Konklusjon og konkurrenter

Skal du ha folke-SUV med diesel og automatgir, har du i realiteten to alternativer til Tiguan. Begge kommer fra Nissan.

«...samtidig har vi sett det meste den gjør før, og selv etter litt roting i ermet, finner vi ingen trumfkort hos Tiguan.»


Nissan har skjønt noe andre japanske bilprodusenter fortsatt sliter med å innse: Europeiske bilkunder vil gjerne kunne kombinere dieselmotorer med automatgir. I folkeSUV-klassen er fraværet av denne kombinasjonen spesielt påfallende. Totalt fem biler er aktuelle: Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe, Opel Antara og Nissan X-trail og Qashqai, i tillegg til premiumorienterte og kostbare BMW X3 og Land Rover Freelander som ikke kvalifiserer til betegnelsen folke-SUV.

For dyre

Vis mer


De tre første utgår rett og slett på grunn av prisen. Captiva og Santa Fe har fordelen av å kunne leveres med syv seter, men er ikke så gode i forhold til Tiguan at de kan forsvare en startpris på rundt en halv million, noe som også er tilfellet for Opels alternativ.

X-trail

Dermed står vi igjen med X-trail og Qashqai. Begge kan leveres med en 2,0-liters dieselmotor med 150 hestekrefter, firehjulsdrift og automatgir. X-trail er klart størst og 20 centimeter lengre enn Tiguan som igjen er 11 centimeter lengre enn Qashqai. Til tross for at X-trail er såpass stor, kan heller ikke den leveres med syv seter, i alle fall ikke foreløpig. Startprisen med automatgir ligger på 436.000 kroner og utstyrsnivået er da helt greit. Er det masser av plass, komfort og storbilfølelse du er ute etter, er saken grei: Gå for X-trail. Er du mer opptatt av ytelser, halvsportslige kjøreegenskaper, håndterlighet og kvalitetsfølelse, er Tiguan er bedre valg. Begge bilene har gode firehjulsdriftløsninger.

Qashqai

Vis mer


I praksis er det nok imidlertid Qashqai som ligger nærmest Tiguan. Qashqai er ingen rendyrket SUV, snarere en salgs crossover, men med firehjulsdrift er den likevel en klar konkurrent til de mer tradisjonelle folkeSUVene. Den lavere vekten sammenlignet med X-trail gjør at 150-hesteren tilbyr identiske ytelser med Tiguan. Også innvendig er Qashqai sammenlignbar med Tiguan. Plassforholdene både foran og bak er gode til tross for at Qashqai er en relativt liten bil og at fleksibiliteten er dårligere enn i Tiguan. Det er først og fremst bagasjerommet som har fått lide for den begrensede lengden.

På veien oppleves faktisk Qashqai traustere enn Tiguan som byr på en mer lettfotet kjøreopplevelse. Komfortmessig er imidlertid Qashqai fint på høyde med Tiguan.

Qashqais største fordel sammenlignet med de andre folkeSUVene har hittil vært prisen. Men sett i forhold til Tiguan ligger startprisen bare om lag 12.000 kroner lavere. Også på litt høyere utstyrsnivåer er prisforskjellen ikke overveldende. Dermed blir kampen tøff, men Tiguan fremstår som en hakket mer gjennomført bil og blir dermed vårt valg, med et lite forbehold om at vi ennå ikke har rukket å kjøre den aktuelle varianten av Qashqai gjennom vårt testprogram. Det vil imidlertid skje i løpet av kort tid og vi vil da komme tilbake til kampen mellom Tiguan og Qashqai.

Best – dersom…

Vis mer


Tiguan vil altså for mange være det beste valget i klassen, men dette betinger at visse forutsetninger oppfylles. Den er eksempelvis ikke det beste valget for storfamilien som villig vekk fyller opp bilen til randen med folk og bagasje på tur til hytta på fjellet.

Uten automat

Dersom vi ikke setter noen begrensning på dieselmotor og automatgir, åpner mulighetenes verden seg og et hav av konkurrenter blir aktuelle. Vi skal ikke gjennomgå dem alle her, men nøye oss med å kjapt oppsummere noen. De mest direkte heter Honda CR-V og Toyota Rav4.

CR-V og Rav4

Vår favoritt av disse er CR-V og Tiguan måler seg helt klart med denne. Hondaen har en knakende flott dieselmotor og gode kjøreegenskaper med bra komfort. Også plassforholdene er gode. Tiguan kontrer med et betydelig bedre firehjulsdriftsystem og god kvalitetsfølelse. Også kjøreegenskapene henger bra med. Disse bilene er så jevngode at prioriteringer og smak får avgjøre.

Vis mer


CR-V er imidlertid en del dyrere med en startpris for dieselmotoren på 392.000 som er nesten 30.000 kroner mer enn Tiguan. Noe av denne summen kan imidlertid forklares med utstyrsforskjeller. Toyota Rav4 begynner for øvrig på 358.000 kroner og også med litt mer utstyr om bord står Rav4 seg godt rent prismessig.

Mitsubishi Outlander

Vår favoritt i klassen totalt er Mitsubishi Outlander som imponerer både med pris, kjøreegenskaper og ikke minst plass som er det viktigste argumentet for Outlander fremfor Tiguan. Dersom du klarer deg med fem seter og litt mindre plass de fleste veier, er imidlertid Tiguan et bedre valg, først og fremst på grunn av motor, kvalitetsfølelse og kjøreglede. Outlander starter på 360.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Tiguan leverer definitiv varene, ingen tvil om det. Men samtidig har vi sett det meste den gjør før, og selv etter litt roting i ermet, finner vi ingen trumfkort hos Tiguan. I stedet er den perfeksjonisten i klassen. Den er gjennomarbeidet og uten store svakheter, men med relativt beskjedne ytre mål diskvalifiserer den seg som den ultimate storfamiliebilen. I stedet imponerer den med gode kjøreegenskaper, fine motorer, bra kvalitetsfølelse og skikkelig firehjulsdrift. Tiguan er bilen for deg som kanskje egentlig ikke trenger en diger firkantet SUV, men som heller foretrekker en litt nettere bil med firehjulsdriften og bakkeklaringen som denne biltypen har. Uansett, Tiguan er på plass, og det vil konkurrentene merke.

  • Store bilder kan du se her.
  • Oversikt over spesifikasjoner.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder