjøregleden er intakt, og oppsiktsvekkende ivaretatt i roadster-utgaven. Den allerede utmerkede motoren er blitt ennå bedre, og produktet som helhet er altså svært attraktivt, tross et interiør som burde vært mer påkostet for å måle seg med europeiske konkurrenter.

Men på tre år har konkurransesituasjonen endret seg en god del.

Hardere konkurranse

Foto: Knut Moberg Vis mer


For det første har 350Z blitt en god del dyrere. I 2004 kunne du kjøpe en fra i overkant av 770.000 kroner. I dag må du ut med nesten 100.000 kroner mer for kupéen mens "vår" roadster havner på den nette sum av 944.000 kroner. Riktignok har standard utstyrsnivå bedret seg betraktelig (eneste ekstrautsyr er en annen type felger og navigasjonssystem), men en god del av prisøkningen har med det nye avgiftssystemet å gjøre. Under den samme perioden har konkurrentene rustet opp. Porsche 911 har oppgradert fra generasjon 996 til 997 og Boxster har kommet med en sprekere "S"-utgave. BMW har slått til med sportsmodeller som Z4 3.0si og M Roadster og den nye Audi TT dukket opp i roadsterutgave for et snaut år siden. Mercedes SLK 350 anser vi mer som en outsider i denne sammenheng.

Porsche

Med 350Z har Nissan vært "frekk" nok til å utfordre Porsche på deres eget terreng: Sportslighet og kjøreglede. Dette er naturligvis et litt delikat tema, og en påstand mange av de rendyrkede 911-entusiastene nok fnyser av. For dem vil den balanserte karakteren til 350Z stå i opposisjon til det de anser som den ekte, bakvognsdominerte, sportsligheten. Allikevel vil vi hevde at de aller fleste vil finne Nissans forslag absolutt akseptabelt.

Handicap

Foto: Knut Moberg Vis mer


I forhold til Porsche 911 stiller imidlertid 350Z med et alvorlig handicap når det kommer til vekt. Nissan stiller med 1.640 kilo og 313 hk mot 1.480 kilo og 325 hk for Porsche 911s vedkommende, og Porschen er nesten sekundet kjappere fra 0 til 100 km/t.(5,2 sek mot 6,1) Også Porsche Boxster S (295 hk) – som er hele 180 kilo lettere en Nissanen – akselererer en god del raskere: 5,4 sek er Boxsterens tid fra 0 til 100.

Når det gjelder Porsche 911 når ikke 350Z helt opp på dens nivå, men den har en klar prisfordel. Carrera 2 cab i 997-utgave koster 1.350.000 kroner, altså over 400.000 kroner mer. Ser vi på den midtmotoriserte Boxsteren blir situasjonen en annen: den koster fra 920.000 kroner, men man må plusse på en del kroner for å få sammenlignbart utstyr.

BMW og Audi

Foto: Knut Moberg Vis mer


Men fra Tyskland er det kommet flere skumle rivaler i sportsvognsegmentet, og vi trekker særskilt frem BMW Z4 3.0si Roadster, som byr på 265 hk og 5,7 sekunder fra 0 til 100, og Audi TT 3.2 V6 quattro som, med sine 250 hester, tangerer 350 Z-tiden fra 0 til 100 på 6,1 sekunder. Siden vi nevnte Porsche 911 må vi også her nevne BMW Z4 M Roadster (343 hk/5,0 sek), men for slike ytelser blir budsjettet et annet; her er prislappen fra 1.113.000 kroner. For ordens skyld - for den som måtte tenke på Aston Martin V8 Vantage: Denne prestisjeroadsteren, som vi testet i vår (385 hk/5,0 sek) er dobbelt så dyr som 350Z - 1.908.000 kroner...

Fortsatt med på leken

Bilen er ingen åpenbar vinner i sitt segment. Men Nissan 350Z har fortsatt absolutt livets rett selv om den har fått flere og bedre utfordrere med tiden. Når budsjettet nærmer seg en million kroner vil vi anbefale potensielle kunder også å prøvekjøre BMW Z4 Roadster, Porsche Boxster S og Audi TT 3.2 V6 quattro. Her dreier mye seg om smak, behag og personlige preferanser. Og om Nissan blir valget etter sammenligningen har vi ingenting å si på det.

Pris og tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder