Konklusjon og konkurrenter

Skoda Fabia tilbyr mye plass for pengene og har i grunn bare én direkte konkurrent.

«...noen sterke argumenter for å velge kombien, og ikke stasjonsvognen, kan vi i grunn ikke se. »


Fabia stasjonsvogn har egentlig ingen objektive ulemper sammenlignet med vanlige Fabia, bortsett fra det beskjedne pristillegget på 7.000 kroner og den litt reduserte håndterbarheten grunnet den økte lengden. Dermed burde det være fritt frem for Fabia-kjøpere å velge den nye stasjonsvognen. Men med det samme vi er inne på småbilstasjonsvogner, skal vi ta en titt på hvilke andre alternativer det finnes.

Renault Clio snart

Vis mer
Vis mer


Eller kanskje vi skal si hvilket alternativ, for per i dag er det bare ett, nemlig Peugeot 207 SW. På trappene står imidlertid Renault Clio stasjonsvogn, men denne vil ennå ikke være på plass før om et par-tre måneder. Dermed konsentrerer vi oss 207 SW i denne omgang.

Peugeot 207 SW

Men at man kun har én direkte konkurrent, betyr ikke nødvendigvis at konkurransen er enkel. 207 SW er nemlig en bra bil og ganske jevnbyrdig med Fabia pris- og utstyrsmessig. For å si det litt enkelt kan vi konkludere med følgende: Fabia er bilen for deg som er ute etter mest mulig plass for pengene. Den er betydelig romsligere både i bagasjerom og baksete enn 207 SW.

Franskmannen har imidlertid morsommere kjøreegenskaper og en langt bedre motor. Førermiljøet er dessuten sprekere og kvalitetsfølelsen meget god med litt utstyr om bord. Vi mener derfor at Peugeot 207 SW er en bedre bil for deg som ikke trenger all plassen Fabia stasjonsvogn kan tilby. Gjør du imidlertid det, skal du ikke gråte deg i søvn av den grunn. Begge alternativene er meget gode og blant de definitivt beste småbilene som vanlige kombier.

Kompaktklasse

Vurderer du biler i denne klassen, bør du uansett være klar over at prisforskjellen opp til kompaktklassebiler som Hyundai i30 og og Ford Focus ikke er enorm. Til sammenligning koster sistnevnte i stasjonsvognutgave om lag 268.000, kroner med samme motor som 207 SW og jevnbyrdig utstyrsnivå.

Konklusjon

Vis mer


Stasjonsvognutgaven av Fabia gjør småbilen enda bedre på det den allerede er god på, og noen sterke argumenter for å velge kombien, og ikke stasjonsvognen, kan vi i grunn ikke se. Så forventer da også importøren å selge nesten dobbelt så mange av storbror. Med gammeldagse motorer må den imidlertid se seg slått av konkurrenten 207 SW. Men plassfordelen, den kan ingen ta i fra den. Og sett i en litt større sammenheng er 240.000 kroner ikke mye for en såpass romslig, velutstyrt og sprek stasjonsvogn.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder kan du se her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder