Konklusjon og konkurrenter

Dersom du er ute etter en sportslig og over gjennomsnittelig rask kompaktklassebil, er det flere alternativer vi vurderer som bedre enn Peugeot 308 1.6 THP.

«...i den virkelig verden er det bedre å spare 40.000 kroner og gå for 1.6 HDi...»


For selv om 308 fortsatt er en meget god bil, ligger den et lite hakk under de aller sportsligste i klassen hva gjelder ren kjøreglede. Men som vi var inne på i forrige kapittel, er dette neppe noe som har bekymret Peugeot nevneverdig ettersom man ikke har forsøkt å gjøre 308 til noen utpreget sportslig bil, ei heller med bensinturbo.

Litt annet fokus

Vis mer


Det betyr ikke at 308 er kjedelig å kjøre. Tvert i mot er den ganske underholdende på svingete veier, men det er et knippe kompaktklassebiler som utmerker seg enda mer under denne typen kjøring. Og det er noe vi vektlegger i litt større grad i denne testen enn i den forrige hvor vi kjørte den mellomste dieselutgaven.

Volkswagen Golf 1.4 TSI

I likhet med i forrige test er det Volkswagen Golf som står frem som den kanskje tøffeste konkurrenten. Selv om denne begynner å bli gammel holder den fortsatt koken, ikke minst med litt sportsligere motorer om bord. Mest sammenlignbar er 1.4 TSI GT Sport med 140 hestekrefter til en pris av 292.000 kroner, altså litt mindre enn vår testbil som riktignok er noe bedre utstyrt. Disse bilene er på papiret nøyaktig like raske, men ut fra våre erfaringer vil vi tippe at Golfen oppleves som noe sprekere. For relativt sett beskjedne 316.000 kroner får du for øvrig 170 hestekrefter og da havner vi i en helt annen ytelsesdivisjon.

Vis mer


Golf er også morsommere på veien og byr på en nesten like god kvalitetsopplevelse som 308. Komfortnivået blir riktignok noe dårligere, spesielt med GT Sports sportsunderstell, men Golf blir likevel vårt valg i denne duellen.

Honda Civic

Civic er et annet sportslig alternativ. Med en selvpustende 1,8-liter på 140 hestekrefter er den ikke like sterk på moderate turtall, men ved hardkjøring henger den godt med og 0-100 går på 8,9 sekunder. På ren kjøreglede er Civic å foretrekke. Når også de praktiske egenskapene er såpass gode, blir prislappen interessant. En velutstyrt Executive koster fra 285.000 kroner og er dermed såpass mye billigere at vi vurderer den som et bedre kjøp enn 308 så lenge vi snakker om småspreke bensinmotorer.

BMW 1-serie

Vis mer


Morsomt av alle er BMWs 1-serie som fortsatt er klassens eneste bakhjulsdrevne bil. Faktisk trenger man ikke gå lenger opp enn til en 118i før du får lignende fartsressurser. For med 143 hestekrefter gjør den 0-100 ett tiendel raskere enn dagens 308. Dersom du kun er ute etter sportslig kjøreglede, er denne bilen det beste valget, men totalpakken er ikke best, mye på grunn av de dårlige plassforholdene. Prisen for en 118i begynner for øvrig på 273.000 kroner, men utstyrsnivået er da dårligere enn i 308.

Mazda 3 2.0 Sport

Mazda 3 fortjener også en kort omtale. Denne bilen er fortsatt blant de mer underholdende bilene på markedet, men med en marginalt høyere pris enn 308, dårligere fartsressurser og komfort og en ganske høy alder, når den ikke helt opp i denne gjengen, ei heller mot 308.

Fiat Bravo

En av de nærmeste konkurrentene på papiret heter Fiat Bravo 1.4 T-Jet. Også denne lille turbomotoren har 150 hestekrefter, men gjør 0-100 på raske 8,5 sekunder. Vår begrensede erfaring med denne bilen tilsier imidlertid at den ikke har noen høyere underholdningsfaktor enn 308. Før vi har fått kjøre Bravo gjennom vårt testprogram, skal vi være forsiktige med å konkludere for bastant, men det er nok andre biler vi heller hadde valgt i dette segmentet.

Konklusjon

Vis mer


Flere andre outsidere kan også nevnes, men disse er de hardeste konkurrentene. Kort oppsummert fremstår ikke 308 som det mest attraktive kjøpet med denne typen motor, rett og slett fordi de forbedrede ytelsene sammenlignet med de billigere utgavene ikke fører til det løftet i kjøreglede som det burde.

Dersom det ikke var noe som het penger, eller global oppvarming, ville vi valgt denne motoren. Men i den virkelig verden er det bedre å spare 40.000 kroner og gå for 1.6 HDi, motoren som harmonerer best med 308s personlighet.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder