Konklusjon og konkurrenter

C-klasse stasjonsvogn har et lite og eksklusivt knippe konkurrenter. Sammenlignet med disse sliter dagens testbil hovedsakelig med én ting…

«Nei, C-klasse gjør seg bedre med automatgir og dieselmotor, eller eventuelt en sekssylindret bensinmotor.»


Prisen. Billigste bensinalternativ koster fra 425.000 kroner. Det er 50.000 mer enn eksempelvis BMW 320i med 170 hestekrefter. Den andre opplagte konkurrenten heter Audi A4, men er ennå ikke på plass som stasjonsvogn i ny utgave. Det er imidlertid snakk om svært kort tid før dét forandrer seg. Like før jul rapporterte vi at denne andre versjonen av nye A4 vil være på plass i april. Prisene på denne er ennå ikke klare, men ut fra sedanen å anta, kommer den med 1,8-liters turbomotor på 160 hestekrefter trolig til å bli enda gunstigere enn BMW 320i, ikke minst med tanke på utstyrsnivå.

Utgående generasjon A4 kan fortsatt leveres som stasjonsvogn, men vi betrakter denne som relativt uinteressant så kort tid før den nye kommer.

BMW 320i

Vis mer


La oss ta det hele litt mer systematisk og starte med den argeste konkurrenten som vi allerede har nevnt, BMW 320i. Med en startpris på 375.000 kroner er den betydelig rimeligere i innkjøp en vår testbil. En titt i utstyrslistene avslører imidlertid at sistnevnte er betydelig bedre utstyrt. Ting som automatisk klimaanlegg, regnsensor, delelektriske seter, stereoanlegg med 8 høytalere og bluetooth håndfri-sett til mobilen og syv kollisjonsputer er alt standard selv i enkleste utgave. Hos BMW må man til og med betale ekstra for aluminiumsfelger.

Utstyrsforskjeller

Mye av prisforskjellen kan derfor forklares med utstyrsforskjeller, men neppe 50.000 i sin helhet. Når vi i tillegg legger til at BMWen har en sprekere, mer moderne og gjerrigere motor, overlegen manuell girkasse, god komfort og hakket mer underholdende kjøreegenskaper, er det vanskelig å argumentere veldig overbevisende for C-klasse i denne versjonen. Styrkene dens ligger hovedsakelig i det høyere komfortnivået og den noe bedre lastekapasiteten. Den åpenbare svakheten er at den bør ha automatgir til ytterligere 35.000 kroner.

Alfa Romeo 159

Vis mer


Den andre konkurrenten som bør trekkes frem er Alfa Romeo 159 Sportwagon. Med en 1,9-liters bensinmotor med 160 hestekrefter koster den fra 435.000 kroner, noe som faktisk er høyere enn C 180 Kompressor. Utstyrsnivået er imidlertid rimelig godt og absolutt sammenlignbart med dagens hovedrolleinnehaver. Men en betydelig svakere motor, snauere plassforhold kombinert med rausere ytre dimensjoner og høyere forbruk taler i mot italieneren som nok av mange kjøpes for sin designs skyld. Kjøreegenskaper og komfort er imidlertid områder 159 henger godt med på, men ikke så godt at den blir vår anbefaling i denne testen.

Volvo V50

Vis mer


Volvo V50 får bli den siste premiumkonkurrenten vi tar med her. Med en 2,0-liters bensinmotor på 145 hester er den omtrent like rask som C 180 kompressor, men mangler bunndraget til den overladde tyskeren. Kjøreegenskapene er gode og rimelig underholdende til tross for forhjulsdrift. Komforten er brukbar, men ikke like bra som i C-klasse. I tillegg fremstår sistnevnte som en dyrere bil også innvendig, noe den også er.

Volvoen koster faktisk over 100.000 mindre enn den aktuelle C-klassen, 320.000 kroner for å være nøyaktig. Så skal det også legges til at V50 som rent teknisk hører hjemme i kompaktklassen er en noe mindre bil med dårligere plassforhold både til folk og passasjerer. Dessuten er utstyrsnivået skralt. For 350.000 kroner får du imidlertid en godt utstyrt utgave, så at dette er en langt billigere bil er det liten tvil om. Men like komplett er den ikke.

Ikke optimal

Vis mer


Nye Mercedes-Benz C-klasse er en fin bil på svært mange måter. Stasjonsvognen supplerer sedanen med litt ekstra lastekapasitet og fleksibilitet for de som trenger det. Men i denne versjonen med en sjaber manuell girkasse og en litt gammeldags motor, får den det tøft mot erkekonkurrenten BMW 3-serie, men også Audi A4 kommer trolig til å bli en hard nøtt når den kommer som stasjonsvogn om få måneder. Nei, C-klasse gjør seg bedre med automatgir og dieselmotor, eller eventuelt en sekssylindret bensinmotor. Først da kommer premiumpotensialet virkelig til uttrykk. Men da skyter også prisen i vei…

  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Store bilder kan beskues her.