Konklusjon og konkurrenter

Mercedes-Benz C 200 CDI T er både kjempekomfortabel og velutstyrt. Men både pris og forbruk taler i bilens disfavør.

Som sedan starter C 200 CDI på 407.000 kroner. Da snakker vi om grunnutstyrsnivået Classic, som har en mindre jålete grill enn bilen som er avbildet i dagens test. Stasjonsvogntillegget er på 18.000 kroner, noe som bringer oss opp i 425.000 kroner.

Dagens testbil har også automatgir, hvilket gir ytterligere 32.000 kroner i prispåslag. Og dermed har vi kommet opp i 457.000 kroner. Den som vil ha den mest brautende grillen - med stjerne i midten og det hele - må i tillegg finne seg å betale for utstyrsnivå Avantgarde, som øker prisen med ytterligere 19.000 til 476.000 kroner. Og dermed har vi allerede kommet opp i en prisklasse som er i stiveste laget for de fleste av oss.

Mye utstyr

Vis mer
«Er komfort en avgjørende egenskap for deg, fremstår nye C-klasse som et opplagt valg i denne klassen. Folkeutgaven C 200 CDI T er ingen racerbil, men gjør en grei jobb som familiebil. Er du mest opptatt av kjøreglede bør du i stedet rette blikket mot BMW, mens du også denne gangen bør konsentrere deg om Audi hvis du er opptatt av mest mulig bil for pengene.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Den som imidlertid velger å bruke en såpass stor slump med penger på en C 200 CDI, blir eier av en velutstyrt bil. Skinnseter, navigasjon, xenon-lykter og elektrisk baklukebetjening står riktignok på ekstrautstyrslisten. Men både delelektrisk setejustering (rygg- og sitteputehøyde), Bluetooth håndfriløsning, regnsensor og dekktrykkvarsler er blant standardutstyret. På standardutstyrslisten finner vi også antiskrens (ESP), elektronisk klimaanlegg med to soner og rattbetjent stereoanlegg med vinduantenne.

Bilen leveres også med elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut, kjørecomputer og tåkelykter. Den som velger automatgir får fartsholder på kjøpet og den som betaler for Avantgarde-pakken får 17-toms alufelger (Classic har stålfelger). Sikkerheten ivaretas uansett av syv kollisjonsputer, aktive hodestøtter, beltestrammere og kraftbegrensere på fire av sitteplassene, bremseskivetørking, høye og gode sidespeil, integrerte lyktespylere og et skikkelig horn.

BMW 320dA Touring

Dette er betydelig mer utstyr enn du får hvis du velger BMW 320d Touring med automatgir. Så selv om BMWen koster 432.000 kroner - 25.000 kroner mer enn en C 200 CDI Classic - så vil den koste minst like mye når tilsvarende utstyr er på plass. BMWen følges heller ikke av mer enn to år nybilgaranti og har et noe mindre lasterom. I tillegg har den svakere takhøyde på andre seterad.

Når det er nevnt, må det understrekes at 320d har en langt kraftigere motor (163 hk/350 Nm) og er mye raskere til hundre (8,6 vs 10,6 sek). Den leverer også mer kjøreglede enn Mercedesen og kan skilte med et betydelig lavere forbruk (0,56 vs 0,67 l/mil). Og selv om den er kortere (452 vs 460 cm), så kan den friste med bedre benplass i baksetene. Det å velge mellom disse to bilene er med andre ord ikke spesielt lett.

BMW 318d Touring

Den som velger å nøye seg med manuell girkasse derimot, har et svært godt argument for å lande hos BMW - pris. BMW 318d Touring (som ikke er tilgjengelig med automatgir) koster nemlig 358.000 kroner - 67.000 kroner mindre enn en C 200 CDI T Classic (425.000). 2,0-literen i 318d yter 136 hestekrefter - nøyaktig det samme som 200 CDI-motoren - og 300 Nm (vs 270). 0 til 100 skal gå på 9,8 sekunder (vs 10,8) og forbruket er hyggelige 0,48 liter per mil (vs 0,60).

Audi A4 Avant 2.0 TDI Multitronic

Men nå holdt vi jo helt på å glemme Audi. Riktignok er ikke Avant-utgaven av nye A4 på plass ennå, men i mai er den store (470 cm) nykommeren på plass. A4 2.0 TDI Multitronic sedan koster i dag 385.000 kroner og hvis vi tar utgangspunkt i et stasjonsvogntillegg på 20.000 kroner, ender vi opp på rundt 405.000. Det betyr i tilfelle at A4 Avant 2.0 TDI Multitronic blir drøye 50.000 kroner billigere enn C 200 CDI T (samme prisforskjell gjelder med manuell girkasse).

Kraftigere, gjerrigere, raskere

Den nyutviklede common rail-motoren yter 140 hestekrefter og 320 Nm, og er dermed betydelig kraftigere enn Mercedes-kraftkilden. I tillegg er forbruket betydelig lavere (0,58 vs 0,67 l/mil). 0 til 100 skal gå på 9,7 sekunder (vs 10,6). Fordi vi ennå ikke har kjørt Avant-utgaven, kan vi ikke si noe sikkert om bakseteplassen, men vi antar at den er noe bedre enn i C-klasse. Det samme er naturlig å anta om lasterommet.

A4 Avant vil ikke være like velustyrt som C-klasse, men er bedre utstyrt en 3-serie. Den som er opptatt av kjøreglede bør være klar over at A4 i motsetning til de to erkekonkurrentene er forhjulsdrevet, men når det er sagt må det understrekes at nye A4 kjører langt bedre enn forgjengeren. Sedan-utgaven av A4 har i tillegg vist seg å være komfortabel, om enn ikke på nivå med C-klasse.

Volvo V70 2.0 D

Du som kan leve med manuell girkasse skal også være klar over den større Volvo V70 2.0 D (136 hk/320 Nm), som koster 394.000 kroner og dermed faktisk er 31.000 kroner billigere enn C 200 CDI med manuell girkasse. Denne prisfordelen spises imidlertid opp - og vel så det - av svakere utstyrsnivå.

Outsidere

Siden vi først er inne på Volvo V70, kan vi nevne at lillebror V50 blir i minste laget til å måle seg med nye C-klasse og nye A4. For ordens skyld kan vi også nevne at Alfa Romeo 159, Lexus IS og Saab 9-3 er blant bilene som lusker i samme farvann som C-klasse, men at disse av ulike årsaker må betraktes som outsidere i denne sammenhengen.

Konklusjon

Er komfort en avgjørende egenskap for deg, fremstår nye C-klasse som et opplagt valg i denne klassen. Folkeutgaven C 200 CDI T er ingen racerbil, men gjør en grei jobb som familiebil. Er du mest opptatt av kjøreglede bør du i stedet rette blikket mot BMW, mens du også denne gangen bør konsentrere deg om Audi hvis du er opptatt av mest mulig bil for pengene.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet C-klasse stasjonsvogn.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder