Konklusjon og konkurrenter

Lexus LS 600h bør være det åpenbare valget for alle som er på jakt etter en fullstørrelse luksus-sedan.

Etter å ha stiftet bekjentskap med LS 600h, fremstår både Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ og Mercedes-Benz S-klasse som fortidens biler. Riktignok kan de alle - ikke minst S-klasse - skilte med en masse høyteknologiske løsninger og en ekte luksusopplevelse.

Men ingen av dem kan måle seg med LS 600h når det kommer til teknologi som faktisk teller i den store sammenhengen. Eieren av en LS 600h trenger faktisk ikke ha veldig dårlig samvittighet verken for globalt eller lokalt miljø. Riktignok finnes det hundrevis av bilmodeller som slipper ut mindre enn 219 gram CO2 per kilometer, men likevel er ikke 219 gram veldig mye mer enn det mange ordinære familiebiler spytter ut.

Vis mer
«Men også den som gir blanke i miljøhensyn bør velge LS 600hL. Rett og slett fordi den fremstår som et svært godt kjøp.»
Vis mer


Dette i motsetning til bilens tyske konkurrenter, som for eksempel BMW 760LiA. Denne forbruker 1,36 liter drivstoff per mil, 0,43 liter mer enn en LS 600h (0,93). Det resulterer i 327 gram CO2 per kilometer, 33 prosent mer enn dagens testkandidat.

Rimelig

Men også den som gir blanke i miljøhensyn bør velge LS 600hL. Rett og slett fordi den fremstår som et svært godt kjøp. For selv om 1.558.000 kroner er veldig mange penger, viser det seg at LS 600hL koster nesten 400.000 kroner mindre enn Audis og BMWs alternativer; Audi A8 6.0 quattro LWB (450 hk) og BMW 760LiA (445 hk). Den mest opplagte konkurrenten fra Mercedes-Benz, S 500 Lang 4Matic, koster drøye 160.000 kroner mer enn Lexusen. Og det til tross for at den tilbyr langt lavere effekt (388 hk). Også Jaguars alternativ er langt dyrere (283.000 kroner).

Overlegent utstyrsnivå

LS 600hL er altså betydelig rimeligere enn sine konkurrenter. I tillegg kan den skilte med langt mer utstyr. Utstyrslisten er altfor lang til at vi kan gå gjennom den i detalj her, men vår erfaring tilsier at du fort må legge til både 100.000 og 200.000 kroner i ekstraustyr for at konkurrentenes modeller skal komme opp på LS 600hL-nivå.

For ordens skyld skal vi nevne at konkurrentene på papiret er omkring ett sekund raskere til 100 enn dagens testkandidat. Dette er imidlertid i våre øyne kun en detalj i den store sammenhengen og forhindrer på ingen måte at Lexus LS 600hL står frem som det opplagte kjøpet i denne klassen.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder