Konklusjon og konkurrenter

Vanlige Mini er fortsatt Clubmans tøffeste konkurrent, men dieselutgaven har enkelte alternativer også i den tradisjonelle småbilklassen dersom man ser på pris og ytelser.

«Mini Cooper D Clubman er den mest fornuftige Minien.»


I vår forrige test konkluderte vi med Clubman-utgaven er et bedre valg enn vanlige Mini for de fleste, til tross for prispåslaget på om lag 20.000 kroner. Selv om følelsen av lekenhet er ørlite grann redusert, er dette langt fra nok til å veie opp for Clubmans bedre komfort, stabilitet og anvendelighet.

Dette forholdet har ikke forandret seg når vi snakker om dieselmotoren. I duellen mellom Mini og Mini Clubman holder vi derfor en knapp på Clubman som jo også er en enda mer særegen bil.

Ingen ordinær småbil

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Clubman er på mange måter ikke en konkurrent til de tradisjonelle småbilene. Til det er prisen for høy, egenskapene for forskjellige og fokuset grunnleggende for annerledes. Clubman har rett og slett funnet en egen nisje.

Peugeot 207

Siden noen biler rent størrelses- og ytelsesmessig kan sammenlignes med Clubman, foretar vi likevel en kjapp gjennomgang av aktuelle alternativer. Vi begynner med Peugeot 207 med akkurat samme motor som dagens testbil. Med fem dører koster denne fra 232.000, men utstyrsnivået er da betydelig høyere slik at den reelle prisforskjellen ligger nærmere 30.000 enn 12.000 som tar utgangspunkt i startprisene. Er du ute etter kjøreglede og følelsen av å eie en unik bil, er Clubman likevel et bedre valg. Dessuten er faktisk plassen i baksetet større, selv om 207s tradisjonelle dørløsninger gir litt bedre tilgjengelighet. 207 er bedre på komfort og bagasjeplass. Ytelsene er omtrent identiske.

Fiat Grande Punto

En annen europeisk småbil som bør nevnes er Fiat Grande Punto. Den har med sin 1,9-liter hele 130 hestekrefter og 280 newtonmeter og er dermed en god del sterkere enn Mini Cooper D Clubman. Kjøregleden er likevel høyere i Clubman og når Grande Punto kun kommer med tre dører og begynner på 260.000 kroner, velger vi Mini Clubman, til tross for at den reelle prisforskjellen etter en utstyrskorrigering trolig går i Fiats favør.

Skoda Fabia

Sistemann vi nevner er Skoda Fabia 1.9 TDI som er 40.000 kroner billigere og har en jevnsterk motor. Men Fabia er milevis unna å levere Minis kjøreglede og motoren er utdatert. Fabia blir derfor kun et alternativ dersom du er opptatt av plass og komfort, der er den god, men da vurderer du neppe Mini Clubman i utgangspunktet.

Konklusjon

Vis mer


Mini Cooper D Clubman er den mest fornuftige Minien. Det er ikke den kuleste, men likevel langt morsommere enn de tradisjonelle småbilene. Den kan selvsagt ikke konkurrere med disse på verken pris, bagasjerom eller anvendelighet, men klarer seg likevel såpass greit at mange vil kunne satse på den ekstra kjøre- og eiergleden en Clubman gir. Og hvis dieselutgaven er den som passer lommeboken din best, er ikke dét noe å gråte over.

  • Spesifikasjoner
  • Store eksteriørbilder
  • Store interiørbilder
  • Plass og komfort fra tidligere Clubman-test.