Konklusjon og konkurrenter

Nissan Qashqai med de to minste motorene er gode kjøp. Det samme kan ikke sies om den største dieselmotoren.

Vi har allerede nevnt at Qashqai 1.6 starter på 235.000 kroner, mens dieselutgaven 1.5 dCi har en innstegspris på 243.000 kroner. Disse summene reflekterer utstyrsnivå Visia, som er ganske raust.

Qashqai Visia leveres nemlig med antiskrens (ESP), rattbetjent stereoanlegg, manuelt klimaanlegg, nøkkelfri adgang, Bluetooth håndfriløsning, elektriske vindusheiser rund baut samt elektrisk betjente og oppvarmede sidespeil. I tillegg kommer seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter, lyktespylere, et kraftig horn og store, gode sidespeil.

Acenta

Vis mer
«Vurderer du Qashqai, så hold deg til de forhjulsdrevne utgavene med små motorer.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Er du villig til å spytte i 14.000 kroner mer, kan du avansere til neste utstyrsnivå - Acenta. Acenta gir deg blant annet elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjent fartsholder, regnsensor, elektrisk innfellbare sidespeil, skinntrukket ratt, midtarmlene i baksetet, en rekke leselys, tåkelykter og 16-toms alufelger.

Tekna

Topputgaven Tekna koster 16.000 kroner mer enn Acenta og gir deg blant annet glasstak, xenonlykter, ryggesensor, CD-skifter, automatisk nedblendbart bakspeil, belyste widescreen sminkespeil og 17-toms alufelger.

Det betyr at en topp utstyrt Qashqai 1.5 dCi koster overkommelige 273.000 kroner, noe som gjør bilen svært konkurransedyktig.

Mye dyrere

Hvis du ønsker den største dieselmotoren - 2.0 dCi - blir imidlertid bildet et helt annet. Da snakker vi nemlig om en innstegspris på 312.000 kroner. Firehjulsdrift koster 30.000 kroner ekstra, og dermed er vi oppe i 342.000 kroner. For ikke å snakke om automatgirkassen, som koster hele 50.000 kroner og øker innstegsprisen til 394.000. Hvis du attpå til ønsker utstyrsnivå Tekna, må du forholde deg til en prislapp pålydende hele 424.000 kroner. Det betyr at dagens testkandidat er 151.000 kroner dyrere enn en tilsvarende utstyrt Qashqai 1.5 dCi. For å sette denne summen i perspektiv kan det nevnes at det finnes en rekke bilmodeller i salg her i landet som koster mindre enn 151.000 kroner.

Farlig prisklasse

I 400.000-kroners-klassen møter Qashqai en helt annen og langt farligere konkurranse. Blant annet dukker det opp en rekke folke-SUVer, som kan skilte med bedre plass og bedre kjøreegenskaper. Deriblant Mitsubishi Outlander 2.0 D-ID Intense +, som koster 415.000 kroner og som kan skilte med masse utstyr, syv sitteplasser og fem år nybilgaranti.

Sjelden kombinasjon

Nevnte Outlander har imidlertid ikke automatgirkasse. Og nettopp kombinasjonen dieselmotor og automatgir er svært sjelden i folke-SUV-klassen. Riktignok kan både Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe og Opel Antara leveres med begge deler. Men disse har innstegspriser over 500.000 kroner, og regnes derfor av oss ikke som folke-SUVer.

X-Trail og Tiguan

Men helt alene er Qashqai ikke. Nylig har folke-SUV-klassen fått to nye medlemmer som tilbyr kombinasjonen diesel og automatgir (og selvsagt firehjulsdrift).

Den ene er Qashqais egen storebror; andre generasjon Nissan X-Trail. Den betydelig større X-Trail koster rundt 440.000 kroner med tilsvarende motor og automatgir - dog med lavere utstyrsnivå enn Qashqai Tekna.

Den andre er nykommer Volkswagen Tiguan. Folke-SUVen Tiguan koster rundt 412.000 kroner med automatgir og et av de to øvre utstyrsnivåene (Track & Field/Sport & Style). Heller ikke disse variantene er like velutstyrte som Qashqai Tekna, men vi snakker her om en noe større bil med bedre kjøreegenskaper.

For mange svakheter

Og selv uten konkurranse over hodet, ville vi ha hatt problemer med å anbefale Qashqai 2.0 dCi 4x4 med automatgir. Rundt 400.000 kroner er mye for en såpass liten bil med flere svakheter. I forrige kapittel hadde vi flere kritiske merknader til både motor, girkasse, forbruk og kjøreegenskaper, noe som effektivt sørger for at bilen faller gjennom.

Konklusjon

Vurderer du Qashqai, så hold deg til de forhjulsdrevne utgavene med små motorer. Disse fremstår som gode kjøp, som vi antar vil holde seg svært godt i verdi.

Er du på jakt etter en firehjulstrekker, så er det like greit å ta steget over i den ordinære folke-SUV-klassen og kikke nærmere på Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 eller Honda CR-V. Og hvis du absolutt vil ha diesel og automatgir, så er det altså X-Trail og Tiguan som for tiden gjelder.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Qashqai.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder