Konklusjon og konkurrenter

307 hang godt med helt til slutten, og da er det åpenbart at den videreforedlede 308 er blant de beste bilene i klassen.

«Peugeot 308 1.6 HDi blir altså vår kjøpsanbefaling...»


Kompaktklassen er den klassen det kanskje er hardest konkurranse og flest deltakere i. Noen full oversikt over alle jevnstore biler vil vi derfor ikke gi dere, men sammenligner i stedet med dem vi mener er de argeste og beste konkurrentene. For det fortjener 308. Vi vil også konsentrere oss om biler med dieselmotorer på drøyt 100 hestekrefter. Her ligger hovedtyngden av salget og disse bilene er også stort sett representative for modellene som helhet.

Volkswagen Golf

Vis mer


Den mest opplagte konkurrenten heter selvsagt Volkswagen Golf, bilen som har gitt navn til hele bilklassen. Golf har så langt totalt sett vært vår klassefavoritt, mye på grunn av de fine kjøreegenskapene, den gode kvalitetsfølelsen og de gode allroundegenskapene. Golf begynner imidlertid å bli gammel og skal erstattes allerede nå til høsten. Men på kjøreglede er den fortsatt blant de beste, og bedre enn 308 som kontrer med hakket bedre komfort. Plassforholdene er rimelig jevngode og begge har god kvalitetsfølelse, selv om nykommeren 308 faktisk er hakket bedre her.

Motorforskjeller

De største forskjellene ligger faktisk i drivlinjen. Mens Golf må klare seg med en utdatert og bråkete pumpedysemotor, har Peugeot fått til en gangkultur og et lydnivå som er Volkswagen fullstendig overlegent. Golfs girkasse er imidlertid en god del vassere, men dette er av mindre betydning enn motoren.

Gammel

Vis mer


Med tanke på Golfs alder og det snart forestående generasjonsskiftet, vil vi derfor anbefale Peugeot 308 dersom du er ute etter en kompaktklassebil i dette prisleiet. Den vil føles mer moderne om et par år når en ny Golf er på plass, og det får betydning ikke minst for annenhåndsverdien.

Rent prismessig er det ikke store forskjeller på disse bilene. For 263.000 kroner får du en velutstyrt 308 Premium Pack som tilsvarer Volkswagens Comfortline og litt til. At Golfen da har en aktuell utgangspris som ligger 10.000 kroner under, spiller mindre rolle. Vi minner om at rollefordelingen kan, og mest sannsynlig vil, fortone seg noe annerledes med andre drivlinjer.

Toyota Auris

Vis mer


Auris er en annen konkurrent som bør nevnes, men den mangler en motor i denne ytelsesklassen. Mellom minstemann på 1,4 liter og 90 hester og 2,0-litersmaskinen på 126 hester er det ganske mange kroner, hester og ikke minst konkurrenter. 1,4-literen koster fra 234.000 kroner, men er utstyrsmessig også dårligere enn en 308 Premium til 252.000 kroner. Med tanke på ytelsesulempen den da har, og at 308 jevnt over er en bedre bil, har vi ingen problemer med å anbefale dagens testkandidat. Auris med 2,0-liters diesel blir for dyr i dette selskapet.

Ford Focus

Focus er akkurat ansiktsløftet, og vi vil derfor ikke trekke noen for bastante konklusjoner vedrørende denne før vi har fått anledning til å kjøre den gjennom vår testprogram. Men på lanseringen kunne vi konstatere at ikke alt for drastiske endringer har funnet sted. Focus’ sterkeste kort forblir derfor den fine kjøregleden. Totalt sett holder vi en knapp på 308. Prismessig er det for øvrig små forskjeller.

Opel Astra

Vis mer


Også Astra holder koken greit i denne klassen, men totalt sett sliter vi med å finne sterke argumenter for denne kontra en 308. Når den heller ikke har noen prisfordel av betydning, blir 308 vårt valg.

Kia cee’d

Den koreanske nykomlingen har overrasket svært mange, oss inkludert. For 230.000 kroner får du en noenlunde jevnbyrdig utstyrt cee’d. Ulempen er da at du må klare deg med 90 hestekrefter og prisforskjellen er da i realiteten kraftig redusert, om enn ikke eliminert. Klarer du deg med litt mindre krefter og kun er ute etter mest mulig bil for pengene, er dette det beste valget i klassen, ikke minst med tanke på den lange garantitiden. Men 308 er totalt sett en bedre bil og i våre øyne verdt å betale litt ekstra for.

Hyundai i30

Vis mer


Kia cee’ds søsterbil Hyundai i30 har naturlig nok mange av de samme kvalitetene, men med 115 hester og tilsvarende utstyrsnivå koster den faktisk omtrent like mye som 308. Og i våre øyne er den ikke helt verdt det, selv om i30 har markedets kanskje beste lille dieselmotor. Garantien er dessverre på ordinære 3 år, og ikke av typen 5+2 som cee’d har.

Outsidere

I tillegg til disse som vi mener er de sterkeste i klassen, kan en hel haug med outsidere nevnes. Blant disse finner vi Citroën C4, Renault Megane, BMW 1-serie, Fiat Bravo, Mazda 3 og Subaru Impreza. Felles for disse er at vi vurderer dem som litt dårligere helhetspakker enn dagens hovedrolleinnehaver. Dersom du er interessert i flere detaljer om disse, svake og sterke sider og så videre, oppfordrer vi deg til å oppsøke enkelttestene som foreligger av de fleste av disse.

Konklusjon

Vis mer


Peugeot 308 1.6 HDi blir altså vår kjøpsanbefaling dersom du er ute etter en kompaktklassebil med drøyt 100 hestekrefter og bra med utstyr. Den har fine kjøreegenskaper, god komfort, er bra støydempet og oppleves som påkostet innvendig. I tillegg har den en meget passende og stillegående motor.

Sammenlignet med forgjengeren 307 er det snakk om evolusjonistisk perfeksjon. Og det er kanskje like greit ettersom 307 også var en bra bil. Samtidig representerer det kanskje en av 308 svakheter. Den oppleves ikke veldig spennende og moderne på noen måter, til tross for at den skal være med oss i mange år fremover. Spørsmålet er om den vil holde seg like godt som forgjengeren har gjort. Enn så lenge er den i alle fall vår favoritt med norgesvennlig dieselmotor under panseret.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder