Konklusjon og konkurrenter

Nye Volvo V70 er en god bil. Topputgaven kan imidlertid ikke anbefales. Til det er de svake sidene for mange.

Volvo V70 har dårligere bakseteplass enn Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Den har ikke like gode kjøreegenskaper og havner på en utvilsom dumbo når kjøreglede er målestokken. Er nye V70 rett og slett en håpløs bil?

Høy kvalitetsfølelse

Nei, overhodet ikke. Med nye V70 har Volvo blant annet plassert seg trygt i premiumsegmentet. V70 kan skilte med et lekkert, stilfullt og moderne interiør som leverer en høy kvalitetsfølelse. Bilen kjennetegnes ved en rekke smarte og praktiske løsninger, som de smarte baksete- og sikkerhetsnettløsningene, p-billett-holderen i frontruten og nøkkelen med mulighet for å aktivere panikk-alarm. Forsetene er svært komfortable, baksetepassasjerene kan glede seg over setevarme og lasterommet er stort.

Gode NCAP-resultater

Vis mer
«Volvo V70 er ikke bilen for deg som prioriterer kjøreglede og som trenger god benplass i baksetene. Hvis disse to momentene er uinteressante for deg, er imidlertid nye V70 et friskt og interessant alternativ til de tyske premiumstasjonsvognene.»
Vis mer


Bilen har gjort det svært godt i kollisjonstest hos Euro NCAP (ett poeng fra full score) og kan blant annet skilte med pyrotekniske beltestrammere i baksetene, aktive hodestøtter og vannavstøtende sideruter. På ekstrautstyrslisten finner vi blant annet knappbetjent barnesikring, integrerte barneputer og blindsonevarsler. Ekstrautstyrslisten er forøvrig lang og en premiumbil verdig.

Motoren er dessverre tørst, men de to turboladerne og ladeluftkjølerene sørger for at motoren produserer høyere dreiemoment enn konkurrentenes selvpustende motorer.

911.000 kroner

Likevel, med utgangspunkt i bilens svakheter, er den i våre øyne nødt til å ha en prisfordel sammenlignet med sine tyske konkurrenter. Men det har V70 T6 AWD ikke. Bilen koster nemlig 911.000 kroner. Da får eieren riktignok Summum utstyrsnivå, noe som blant annet inkluderer svingbare bixenonlykter, skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, ryggesensor, alarm og 17-toms alufelger. Likevel er dette en stiv pris sammenlignet med de viktigste konkurrentene.

Audi A6

Audi A6 Avant 3.2 FSI quattro Tiptronic koster 822.000 kroner - 89.000 kroner mindre enn T6. Riktignok er utstyrsnivå og motor noe svakere (255 vs 285 hk, 330 vs 400 Nm, 0-100 på 7,4 vs 7,2 sek). På den annen side kan A6 skilte med bedre plass, ikke minst i baksetene, bedre fungerende firehjulsdrift, bedre og mer sportslige kjøreegenskaper og minst like høy komfort.

BMW 5-serie

BMW 530xiA Touring koster 823.000 kroner - 88.000 kroner mindre enn T6. Den selvpustende motoren er noe svakere (272 hk, 320 Nm), men bilen skal likevel være raskere (7,1 sek). Forbruket er betydelig lavere (0,84 vs 1,13 l/mil), firehjulsdriften mer avansert, kjøreegenskapene bedre og langt mer inspirerende og benplassen i bakseteavdelingen rausere. Det som først og fremst taler mot BMWs alternativ er det lavere utstyrsnivået og den svake nybilgarantien (2 vs 3 år).

Mercedes-Benz E-klasse

Vis mer


Mercedes-Benz E 350 T 4Matic med automatgir koster 981.000 kroner - 80.000 kroner mer enn Volvoen. V6-motoren med 3,5 liter slagvolum produserer 272 hestekrefter og 350 Nm og 0 til 100 skal gå på 7,4 sekunder. I likhet med de to andre tyskerne har også Mercedesen fullverdig mekanisk og permanent firehjulsdrift. E-klasse er ikke spesielt sportslig, men mer inspirerende enn V70 - og ledende på komfortsiden. Som Audien (1,09 l/mil, 259 g/CO2) har Mercedesen (1,10, 261) litt lavere forbruk og CO2-utslipp enn V70.

Volkswagen Passat

For moro skyld tar vi også med en outsider - Volkswagen Passat 3.2 FSI 4Motion Highline. Denne bilen koster 729.000 kroner, 182.000 kroner mindre enn Volvoen. Den direkteinnsprøytede 3,2-literen produserer 250 hestekrefter og 330 Nm. Passat fremstår ikke som like påkostet og lekker som V70, men kan by på bedre bakseteplass, identisk 0 til 100-tid (7,2 sek), høyt utstyrsnivå og lavere forbruk (1,00 l/mil, 238 g). Det som er spesielt interessant, er at vi husker Haldex-løsningen i Passat som langt raskere og mer effektiv ved inspirert kjøring enn Haldex-løsningen i V70 T6.

Konklusjon

Vis mer


Volvo V70 er ikke bilen for deg som prioriterer kjøreglede og som trenger god benplass i baksetene. Hvis disse to momentene er uinteressante for deg, er imidlertid nye V70 et friskt og interessant alternativ til de tyske premiumstasjonsvognene.

Den konkrete varianten V70 T6 AWD har imidlertid for mange svakheter til å kunne hevde seg mot nevnte konkurrenter. Når den heller ikke kan by på noe pris-incitament, faller den i våre øyne gjennom i konkurransen.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Du finner mer informasjon om plass og komfort i disse testene:

  • Volvo V70 D5
  • Volvo XC70 D5
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder