Konklusjon og konkurrenter

Citroën C-Crosser er en meget god folke-SUV. Men et rimeligere alternativ hadde vært velkomment.

Når tiden er inne til å gjøre opp status viser det seg at problemstillingen er ganske kompleks. Vi har jo egentlig med en folke-SUV å gjøre, men både motor og utstyrsnivå er på et høyt nivå og gjør at bilen ikke kan sammenlignes med innstegsmodellene fra de konkurrerende merkene.

Fort over en halv million

Allikevel: En halv million kroner er mye penger, og det er hva man må ut med, eller bortimot, for å bli eier av en Citroën C-Crosser. Vår testbil, med utstyrsnivå "Exclusive", koster 515.000 kroner. Da er den også fullt utstyrt - med unntak av tilleggene metallic lakk (4.200 kr), el-soltak, for dem som måtte ønske det (7.600 kr), Rockford Fosgate 650 watts HiFi-anlegg (9.000 kr) og fullskjerms navigasjon + ryggekamera (19.500 kr).

Vis mer


C-Crosser i rimeligste versjon ("Pack"), koster 475.000 kroner, og har samme motor men har 16"-felger i stedet for 18" og har verken skinnseter, ryggesensor, xenonlys eller elektrisk justerbart førersete. Men skal man spare penger er det kanskje uansett ikke en bil på dette prisnivået man velger...?

BMW...?

Men ser man på biler i denne prisklassen og over ser man at legger man 509.000 kroner på bordet kan man bli eier av en BMW X3 2.0d med en minst like god motor som yter 177 hestekrefter og gir en god del mer kjøreglede. BMWen har også en mye høyere grad av opplevd kvalitet og gir mer kjøreglede. Vil man ha like mye utstyr blir det derimot mye dyrere, og komforten kommer ikke opp på Citroëns nivå. Syv set er kan den heller ikke by på - da må man opp til millionbilen X5.

Mer folkelig

Nærmeste konkurrent er naturligvis Mitsubishi Outlander med den samme motoren. Med øverste utstyrsnivå koster den 506.000 kroner. I motsetning til Citroën kan den velges som 5-seter, og med et mer moderat utstyrsnivå koster den da 456.000 kroner.

I den folkelige gaten vil vi fremheve helt nye Nissan X-Trail, som har mange meget gode egenskaper og som koster 452.000 kroner med den kraftfulle og kultiverte 2.0-dieselmotoren på 173 hestekrefter som gir like gode ytelser som C-Crosser 2.2 HDi. Den tilbys imidlertid ikke som syvseter. Det gjør heller ikke Honda CR-V, som koster 451.000 kroner i Executive-utgave og som er nesten like sprek med sin utmerkede 2.2-liters dieselmotor på 140 hester.

Andre muligheter

Vis mer


Chevrolet Captiva er like stor som C-Crosser og kan også by på 7 seter. Motoriseringen er ikke like overbevisende, heller ikke de praktiske løsningene. Fra 475.000 kroner overbeviser den ikke helt som konkurrent totalt sett.

For de som kun trenger fem seter kan vi nevne folke-SUVenes mest typiske representanter i dag, selv om de er mindre, trangere og ikke har noen tredje seterad. Toyota RAV4 2.2 D-4D med sin 177-hesters motor koster, fullt utstyrt, 466.000 kroner. VW Tiguan koster 413.000 kroner med den nye common-rail-dieselen på 140 hester...

Så å si alle de ovennevnte modellene finnes i adskillig rimeligere varianter og gjør det mulig for den norske familiefar og -mor å skaffe seg en helt grei SUV til under 400.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Konklusjonen blir at denne bilen ikke kan bli noen Norgesfavoritt. Den mangler et overbevisende forhold mellom merkevare og pris. Allikevel fortjener bilen etter vår mening abolutt å få sin del av SUV-markedet, og kunden vil være en som ønsker det en romslig og velkjørende SUV kan by på, som skal ha et bra utstyrsnivå men som kan se gjennom fingrene på svakheter som manglende rattjustering, noen upraktiske detaljer og noe billig materialvalg. Hun/han vil ha den kraftfulle og kultiverte motoren og de smarte og fleksible sete- og plassløsningene. Alt dette kan kunden få fra Mitsubishi ved å kjøpe Outlander 2.2 Instyle + til 506.000 kroner. Han vil da også få fem års garanti i stedet for tre. Men han vil ha en bil som ikke er maken til den de andre SUV-kjøperne har.

Han får da ikke det objektivt beste kjøpet, men han får det han vil ha. Og bilen - den er bra, den.

  • Oversikt over pris og spesifikasjoner
  • Se store eksteriørbilder her!
  • Se store interiørbilder her!
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder