Konklusjon og konkurrenter

BMW X5 3.0sd må finne seg i å konkurrere med V8-alternativene til konkurrentene. Det gir den en stor prisfordel, uten at ytelsene er veldig mye dårligere.

«...X5 3.0sd er bilen for deg som søker fartsressurser, sportslig kjøreglede og et akseptabelt forbruk...»


BMW X5 er sammen med Porsche Cayenne den mest sportslige av de store premium-SUVene. Så lenge sistnevnte ikke kan leveres med dieselmotor, kan vi konkludere med at X5 3.0sd er den sportsligste og morsomste store diesel-SUVen på markedet.

Best i klassen

I vår første test av X5 konkluderte vi også med at den er den beste bilen totalt sett i denne klassen. Det har ikke endret seg siden. 3.0sd har ingen ulemper sammenlignet med vanlige 3.0d annet enn prispåslaget. Når konkurrentene i tillegg må opp på V8-motorer for å holde følge med dagens testbil, skyter også prisene i vei og BMWen vinner med en enda større margin. Vi tar en gjennomgang av de aktuelle modellene for å klargjøre:

Audi Q7 4.2 TDI

Vis mer


Dette er den diesel-SUVen på markedet som sammen med X5s lillebror X3 er raskest fra 0-100. 6,4 sekunder er tiden den skal bruke på den klassiske sprinten. Selv om Q7 har en ganske stor effektfordel sammenlignet med denne testen hovedperson, går noe vekk i Q7s vekttillegg på nesten 250 kilo. Vi skal likevel ikke påstå at X5 er fullt like rask, men når Q7 4.2 TDI har en startpris som ligger over 400.000 kroner høyere enn X5 3.0sd og verken kan by på samme plassforhold innvendig eller sportslige og gjennomførte kjøreegenskaper, og i tillegg er langt tørstere, blir valget for oss enkelt: Vi går for X5.

Mercedes-Benz ML 420 CDI

Mye av den samme argumentasjon kan fremføres i avsnittet om Mercedes-Benz’ alternativ, ML 420 CDI. Den er om lag 60.000 kroner billigere enn Q7, men fortsatt over 350.000 kroner dyrere enn billigste X5 3.0sd. Den har i likhet med omtalte Q7 et lite hakk mer krefter tilgjengelig, men den høye prisen og mangelen på sportslig karakter, gjør at vi ikke ville valgt denne blant de dieseldrevne muskel-SUVene. En 320 CDI-motor gjør jobben mer enn godt nok i denne komfortbilen.

Outsiderne

Vis mer


Et par litt mer perifere konkurrenter bør også nevnes. Volkswagen Touareg V10 TDI nærmer seg i likhet med Q7 4.2 TDI fort halvannen million kroner i utgangspris. Touareg er en kul bil, men dette er langt fra den mest fornuftige motoriseringen og den holder uansett ikke X5s nivå hva gjelder kjøreglede. 0-100 går faktisk tregere også; 7,4 sekunder er litt mer enn de fleste andre i dette selskapet bruker.

Enda tregere en Land Rover Range Rover Sport 3.6 TDV8 som med sine 272 hestekrefter og en egenvekt på snaut 2,7 tonn rett og slett har et for dårlig forhold mellom vekt og effekt. Da hjelper det ikke at den ”bare” koster snaut 1,3 millioner. Kjøregleden på vei er dessuten langt dårligere enn i X5.

Lexus RX 400h

En litt mer alternativ outsider er Lexus RX 400h. Denne hybridbilen har en samlet effekt på 272 hestekrefter og gjør 0-100 på 7,6 sekunder. Dermed har japaneren lignende fartressurser. Forbruket er også nærmest identisk. Men Lexusen mangler BMWens sportslig preg og også på de fleste andre området er X5 er bedre bil. Prisfordelen på snaut 200.000 kroner, og mer til dersom vi tar høyde for utstyrsforskjeller, kan imidlertid ingen ta fra den. Dermed blir denne et annerledes og prisgunstig alternativ i klassen.

Sin egen verste fiende?

Vis mer


Konklusjonen blir dermed at X5 3.0sd er bilen for deg som søker fartsressurser, sportslig kjøreglede og et akseptabelt forbruk til en relativt sett gunstig pris blant de store premium-SUVene. Men man kan jo spørre seg hvorvidt det er noe poeng å betale 130.000 kroner for noen ekstra krefter som langt i fra er nødvendige i X5. Den sportslige kjøregleden som denne motoren gjerne forbindes med, klarer X5 uansett ikke å levere i like stor grad som i de mindre modellene den sitter. Men den tilfører definitivt X5 en ekstra attraksjon, og prispåslaget er slett ikke ille sett i forhold til hvilken ytelsesdivisjon X5 rykker opp i.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder kan beskues her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder