Konklusjon og konkurrenter

1-serie kabriolet får tøff konkurranse av sin eneste direkte konkurrent.

«BMW 1-serie kabriolet er en spennende nyhet fra BMW... »


Premiumprodusentene har vært fraværende i klassen for kompakte fireseters kabrioleter. I stedet er det biler som Volkswagen Eos, Ford Focus CC, Renault Megane CC og Peugeot 307 CC som har fått rå grunnen.

Det er det nå blitt en forandring på. Både BMW og Audi lanserte sine minste fireseters kabrioleter omtrent samtidig, og begge er nå på det norske markedet.

Audi A3 1.8 TFSI

Vis mer
Vis mer


Audi A3 kabriolet stiller til start med sin 1,8-liter store turbomotor med 160 hester og 250 newtonmeter. Det gjør den faktisk ett tiendel raskere til 100 enn 120i; 8,3 sekunder. Med en form for automatgir, eller mer korrekt dobbelkløtsjkassen S-tronic, øker forskjellen til ett sekund, 8,0 mot 9,0.

Fin motor

I praksis betyr dette at Audien er merkbart sprekere enn BMWen. Motoren er med sitt høye dreiemoment også langt mer fleksibel. Gangen er dessuten kultivert og rolig, og både register og gassrespons er meget bra for en turbomotor. Du skal ha over middels interesse for å kjenne turboforsinkelsen i denne bilen.

BMW litt skarpere

BMW kontrer med lavere forbruk, enda litt kjappere gassrespons og jevnt over hakket vassere kjøreegenskaper. Bakhjulsdriften teller også klart i positivt retning i vår bok. Audiens fine motor gjør det imidlertid vanskelig å velge hvilken som er mest inspirerende å kjøre, men vi holder en liten knapp på 1-serie. Det er også mulig å nevne designen som en fordel til BMW ettersom denne er mer gjennomført kabriolet på 1-serie. A3 kabriolet er basert på en kombi og får dermed en mer klumpete hekk, men dette er først og fremst en smakssak.

Komfort

Komfortmessig er A3 på høyden, og med standardoppsett har den bedre komfort enn vår BMW med sportslig oppsett hadde. Likt utstyrt regner vi med at det er ganske små forskjeller på disse bilene.

A3 billigere og mer praktisk

Vis mer


A3 har imidlertid to klare fortrinn i et tak som er over dobbelt så raskt og et baksete som er langt bedre. Dessuten kan bakseteryggene legges ned. Når prisen da også er drøyt 23.000 kroner lavere, blir det vanskelig å argumentere overbevisende for BMW. Utstyrsnivået er også hakket lavere hos BMW, men her er det små forskjeller. Videre taler også nybilgarantien for Audi ettersom BMW kun har to år mot Audis tre.

Konklusjon

BMW 1-serie kabriolet er en spennende nyhet fra BMW med gode livsnyter-egenskaper. Den er ikke et fullt så fornuftig kjøp som Audi A3 kabriolet, men med sitt gjennomførte kabrioletdesign, fine kjøreegenskaper, bakhjulsdrift og lave forbruk har den likevel en del strenger å spille på. Med større motorer om bord, blir det enda flere.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder