Konklusjon og konkurrenter

Laguna stasjonsvogn med dieselmotor er et gunstig kjøp - hvis man ikke trenger stor motor og automat.

Tredje generasjon Renault Laguna starter som Sport Tourer (stasjonsvogn), på 265.000 kroner med en seig og god dieselmotor på 110 hestekrefter. Selv om man tar hensyn til et inntil videre sannsynlig høyere verditap enn hos konkurrentene, er dette en gunstig pris for en helt nyutviklet modell, og utstyrsnivået står ikke tilbake for konkurrentenes.

Gunstig innstegsversjon

Da tar vi høyde for at Laguna ikke har de beste allround-egenskapene i klassen - men vi har heller ikke oppdaget noe som diskvalifiserer den; bilen er en trivelig, ganske romslig og behagelig kjørbar mellomklassestasjonsvogn. Både VW Passat og Ford Mondeo har imidlertid bedre plass og hakket skarpere kjøreegenskaper. Når det gjelder komfort er Laguna helt på høyden.

Til sammenligning prises de mest aktuelle stasjonsvogn-konkurrentene med dieselmotor som følger (rimeligste alternativ):

Vis mer


- VW Passat 1.9 TDI / 105 hk: 305.000 kroner
- Ford Mondeo 1.8 TDCi / 100 hk: 288.000 kroner
- Toyota Avensis 2.0 D-4D / 126 hk: 293.000 kroner
- Citroën C5 1.6 HDI / 109 hk: 300.000 kroner.

Dyr testbil

Når det gjelder testbilen, derimot, blir situasjonen en helt annen. Laguna Sport Tourer 2.0 dCi med utstyrsnivå Dynamique, koster fra 417.000 kroner. Her snakker vi altså om Laguna mot de samme konkurrentene, men med kraftigere dieselmotorer med to liter slagvolum og - ikke minst - automatgir. Lagunaen er velutstyrt, men allikevel...

Mondeo er bedre

Vis mer


Kort og godt: Ønsker du overskudd av krefter og automat bør du først se på Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium med automat. Den koster fra 372.000 kroner og byr på en god del mer plass samtidig som den er både komfortabel og velkjørende. Vår favoritt i denne klassen.

Passat er bedre

Også VW Passat slår klart Laguna her. 2.0 CR TDI / 140 hk DSG Comfortline koster fra 376.000 kroner. Mens innstegsmodellen fortsatt er belemret med en raklete og lite kultivert 1,9-litersmotor som kommer til kort sammenlignet med Lagunas fine 1,5-liter, har vi her med å gjøre en videreutviklet og mer kultivert versjon av den kraftfulle toliteren (nå med common rail) på 140 hester. DSG-girkassen slår det meste når det gjelder automat. Også Passat er romsligere, kjører minst like bra og ser seg bare slått (såvidt) på komfort.

Peugeot og Citroën

Vis mer


For de uhemmet frankofile kan det være greit å vite at helt nye Citroën C5 er en mer overbevisende allrounder som utfordrer Mondeo på flere av dennes egenskaper. Vi har fått et godt førsteinntrykk av denne men har imidlertid ikke testet den ennå. 2.0 HDI Dynamique/136 hestekrefter med automat koster 419.000 kroner. Peugeot 407 kommer snart med midtlivs-oppgradering, men er en trangere bil og blir også for dyr til 406.000 kroner (2.0 HDI / 136 hk med automat).

Toyota Avensis kan ikke kjøpes med dieselmotor og automatisk girkasse.

Konklusjon: Laguna som testet er et trivelig bekjentskap, men når ikke opp mot konkurrentene i sin kategori. For den som greier seg med en (helt grei) innstegsversjon og tåler å bruke mer enn 12 sekunder fra null til hundre snarere enn 10 sekunder, er situasjonen derimot en annen. At Renault har livets rett i mellomklassen er det dermed ingen tvil om.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

  • Se store eksteriørbilder her!
  • Se store interiørbilder her!
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder