Konklusjon og konkurrenter

Fiat 500 er en særegen og trivelig bil som plasserer seg delvis i et litt eget segment.

«...den minste motoren gir ikke denne bilen helt det den fortjener.»


Mini er kanskje den bilen flest tenker på som den mest opplagte konkurrenten. Og hvis begge er utstyrt med 1,4-liters motorer, stemmer det godt, selv om Mini er en god del større og gjerne plasseres i den mer tradisjonelle småbilklassen. Men så lenge vi snakker om det litt lavere prissjiktet, havner 500 litt for seg selv, med en startpris på 158.000 kroner.

Ikke mikro…

Vis mer


For den er større og betydelig dyrere enn mikrobiler som Toyota Aygo og Peugeot 107, men samtidig mye mindre enn de tradisjonelle småbilene som dog havner nærmest i pris, altså på rundt 160.000 kroner.

…men Micra

Nissan Micra er en av de minste småbilene på markedet i dag. Men med en lengde på 372 centimeter, er den 17 centimeter lengre enn 500. Med jevnstor motor er den omtrent like dyr og omtrent like rask. Sammenlignet med denne, er det ikke tvil om at 500 er en mye morsommere bil, men for de mer praktisk orienterte, vil nok Micra gjør jobben på en bedre måte.

Toyota Yaris

Toyota Yaris kan også faktisk konkurrere i dette prissegmentet, men stiller da til start med en 1,0-liters motor som dog har like mange hester som 1,2-literen i 500, altså 69. Men takket være høyere egenvekt bruker den hele 15,7 sekunder fra 0-100. 500s sjarm og til en viss grad kjøreglede sliter den imidlertid også med å matche, men på de praktiske egenskapene er den overlegen. Så appellerer vel neppe disse bilene til de samme kjøperne heller.

Nykomling fra Hyundai

Vis mer


Hyundai i10 er kanskje den bilen som ligger nærmest på papiret, med omtrent lik lengde og kun litt mindre motor. Men med 0-100 på 15,6 sekunder er den en god del tregere. Prisen er imidlertid lavere med et utgangspunkt i 142.000 kroner. Noen dom over denne duellen skal vi ikke felle ettersom vi ikke har kjørt i10 ennå.

Mazda 2

Også Mazda 2 er nærliggende. For selv om den er en klart større bil, er startprisen på denne kun marginalt høyere. Fartsressursene er også jevnbyrdige. Mazda 2 er langt mer praktisk og omtrent like morsom å kjøre. Denne bilen vil rent objektivt være et bedre valg for de aller fleste.

Smart Fortwo

Til slutt tar vi med den særeste bilen i denne gjengen, nemlig Smart Fortwo. Den er mye kortere og en ren toseter, men svært særegen og ganske sjarmerende. Til 160.000 kroner får du den største motoren med 84 hestekrefter. Da gjør den 0-100 på raske 10,9 sekunder og er med den klart sprekest i denne gjengen. De praktiske manglene og den svært spesielle kjøreopplevelsen denne bilen byr på, gjør imidlertid at vi vurderer 500 som en mer komplett bil. For de virkelig interesserte, regner vi med at dette uansett ikke er noe dilemma.

Konklusjon

Vis mer


Alt i alt er Fiat 500 en morsom bil, men den minste motoren gir ikke denne bilen helt det den fortjener. At bremsene oppgraderes ved større motorer er også et viktig argument for å velge en av disse. Problemet er at prisen da skyter i vei, og konkurrentene blir langt farligere. Målt i kroner og øre i forhold til mer fornuftige egenskaper, er uansett ikke 500 noen klar vinner. Til det er den litt for liten og litt for dyr. Men sjarm og særpreg, det har den, og da er det kanskje ikke så farlig for alle at likningen ikke går helt opp.

  • Store bilder ser du her.
  • Priser utstyr og tekniske data.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder