Konklusjon og konkurrenter

Den som er på jakt etter en stor familiebil, kan hoppe over V50. Det samme kan den som prioriterer kjøreglede. Hvis bakseteplass og underholdningsverdi er av underordnet betydning, fremstår imidlertid V50 som et relativt rimelig alternativ til tyske premiumbiler.

Årsaken til at vi maser så mye om størrelse i denne testen, er at V50 tross alt er en stasjonsvogn. Samtidig vet vi at mange nordmenn vurderer bilen som et litt eksklusivt alternativ til mer folkelige familiebiler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Derfor er det viktig å gjøre det helt klart at V50 både inn- og utvendig er en betydelig mindre bil enn de store mellomklasse-stasjonsvognene.

Begrenset kjøreglede

V50 leverer ganske høy komfort, har en presis styring og er relativt stram i oppsettet. Bilen er imidlertid forhjulsdrevet og er mer understyrt enn sine tyske konkurrenter. V50 er derfor en mindre inspirerende kjørepartner enn disse, ikke minst hvis vi sammenligner med BMW 3-serie.

Fra 270.000 kroner

Vis mer
«Det som er minst like interessant, er at V50 også kan leveres med en 1,6-liters dieselmotor (110 hk). Med denne moderne dieselmotoren under panseret har bilen en innstegspris på rundt 285.000 kroner.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Hvis disse innvendingene ikke er så farlige for deg, fremstår imidlertid V50 som en relativt konkurransedyktig bil. I hvert fall hvis man sammenligner med tyske premiumbiler. V50 starter nemlig på rundt 270.000 kroner. Riktignok må man til denne prisen leve med en 1.6-liters bensinmotor (100 hk). Men poenget er at V50 kan skilte med en innstegspris som gjør den tilgjengelig for svært mange. Verken Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes-Benz C-klasse kan lokke med så lave inngangsverdier.

285.000 kroner med dieselmotor

Det som er minst like interessant, er at V50 også kan leveres med en 1,6-liters dieselmotor (110 hk). Med denne moderne dieselmotoren under panseret har bilen en innstegspris på rundt 285.000 kroner.

Rimeligste utgave av BMW 3-serie stasjonsvogn med dieselmotor - 318d - koster til sammenligning 355.000 kroner. Stasjonsvognutgaven av nye A4 har ennå ikke kommet, men vi regner med at nye A4 2.0 TDI Avant vil koste rundt 370.000 kroner. For ikke å snakke om nye Mercedes-Benz C-klasse stasjonsvogn, som starter på rundt 420.000 kroner som 200 CDI.

V50 2.0D: Fra 320.000 kroner

Hva så med dagens testkandidat? Jo, V50 2.0D starter på rundt 320.000 kroner. Med utstyrsnivå Momentum snakker vi rundt 350.000. Er dette en god pris?

Vel, igjen må det understrekes at V50 er en liten bil - og dermed mindre enn nye A4 og nye C-klasse. BMW 3-serie er imidlertid ganske sammenlignbar når det kommer til innvendig plass, selv om 3-serie byr på noe bedre benplass i bakseteavdelingen.

Rundt 50.000 kroner å spare

318d, som i likhet med dagens testkandidat kan skilte med en 2,0-liters dieselmotor som yter 136 hestekrefter, starter på snaue 360.000 kroner. Det betyr at en relativt ribbet 318d med kun to år nybilgaranti koster rundt 10.000 kroner mer enn en velutstyrt V50 med tre år garanti. Før man får BMWen opp på et tilsvarende utstyrsnivå, passerer man nok raskt 400.000 kroner. Det samme vil nok være tilfelle for stasjonsvognutgaven av nye A4 2.0 TDI. Som vi allerede har sett, så ligger C-klasse i en egen prisdivisjon.

Det betyr at Volvo V50 2.0D kan friste med en pris som i realiteten er rundt 50.000 kroner lavere enn de to mest opplagte konkurrentene.

Konklusjon

Den ansiktsløftede Volvo V50 fremstår fortsatt som en moderne og relativt konkurransedyktig bil. Verken størrelse eller kjøreglede er blant bilens sterkeste sider. Hvis man er villig til å leve med det, kan imidlertid Volvo tilby en konkurransedyktig pris for en elegant bil med høy opplevd kvalitet.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet V50.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder