Konklusjon og konkurrenter

Nye Ford Mondeo fremstår som et godt kjøp, også med 2,5-liters turbomotor.

Rimeligste stasjonsvognutgave av Mondeo 2.5 T koster 525.000 kroner. For denne prisen kan man velge mellom Ghia eller Titanium utstyrsnivå. Som Ghia X eller Titanium X stiger prisen til 541.000 kroner.

Dette er selvsagt en stor slump penger for de fleste av oss. Men med tanke på at vi faktisk snakker om en svært stor stasjonsvogn, med klasseledende kjøreegenskaper, mye utstyr, en flott motor og gode ytelser, er ikke 541.000 kroner så altfor galt.

Opel Vectra 2.8 Turbo

Vis mer
«Passat har i likhet med Mondeo en rekke sterke sider og er den konkurrenten som holder best følge når det kommer til opplevd kvalitet.»


For eksempel må du ut med 663.000 kroner - 122.000 kroner mer - for en Opel Vectra 2.8 Turbo Cosmo stasjonsvogn. Riktignok kan Opelen skilte med 250 hestekrefter (vs 220) og 0 til 100 på 7,1 sekunder (vs 7,7). Vectra er også den eneste bilen i klassen som overgår Mondeo når det kommer til bakseteplass og har en langt smartere bakseteløsning. Men når det kommer til kjøreegenskaper, påkostethet og opplevd kvalitet, er det Mondeo som stikker av med seieren. Når Mondeo i tillegg er så mye rimeligere, blir Forden vår opplagte favoritt.

Volkswagen Passat 3.2 FSI

Men hva med vår tidligere klassefavoritt, Volkswagen Passat. Jo, også Passat er tilgjengelig med heftig motorisering. Blant annet har vi Passat 3.2 FSI med 250 hestekrefter. Problemet med denne Passat-varianten er at starter på 710.000 kroner og dermed er altfor dyr i denne sammenhengen.

Volkswagen Passat 2.0 TFSI

Passat finnes imidlertid også med Volkswagen-konsernets 2.0 TFSI-motor. Denne yter 200 hestekrefter og 280 Nm og skal sørge for 0 til 100 på 7,8 sekunder, omtrent det samme som dagens testkandidat. Hovedargumentet for Passat 2.0 TFSI er at den koster 484.000 kroner i Highline utstyrsnivå. Det betyr at den er 57.000 kroner rimeligere enn Mondeo. For enkelte vil det også ha betydning at Passat - i likhet med Vectra - er tilgjengelig med automatgirkasse.

Vis mer


Vi har lært oss å like denne friske Volkswagen-motoren, som ikke står mye tilbake for Mondeoens større kraftkilde. Passat har i likhet med Mondeo en rekke sterke sider og er den konkurrenten som holder best følge når det kommer til opplevd kvalitet. Når Passat i tillegg er såpass mye rimeligere enn Mondeo, er det vanskelig å konkludere med en klar favoritt.

Peugeot 407 3.0 V6 ST Sport

For moro skyld kan vi også nevne Peugeot 407 3.0 V6 ST Sport, som koster 606.000 kroner. Peugeoten er kun tilgjengelig med automatgirkasse og den slappe motor-/girkassekombinasjonen sørger for at bilen på papiret bruker hele 9,6 sekunder til 100. I tillegg er 407 sjanseløs når det kommer til plass og kjøreegenskaper.

Farlige premium-outsidere

Vis mer


Det som er langt mer alvorlig for Mondeo 2.5 T, er at den prismessig befinner seg farlig nært premium-biler som Volvo V70 2.5T (200 hk, 546.000 kr), Audi A6 2.8 FSI (210 hk, 604.000 kr) og BMW 525i Touring (218 hk, 607.000 kr). Det skal riktignok understrekes at de nevnte bilene blir tildels betydelig dyrere når de skal oppgraderes til samme utstyrsnivå som Mondeo Titanium X. Likevel er dette et godt eksempel på at det norske avgiftssystemet er farlig for folkelige bilmodeller med friske motorer.

Konklusjon

Ford Mondeo er vår nye favoritt i mellomklassen, tett fulgt av vår tidligere favoritt, Passat. Mondeo 2.5 T er en attråverdig bil, men er ikke den mest konkurransedyktige Mondeo-varianten. Dette fordi den blir relativt dyr sammenlignet med den mest opplagte konkurrenten; Passat 2.0 TFSI. Likevel, hvis kjøreegenskaper betyr mye for deg, vil du trives bedre med Mondeo 2.5 T enn med Passat.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Mondeo.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder