Konklusjon og konkurrenter

Man skal være svært motivert for å kjøpe en Citroën til 820.000 kroner. Men C6 er en motiverende bil...

Når det er sagt er det eneste ærlige å si med en gang at for folk som hovedsaklig legger rasjonell økonomisk tenkning, matematikk og kalkyler til grunn når de kjøper bil, er det vanskelig å anbefale Citroën C6.

En flott bil

Opplevelsen av produktet når opp til konkurrentene; dette er en svært gjennomarbeidet luksusbil, og etter vår mening har Citroën lykkes med svært mye. Her finner man gedigen komfort uten at kjøreegenskapene blir håpløse. Trivselsfaktoren er svært høy. Plassforholdene og støyisoleringen imponerer mens motoren er en perle når det gjelder mykhet og kultivert kraftfullhet.

Strever

Vis mer
Vis mer


På den annen side kan konkurrentene varte opp med et stort utvalg av motorer, hvorav flere som er mye sterkere. C6 hadde fortjent å i hvertfall være tilgjengelig med en V8-motor. Men i det følgende skal vi se på premium-modeller utstyrt med fem- eller sekssylindrede dieselmotorer med sånn omtrent sammenlignbare ytelser, selv om vi skal se at Citroën stiller med et betydelig handicap: Vekten.

Prismessig kan man velge en minst like sprek bil fra Audi, BMW og Mercedes til en adskillig lavere pris - da riktignok også med et betydelig spedere utstyrsnivå. Men da har man i hvertfall den valgfriheten. Testbilen, C6 2.7 V6 HDI Exclusive, koster 820.000 kroner og har da det meste av utstyr - se innledningskapitelet.

Vi har sett litt på hva det er mulig å få fra de tyske konkurrentene med bortimot sammenlignbar motorisering, og det må gjøres klart at for å kunne sammenligne direkte må man grafse dypt i tyskernes ekstrautstyrs-lister.

Det tyske trekløveret

- Mercedes E280 CDI byr på 190 hester og 400 Newtonmeter. 150 kilo lavere egenvekt og en mer effektiv girkasse gir allikevel bilen bedre ytelser enn C6. Utropspris: 605.000 kroner. Det kreves imidlertid en solid tilleggssum for at bilen skal bli like velutstyrt som C6. E-klasse er ikke fullt så romslig som Citroën'en. Om finish og opplevd kvalitet, i likhet med Audi A6, totalt sett ligger på et noe høyere nivå hos Mercedes, finner vi likevel interiøret i C6 hakket mer eksklusivt. Når det kommer til eksklusivitetsfornemmelse og plass kan faktisk C6 kaste blyge blikk mot S-klasse (S320 CDI koster fra 1.086.000 kroner). Komfortmessig og når det kommer til støydemping, kan Citroën konkurrere med Mercedes.

Vis mer


- Audi A6 3.0 TDI koster fra 683.000 kroner - og da er firehjulsdrift (quattro) standard. Derimot når prisen raskt C6-nivå når ekstrautstyr må legges til. A6 slår C6 ned i støvlene når det kommer til ytelser - med 233 hestekrefter og mer enn 100 kilo lavere vekt er bilen betydeligere sprekere. A6 er dessuten like stor som C6 i motsetning til konkurrentene fra Mercedes og BMW. Nøkternt sett et rasjonelt og logisk valg foran C6.

- BMW 5-serie er nok en mindre åpenbar konkurrent til C6 da BMW spiller på dynamikk og sportslighet mens C6 er komfort og eksklusivitet for alle pengene. Men man bør allikevel se på den nylig oppgraderte 525d med automatgir som koster fra 560.000 kroner, selv om BMW i enda større grad enn de andre tyskerne praktiserer den brente jords taktikk når det kommer til standardutrustning. Innen man når 820.000 blir bilen allikevel meget velutstyrt. Denne bilen yter 197 hestekrefter og 400 newtonmeter. Den veier mer enn 250 kilo mindre enn Citroën'en og har en adskillig sprekere automatgirkasse. Dermed gjør den 0 til 100 mer enn to sekunder raskere enn C6.

Volvo?

Vi kunne også eventuelt vurdere Volvo S80 D5. Den svenske premium-sedanen er også stor, rommelig og rimeligere enn C6 selv om den spiller mer på premium-nøkternhet og mindre på luksus. Volvoen har imidlertid ingen fordel når det gjelder drivlinje; den femsylindrede dieselmotoren på 185 hk er sterk men kommer til kort i forhold til V6-en. Heller ikke automatgirkassen er bedre enn den som sitter i C6. S80 D5 starter på 532.000 kroner.

Vis mer


Etter å ha kjørt C6 i en uke var vi blitt svært glad i bilen. Den har nemlig personlighet, den har en nydelig motor, den er komfortabel og stillegående, masse plass og plenty med utstyr. Så kommer den harde virkeligheten og minner om at herligheten koster penger - mange penger. Det er som vi har sett mye man kan velge i. Totalt sett kan ikke bilen utropes til klasseleder.

Et mulig valg

Allikevel, som vi har sagt tidligere: Citroën C6 har sin plass blant de eksklusive storbilene. For den som vektlegger andre ting enn dynamiske kjøreegenskaper, rask akselerasjon og tør gå utenom opptråkkede stier, kan det være greit å vite at bilen ikke i praksis er så mye dyrere og at den overgår konkurrentene på sine sterkeste felter. Det er egentlig ganske greit: Hadde vi hatt et budsjett på under millionen og skullet velge den ideelle cruiser for å kjøre gjennom Europa med avslappet kjørestil men dog tilstrekkelige krefter, og om vi ikke hadde måttet ta hensyn til risikoen når det gjelder annenhåndsverdi - ja da kunne C6 lett blitt vårt valg.

Pris og tekniske data finner du her.

Store eksteriørbilder finner du her.

Store interiørbilder finner du her.

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder