Konklusjon og konkurrenter

Konklusjonen etter nøktern vurdering er at Hyundai i30 per idag er en av de aller beste bilene i kompaktklassen.

En bil i kompaktklassen som virker godt sammenskrudd, som gir god plassfølelse og tilbyr et oversiktlig og ergonomisk førermiljø, som leveres med en både sprek og gjerrig motor som i tillegg er kraftfull og kultivert - det virker vel ganske overbevisende?

Når bilen i tillegg byr på trygge og velbalanserte kjøreegenskaper samtidig med et høyst akseptabelt komfortnivå - hva mangler det da?

Fra 198.000 kr

Er i30 altfor dyr? Nei. Testbilen har riktignok en pris på 257.000 kroner og det får man jo tross alt en del bil for i kompaktklassen selv i 2008. Men her snakker vi sterkeste motor og høyeste utstyrsnivå. Hyundai i30 kommer fra 198.000 kroner med en 105-hesters 1,4-liters bensinmotor og utstyr som i dag er selvsagt i klassen: Antiskrens (ESP), seks kollisjonsputer, klimaanlegg og el-justerte vinduer foran. (Utstyrsnivå "Classic"). Med dieselmotor er innstegsprisen 208.000 kroner med tilsvarende utstyrsnivå og den trivelige 90-hesters varianten av testbilmotoren.

Godt kjøp til 220.000 kr

Vis mer


Etter vår mening er det i30 med nevnte dieselmotor og neste utstyrsnivå - Comfort - som er mest konkurransedyktig med en prislapp på 220.000 kroner. "Comfort" gir, i tillegg til Classic, oppvarmet frontrute og regnsensor, lettmetallfelger, fjernstyrt sentrallås med alarm, kjørecomputer, el-justerbare vinduer også bak samt automatisk klimaanlegg.

Totalt sett er ikke i30 rørende billig, men beholder i de fleste varianter en prisfordel på noen tusenlapper i forhold til konkurrenter som VW Golf, Toyota Auris, Peugeot 308, Ford Focus, Opel Astra og Fiat Bravo. Kia cee'd, derimot, viser seg konkurransedyktig, særlig med sin syv-års garanti.

Koreaner = handicap?

Så spørsmålet melder seg igjen: Mangler det noe? Ja, selvfølgelig - men i hovedsak noe så pass lite relevant som image. Koreanske biler er ikke helt ferdige med klassereisen som japanerne - i hovedsak - avsluttet for ganske lenge siden. Mange rynker fortsatt på nesen når de hører "koreansk bil". Vi våger å spå at kinesiske og indiske bilprodusenter vil måtte gjennomgå den samme prosessen i årene som kommer. Konsernsøsken Kia (kompaktmodellen cee'd er en meget attraktiv konkurrent til i30), har i større grad enn Hyundai tatt grep i den forbindelse og tilbyr en overlegen garantiordning. Hyundai vurderer det slik at deres merkevare er mer verdt enn Kias og dermed ikke trenger å bakkes opp med slike ekstra-ytelser. Akkurat den analysen stiller vi oss noe skeptisk til, men når det gjelder produktet har som vi nevnte ovenfor Hyundai ingetning å skamme seg over. Tvert i mot: Dette er en meget bra kompaktklassebil og en høyst verdig Golf-konkurrent.

Slår Golf...

Vis mer


Nettopp VW Golf, ikonet i klassen, er modellen vi har sammenlignet med i første omgang, og i30 greier seg bra nok til å fremstå som bedre i våre øyne. Plassforholdene er noe bedre, kvalitetsinntrykket så å si like bra og dieselmotoren oppleves både mer behagelig og kraftfull. Her kan imidlertid situasjonen endre seg ganske raskt. Vår testbil kan sammenlignes med en VW Golf 1.9 TDI (105 hk, 253.000 kr som Comfortline). Partikkelfilter må tas med, og korrigert for utstyr blir bilene omtrent like dyre. Det samme gjelder 90-hestersversjonene. I begge tilfeller er motorkarakteristikk og støynivå i Golfen grunn nok til å velge i30.

...og viser seg generelt konkurransedyktig.

Etter å ha vurdert Hyundai i30 mot konkurrentene Toyota Auris, Peugeot 308, Ford Focus, Fiat Bravo og Opel Astra, anser vi den som en av de beste i klassen. Kia cee'd er hakket mer konkurransedyktig og vi synes deres design er mer vellykket, men det er en smakssak. Som allrounder vurderer vi også Peugeot 308 som en noe bedre bil. Klasseleder blir dermed i30 ikke, men at den fortjener suksess er det ingen tvil om.

Pris og tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder