Konklusjon og konkurrenter

Mini Cooper S Clubmans egentlig største konkurrent er vanlige Mini.

«...man har gitt Clubman eksistensberettigelse ved å gi addere en rekke andre gode egenskaper.»


De to Miniene er nemlig noe helt for seg selv og ligner i grunn mest på hverandre. Mens vanlige Mini er for liten til å plasseres i småbilklassen, kan Clubman fint sammenlignes med mer ordinære småbiler som Volkswagen Polo, Peugeot 207 og Opel Corsa, rent størrelsesmessig. Men ikke på så mange andre områder.

Ingen tradisjonell småbil

For det først er Clubman langt dyrere, for det andre er den langt mer leken og forseggjort i detaljene og byr dessuten på en helt annerledes kjøreopplevelse. De færreste vil nok i realiteten vurdere Clubman opp mot vanlige småbiler. Den er rett og slett laget etter et annet konsept, som ligger nærmest vanlige Minis sådanne.

Mini mot Clubman

Vis mer
Vis mer


Så hvilken skal du velge? Pristillegget for Clubman er nøyaktig 24.000 kroner, hvilket er et ganske solid påslag sammenlignet med stasjonsvogntillegget for de fleste andre småbiler. Men Clubman skiller seg mer fra opphavet enn eksempelvis Peugeot 207 SW og Skoda Fabia stasjonsvogn. Den har fått forlenget akselavstanden betydelig, helt andre dørløsninger og vesentlig forbedret bakseteplass.

Clubman bedre

Dessuten får du en helt spesiell og unik bil med påfølgende oppmerksomhetsfaktor. Så du får absolutt noe igjen for de ekstra pengene. Vanlige Mini er kanskje et bittelite hakk morsommere å kjøre, men det er snakk om så små forskjeller at det ikke veier opp for Clubmans bedre komfort, brukervennlighet, plassforhold og særpreg. Clubman er rett og slett en mer komplett bil. Ja, det er fristende å bruke ordet modent, men vi lar det være; det er fortsatt ikke helt passende for en Mini, og takk og lov for det.

Volvo C30

En annen konkurrent som ikke kommer fra småbilklassen er Volvo C30. Den har mye av Minis særpreg og fokus på emosjonelle verdier. Problemet er at C30 ikke har noen motorer som matcher Mini Cooper S Clubmans lille turbomaskin. Nærmest ligger C30 T5 som med sine 230 hestekrefter ligger nesten 200.000 kroner over i pris og havner dermed i et helt annet selskap. Klarer du deg med 2,0 liter og 145 hestekrefter, kommer du unna med drøyt 290.000 kroner, om lag 35.000 mindre enn for en Cooper S Clubman. Ytelsene er da vesentlig dårligere og forbruket høyere. Nei, det er ingen tvil om hva vi hadde valgt. Selv om C30 er en relativt morsom bil, går Clubman den en høy gang når det kommer til ren kjøre- og trolig eierglede. Og det er jo litt av poenget med disse bilene.

Fetter BMW 120i

Vis mer


Nok en konkurrent med basis i kompaktklassen er konsernfetter BMW 120i. Den koster med fem dører faktisk nøyaktig det samme som Cooper S Clubman. Ytelsene er heller ikke så altfor gærne. 120i har nå fått 170 hestekrefter, bare fem mindre enn den aktuelle Minien. Dreiemomentet er naturligvis mer beskjedent fra BMWs sugemotor og vekten er høyere, men den lille tyskeren klarer likevel 0-100 på 7,7 sekunder, bare ett tiendelssekund tregere enn dagens testbil. Takket være bakhjulsdrift og et sportslig oppsett er ikke 1-serie langt unna når det kommer til kjøreglede, men vi holder fortsatt en liten knapp på Cooper S Clubman, med et lite forbehold om at vi ikke har hatt anledning til å kjøre siste versjon av 120i gjennom vårt testprogram. Den har rett og slett en sterkere motor, større morofaktor og mer særpreg, i tillegg til at de praktiske egenskapene nå har blitt tilstrekkelige.

Peugeot 207 RC

Vis mer


Av vanlige småbiler ligger trolig Peugeot 207 RC med samme motor nærmest. Den finnes kun med tre dører dersom du ikke kjøper stasjonsvogn-utgaven SW. Vi har ikke hatt anledning til å kjøre denne bilen, men drister oss likevel til å anbefale Clubman, også her på grunn av kjøreglede, særpreg og brukervennlighet. 207 RC har et vanskeligere innsteg og trangere baksete enn Clubman.

Gå for Clubman

En hel rekke med andre GTI-biler kan også nevnes i denne sammenhengen. Opel Corsa OPC, Renault Clio Sport, Ford Fiesta ST og Volkswagen Polo GTI er alle konkurrenter. Felles for dem er imidlertid at de ikke leverer den samme pakken av kjøreglede, praktiske egenskaper, ytelser, forbruk, design og ikke minst egenart. Vi nøler derfor ikke med å anbefale Mini Cooper S Clubman.

Konklusjon

Vis mer


Mini har truffet blink med Clubman. Ikke bare har man klart å beholde det aller meste av Minis gode egenskaper, man har gitt Clubman eksistensberettigelse ved å gi addere en rekke andre gode egenskaper. Og særpreget, det er udiskutabelt. Det er per i dag ingen biler som Mini Clubman. Ei heller er det mange biler til under 350.000 som blir titulert som ”drømmebilen” når du stopper for å betale bompenger.

  • Store eksteriørbilder
  • Store interiørbilder
  • Spesifikasjoner
  • Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder