Konklusjon og konkurrenter

Audi A4 anno 2008 er på topp i sin klasse. Men den er mer enn det...

Listeprisen på vår testbil er 352.000 kroner. For den prisen får man altså en premium-sedan med ypperlig kvalitetsfølelse, familiebil-egenskaper, en flott, kultivert og sterk dieselmotor og gode kjøreegenskaper.

Det nødvendige er standard

Når det gjelder utstyr får man imidlertid ikke mer enn det man i dag må kunne regne for selvfølgelig, som seks kollisjonsputer, antiskrens (ESP), el-vindusheiser foran og bak med klemsperre, høyde-og lengdejusterbart ratt og sentrallås med fjernbetjening. Standardfelgene er 16-tommers alu-felger med 225/55-dekk, klimaanlegget er automatisk men 1-soners, rattet er skinntrukket og bagasjerommet har elektrisk fjernbetjening. Parkeringsbremsen er av den elektromekaniske typen som standard, likeledes lydanlegg med 6,5-tommers fargeskjerm og MMI-betjening (dreiehjulbasert).

Mye ekstra mulig

Vis mer


Testbilen hadde en mengde ekstrautstyr som man oftest kan greie seg uten men som gjør hverdagen mer behagelig. Eksempler: Sølv metallic lakk: 9.100 kroner, el-justerbart førersete: 7.700 kroner, "xenon plus"- hovedlys (med dioder for kjørelys): 8.400 kroner, fartsholder: 3.100 kroner, tre-soners klimaanlegg: 6.700...

Den hadde også en del ekstra for spesielt interesserte (sportspakke til 17.000 kroner, blanke sidelister, spesiell aludekor og elektrisk innklappbare speil - et par, tre tusenlapper hver seg...)

Testbilen kom således opp i en totalpris på 438.000 kroner.

Vil man i tillegg ha skinninteriør og fullskjerms navigasjonssystem må man plusse på ytterligere bortimot 50.000 kroner mens Audi Drive Select med demperregulering kommer på rundt 16.500 kroner (aktiv styring ikke tilgjengelig med basis-motorene).

BMW 3-serie

Vis mer


Av konkurrentene er det helt klart BMW som har vært i fokus for Audi, og det er ikke så rart; nye 3-serie henviste A4 av forrige generasjon til en rang under da den kom for tre år siden. Nå har Audi slått tilbake og er bedre på plass og komfort, minst like bra på kvalitetsfølelse, noe bedre på utstyr og har nærmet seg betraktelig når det kommer til kjøreglede. Samtidig har BMW rustet opp når det gjelder effektiv dynamikk (fritt oversatt), og BMW 318d havner på ingen måte i skammekroken med sin toliters dieselmotor på 136 hestekrefter, 300 newtonmeter og meget lave utslippsnivå på 123 gram per kilometer - hele 21 gram lavere enn Audi som må se seg grundig slått på miljøfronten. Og det uten å sette BMW på plass ytelsesmessig: A4 2.0 TDI bruker 9,4 sekunder fra 0 til 100 mot BMWs 9,5.

Prisen på 318d: 333.000 kroner, riktignok med noe knappere utstyr. Kan vurderes hvis plass og komfort har lavere prioritet enn ren kjøreglede.

Mercedes C-klasse

Vis mer


Mercedes kom i fjor med en mye mer moderne og aktuell C-klasse og er en av referansene når det gjelder diskret luksus kombinert med fin kjøredynamikk. Vi synes at Audi når opp på det meste, og motoren i Mercedes C200 CDI (136 hk/270 Nm) er ikke konkurransedyktig - det er en 2,2-liter, den er tregere og har høyere utslipp. Når Mercedesen da koster godt i overkant av 400.000 kroner er det klart at bilen faller igjennom i dette selskapet. C-klasse hevder seg bedre i de dyrere kategoriene.

Passat? Mondeo?

Konsernfetter VW Passat har nylig også fått 2.0 TDI med common rail, riktignok med tre færre hester enn i A4. Audien oppleves som en "finere" bil og er ikke lenger en klasse under hva angår plassforhold selv om Passat fortsatt er hakket romsligere. A4 er også noe kvikkere. Grunnversjonen Passat 2.0 TDI cr sedan (Trendline) koster fra 326.000 kroner. Når det gjelder Ford Mondeo, bilen vi nylig utropte til ny klasseleder i mellomklassen - vel å merke med utgangspunkt i stasjonsvognutgaven, så har den en sedanversjon med toliters dieselmotor (130 hk/320 Nm), som i grunnutførelse Trend koster 324.000 kroner.

Vis mer


Det er altså noe å ha i tankene, det at de mest prisgunstige versjonene fra premium-produsenter som Audi og BMW faktisk kan tas i betraktning når man lager handleliste i mellomklassen - i hvertfall med dieselmotor i tolitersklassen.

Vi mener

Konklusjonen blir at Audi A4 2.0 TDI av oss anses som det beste kjøpet i sin klasse - hårfint foran BMW 318d når alle kriterier tas i betraktning. Men ikke nok med det: I forhold til mer "folkelige" mellomklassesedaner fremstår heretter A4 som et alternativ som absolutt bør vurderes.

  • Pris og spesifikasjoner finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder