Konklusjon og konkurrenter

650.000 kroner er aldri lite penger for en bil, men sammenlignet med konkurrentene gir BMW 525xdA Touring mye for pengene.

«Dermed står dagens testobjekt igjen som en vinner i den relativt smale klassen av firehjulsdrevne stasjonsvogner med sterk dieselmotor og automatgir.»


Satt opp mot en X5 3.0d har vår testbil i grunn kun noen få ulemper. Den første er høyden og bakkeklaringen, og den andre er at 5-serie kun kan leveres med fem seter. I tillegg har X5 et noe større bagasjerom. Fordelene er i våre øyne langt større. 5-serie med firehjulsdrift leverer et bedre kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper, gir mer kjøreglede, har et lavere forbruk, er mer letthåndterlig og koster ikke minst om lag 350.000 kroner mindre.

Bedre enn SUV

Vis mer


Det er en stor prisgevinst for en bil som er like rask og like påkostet i opplevelsen forøvrig. Vår testbil er også en minst like god vinterbil med mindre du driver mye med kjøring i dyp snø og utenfor veien. Sistnevnte er for øvrig ikke X5 særlig glad i uansett. X5s prisulempe ligger mye i det at den takket være langt høyere egenvekt trenger større motor for å få liknende fartsressurser.

I våre øyne er altså BMW 525xdA Touring er langt bedre kjøp enn X5, dersom du ikke først og fremst er ute etter status. Denne effekten av å kjøre SUV er uansett på vei ut.

Andre konkurrenter

Ser vi på mer direkte konkurrenter, er det tre navn som umiddelbart dukker opp: Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse og til en viss grad Volvo V70. Alle disse tilbyr lignende plassforhold, motorisering og firehjulsdrift.

Volvo V70 D5 AWD automat

La oss starte med den billigste; Volvo V70 D5 AWD med automatgir. Denne har den klart minste motoren i gjengen, men 185 hester er likevel omtrent hvor landet ligger. V70 er en klart komfortinnrettet bil som ikke kan konkurrere med BMW på kjøreglede. Firehjulsdriften leveres av Haldex og fungerer fint, men like leken som xDrive er den ikke. Motormessig ligger Volvo et godt stykke bak 525xd. 0-100 tar 9,7 sekunder og den femsylindrede 2,4-literen evner heller ikke å avgi et like kultivert inntrykk. Automatkassen er treg og langt fra like moderne som den vi finner hos BMW.

Vis mer


Volvo V70 er et bra valg for deg som er mer opptatt av komfort enn sportslig kjøreglede og samtidig gjerne vil spare litt penger. V70 D5 AWD med automatgir koster fra 589.000 kroner, men til og med med høyeste utstyrsnivå koster den om lag 25.000 kroner mindre enn billigste 525xdA Touring som er rimelig skrapet for utstyr. Det er altså gode penger å spare på å kjøpe V70, men kroner er en størrelse som ikke er konstant for alle mennesker. Det er i alle fall ingen tvil om at vi foretrekker BMWen, så får man vekte prisforskjellen som man vil.

Audi A6 2.7 TDI Quattro Tiptronic

Sammenlignet med de andre tre klarer imidlertid BMW seg greit på pris. Billigst etter Volvo er Audi. Med 2,7-liters dieselmotor, Quattro og automatgir starter den på 642.000 kroner, altså marginalt billigere enn vår testbil. Også når det kommer til utstyrsnivå har Audi en liten fordel, men forskjellene er såpass små at dette ikke kan brukes som et særlig sterkt argument i den store sammenhengen.

Vis mer


På motorsiden har imidlertid BMW et overtak. Audien bruker 9,1 sekunder på 0-100-sprinten mot BMWens 8,3. Forbrukstallene peker også i retning BMW. A6 skal bruke 0,83 liter per mil mot vår testbils 0,7. Når det kommer til kjøreegenskaper, er BMW det sportsligste alternativet, men Audi klarer seg godt på områder som opplevd kvalitet og brukervennlighet i interiøret. Også på komfortsiden henger Audi svært godt med.

De som foretrekker 525xdAT finner motiver for det først og fremst i den spreke motoren, kjøregleden, den kjappe automatkassen og den underholdende firehjulsdriften. Vi er blant disse, selv om kampen selvsagt er tøff og jevn i dette segmentet.

Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic

Litt enklere blir det å sammenligne med Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic. Den har nemlig til dels priset seg ut av dette selskapet. Over 110.000 kroner merpris i forhold til vår testbil er mye, selv om noe kan forklares med et høyere utstyrsnivå. For de som ikke er så opptatt prisdifferansen, kan vi tillegge at E-klasse har et velfungerende firehjulsdriftsystem og en fin motor som dog mangler litt krefter sammenlignet med dagens testkandidat. 0-100 går på 9,0 sekunder og dét skyldes hovedsakelig mervekten. Denne versjonen av E-klasse er nemlig betydelig tyngre enn tilsvarende BMW.

Vis mer


Komforten er E-klasses klare fortrinn, men kjøregleden lider noe mot hovedpersonen i denne testen. Når det kombineres med dårligere ytelser, høyere forbruk og en såpass mye stivere pris, blir 525xdA Touring vårt valg.

Konklusjon

Dermed står dagens testobjekt igjen som en vinner i den relativt smale klassen av firehjulsdrevne stasjonsvogner med sterk dieselmotor og automatgir. 525xdA Touring tilbyr rett og slett mye motor, kjøreglede og premiumfølelse for pengene. Sammenligner vi med den enda sterkere 530xdAT, fremstår den også konkurransedyktig. 100.000 kroner ekstra er mye for en motor som strengt tatt er langt sprekere enn man har behov for. Men en funksjon for de fartsglade har den i hvert fall, så rask den er. 0-100 går faktisk på 7,0 sekunder med. De fleste klarer seg imidlertid glimrende med den billigste firehjulsdrevne 5-serien. 525xd er et svært vellykket xDrive-innsteg.

  • Store bilder kan du se her.
  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder