Konklusjon og konkurrenter

335dA Coupé fremstår som et godt kjøp, men møter likevel konkurranse, ikke minst i eget hus.

BMW 335dA Coupé koster altså 781.000 kroner (stor A står i BMW-sammenheng for automatgir). Det betyr at den koster 134.000 kroner mer enn lillebror 330dA (647.000 kr), som i motsetning til 335d er tilgjengelig med manuell girkasse (617.000 kr).

330dA kan skilte med respektable 500 Nm, 231 hestekrefter og 0 til 100 på 6,7 sekunder (6,6 med manuell kasse). Vi er blant dem som er usikre på om vi hadde vært villige til å betale 134.000 kroner for å rykke opp til 335dA.

335i Coupé

Sammenlignet med familiens versting, 335i, kommer imidlertid 335dA prismessig godt ut. 335i koster i utgangspunktet 843.000 kroner og med automatgir stiger prisen til 870.000 kroner. Dermed koster 335iA 89.000 kroner mer enn 335dA.

Vis mer
«BMW 335dA Coupé koster altså 781.000 kroner. Det betyr at den koster 134.000 kroner mer enn lillebror 330dA (647.000 kr)»
Vis mer
Vis mer
«BMW 335d er en uvanlig gjennomarbeidet bil. Det er sjeldent at både karosseri, motor og girkasse er så plettfrie som det de er i denne bilen.»
Vis mer
Vis mer


Til gjengjeld kan 335i skilte med 400 Nm fra 1.300 til 5.000 o/min, 306 hestekrefter, kvikkere gassrespons og 0 til 100 på lave 5,5 sekunder (5,7 med aut). 335i kan forøvrig - i motsetning til 335d - leveres med firehjulsdrift. Som 335xi stiger imidlertid prisen til 903.000 kroner (926.000 med aut).

330i Coupé

Vi må heller ikke glemme familiens råeste selvpuster - 330i. Denne koster 686.000 kroner med manuell girkasse, 708.000 med automat. 330i, som kan friste med 272 friske hestekrefter, et fantastisk lydbilde og 0 til 100 på 6,0 sekunder (6,2 med aut) er altså bortimot 100.000 kroner billigere enn 335dA. Også 330i kan leveres med xDrive, BMWs egen betegnelse på firehjulsdrift.

Men nå holdt vi jo på å glemme alle de andre merkene som selges her i landet. Hva har disse å by på når målet er en heftig motorisert diesel-kupé?

Audi A5 3.0 TDI quattro

Vel, det er ikke så mange som tilbyr dieseldrevne kupeer med så voldsomt akselerasjons- og fartspotensial. En av de få er Audi, som med sin nye A5 går rett i clinch med 3-serie Coupé. Vi har blitt glade i A5, spesielt etter at vi stiftet bekjentskap med S5, som er en herlig bil.

S5 passer imidlertid ikke inn her. I stedet må vi se på A5 3.0 TDI quattro, som vi nevnte i forrige kapittel. Denne kan altså by på 500 Nm og 240 hestekrefter og hevdes å klare 100 på 5,9 sekunder. Automatgirkasse er foreløpig ikke tilgjengelig, det er imidlertid firehjulsdrift, som er standardutstyr.

A5 har ikke like fantastisk balanse som 3-serie Coupé og firehjulsdriften forhindrer den fra å bli like leken. A5 er imidlertid en svært velkjørende bil - med unntak for R8 sannsynligvis den mest velkjørende Audien noensinne. Denne bilen koster 702.000 kroner - 79.000 kroner mindre enn 335dA - 85.000 kroner mer enn 330d.

Mercedes-Benz CLK 320 CDI

Hva så med det siste bladet i trekløveret; Mercedes-Benz? Jo, veteranen i Stuttgart har som vanlig et kort - om enn ikke et ess - i ermet. Kortet heter 320 CDI og for en gangs skyld fremstår faktisk en Mercedes-modell som rimelig. CLK 320 CDI koster nemlig "bare" 682.000 kroner - 99.000 kroner mindre enn 335dA. Med automatgir stiger prisen med 40.000 kroner til 722.000. Men likevel havner vi altså 59.000 kroner under BMWen.

"Bare" 224 hestekrefter

Forklaringen får vi imidlertid når vi ser nærmere på ytelsene. Merdedes-motoren yter "bare" 415 Nm og 224 hestekrefter, og blir dermed nærmest som en strikkmotor å regne sammenlignet med BMW-motoren. 0 til 100-tiden fremstår også som elendig - 8,2 sekunder. Vi måtte imidlertid gni oss i øynene da vi lette opp 0 til 100-tiden med automatgir; 6,9 sekunder. CLK 320 CDI er altså 1,3 sekunder raskere med automat enn med manuell girkasse! En del av forklaringen viser seg imidlertid å være at utgaven med automat faktisk kan skilte med 500 Nm.

Sammenlignet med 3-serie Coupé og A5 er imidlertid CLK altfor gammel og komfortinnrettet. Og selv om den er bakhjulsdrevet, kan den ikke måle seg med 3-serie Coupé når det kommer til kjøreglede.

Konklusjon

BMW 335d er en uvanlig gjennomarbeidet bil. Det er sjeldent at både karosseri, motor og girkasse er så plettfrie som det de er i denne bilen. Har du råd, er det derfor god grunn til å se nærere på denne bilen.

Vær imidlertid klar over at også 330d er en flott bil - og at 330i har den kvikkeste gassresponsen og det mest inspirerende lydbildet. Vi ville heller ikke kjøpt enn 335d uten først å ha prøvekjørt en A5 3.0 TDI quattro. Også sistnevnte er en meget vellykket bil og følges i motsetning til BMWen av tre år nybilgaranti. Takket være firehjulsdriften vil Audien også være en mer trofast venn i vinterhalvåret. Men like kjøreglad er den altså ikke.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet 3-serie Coupé.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder