Konklusjon og konkurrenter

Audi A4 1.8 TFSI fremstår som et svært godt kjøp. Stasjonsvognutgaven er like om hjørnet.

Nye Audi A4 er stor nok til å gjøre nytte som en fullverdig familiebil. Samtidig tilbyr den høy kvalitetsopplevelse på solid premium-nivå, et praktisk og ergonomisk interiør, et godkjent utstyrsnivå og interessante priser.

120-hestersversjon

Nye Audi A4 finnes også med en 120-hestersversjon av 1.8 TFSI-motoren. Denne vil koste 310.000 kroner, 43.000 kroner mindre enn dagens testkandidat (363.000). Vi har imidlertid ennå ikke testet denne versjonen og vet derfor ikke om de 120 turbo-hestene er nok til at bilen kan anbefales fremfor 160-hesteren.

To alternativer - samme pris

Vis mer
«Den som er opptatt av bakhjulsdrift og kjøreglede må ta BMW 320i med i vurderingen, men alle andre som er på jakt etter en overkommelig premium-sedan kan trygt oppsøke nærmeste Audi-forhandler.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det vi imidlertid vet, er at 160-hesteren koster nøyaktig det samme som A4 2.0 TDI. Sistnevnte har en ny og moderne dieselmotor med common rail innsprøytning som yter 143 hestekrefter og 320 newtonmeter. Fordelen med TDI-utgaven er som nevnt et lavere forbruk og dermed også lavere CO2-utslipp. Den som ikke kjører altfor mange tusen kilometer i året bør imidlertid etter vårt syn velge 1.8 TFSI, som har en lagt mer sofistikert og inspirerende motor, noe som i neste omgang resulterer i en høyere grad av komfort og kjøreglede.

20.000 ekstra for Avant

Når du først har bestemt deg for om du skal velge diesel eller en av de to 1.8 TFSI-variantene, blir du også nødt til å velge mellom sedan og stasjonsvogn-utgavene (Avant på Audi-språk). Nye A4 Avant introduseres i Norge denne måneden (mai) og vil koste rundt 20.000 kroner mer enn sedan-utgaven. Med utgangspunkt i ren fornuft vil vi anbefale stasjonsvognen, som både er mer praktisk å eie og enda lettere å selge som bruktbil.

Det viktigste på plass

Uansett hvilken variant du velger, får du en bil som allerede i utgangspunktet har et greit utstyrsnivå. Elektronisk klimaanlegg og integrert stereoanlegg er på plass og sistnevnte betjenes via Audis svært vellykkede MMI-løsning. I tillegg vises informasjonen på en stor 6,5-tommers LCD-skjerm plassert i dahsbordkonsollen.

Elektriske vindusheiser rund baut er selvsagt på plass. Det samme gjelder elektrisk regulerbare og oppvarmede speil, oppvarmede vindusspylerdyser og fjernbetjent sentrallås. I tillegg kommer skinntrukket ratt, elektrisk bagasjelokkåpner, elektronisk oljepeiling, girskiftindikator, stoffmatter, treblinkfunksjon, tåkelykter og alufelger.

Seteposisjonsdetektor

Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP), bremseskivetørker, aktive hodestøtter, lyktespylere, et kraftig horn og seks kollisjonsputer. De to fremre kollisjonsputene er koblet til en seteposisjonsdetektor som påvirker graden av oppblåsing og passasjerkollisjonsputen kan om ønskelig kobles ut ved hjelp av bilens nøkkel.

Moderate ekstrautstyrspriser

Det skal likevel nevnes at vi savner enkelte godbiter. For eksempel kunne utstyr som regnsensor, kjørecomputer og automatisk nedblendbart bakspeil ha vært å finne på standardustyrslisten. Også rattbetjening av radioen, fartsholder, komfortbelysning og leselamper i baksetene er ekstrautstyr. Det skal imidlertid nevnes at dette utstyret er relativt rimelig, slik at det ikke koster all verden å oppgradere bilen til et noe høyere utstyrsnivå.

BMW 320i: 358.000 kr

Den eneste konkurrenten som i realiteten kan utfordre Audi A4 1.8 TFSI, er i våre øyne BMW 320i. Denne koster 358.000 kroner - 5.000 kroner mer enn Audien - og kan skilte med 170 selvpustende hester og 0 til 100 på 8,2 sekunder (vs. 8,6). 320i kan også friste med et imponerende lavt forbruk (0,61 liter vs 0,71), bakhjulsdrift samt imponerende og inspirerende kjøreegenskaper.

På den annen side er 320i noe mindre enn A4. Den har også mindre utstyr og kun to år nybilgaranti. Og selv om motoren yter flere hestekrefter, er den ikke på langt når så fleksibel og seig som Audis nye turbomotor. Mens Audi-motoren produserer 250 Nm fra 1.500 til 4.500 o/min, må BMW-motoren opp i 4.250 o/min før den skaper 210 Nm.

Mercedes-Benz C 180 Komp: 409.000 kr

Mercedes-Benz C 180 Kompressor (409.000 kr) er både tregere, tørstere og langt dyrere enn Audis nye alternativ. Den har også svakere benplass i baksetene, selv om det skal understrekes at den har et høyere utstyrsnivå.

Alfa Romeo 159 1.9 JTS: 420.000 kr

Også Alfa Romeo 159 1.9 JTS (160 hk/190 Nm) faller helt utenfor. Ikke bare er den trangere, tørstere og tregere enn A4, den er i tillegg altfor dyr. Alfa forlanger 420.000 kroner for bilen - hele 67.000 kroner mer enn Audi forlanger for sin.

Med tanke på hvor bra nye A4 er, har heller ikke biler som Jaguar X-type, Saab 9-3 eller Volvo S60 noen sjanse.

Konklusjon

Nye Audi A4 er en svært vellykket bil og fremstår som et spesielt godt kjøp med 1.8 TFSI-motor. Den som er opptatt av bakhjulsdrift og kjøreglede må ta BMW 320i med i vurderingen, men alle andre som er på jakt etter en overkommelig premium-sedan kan trygt oppsøke nærmeste Audi-forhandler.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet nye A4 sedan.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder