Konklusjon og konkurrenter

Vi anser Ford Galaxy som en av de desidert mest attraktive feriebilene.

Etter de mange milene tilbakelagt i den store familiebilen er saken klar: Ford Galaxy er etter vår mening en av de aller mest attraktive flerbruksbilene i markedet i dag når man ser på forholdet mellom plass/ komfort/ ytelser/ kjøreegenskaper og kostnader.

Luksus-reise

Sistnevnte punkt er selvfølgelig gansk vesentlig; det dreier seg om summer som fort blir i høyeste laget for den jevne småbarnsfamilien. Vår testbil var temmelig fullspekket med sin Ghia X-pakke og hadde den største dieselmotoren og automatgir - samt en god del ekstrautstyr. Dermed kom totalpakken på godt over en halv million - og vil man ha DVD-system integrert i tillegg blir det enda dyrere. Men da snakker vi selvsagt om et kjøretøy som gjør feriereisen til en luksuriøs opplevelse, og som bare pionerene Chrysler og Renault er i stand til å true.

410.000 kroner

Vis mer
Vis mer


Men som nevnt finnes Galaxy med passe sterk dieselmotor og et greit utstyrsnivå til en pris på 414.000 kroner (2.0 TDCi 115 hk Trend med sekstrinns manuell girkasse). I sammenligningen med hva konkurrentene tilbyr kan vi se på dette som referanseprisen. Galaxy startet tidligere på 372.000 kroner (1.8 TDCi 100 hk Ambiente), men var da såpass ribbet for utstyr at vi ikke regnet den som interessant. Trend-utgaven til 385.000 kroner var da adskillig mer attraktiv. Slik har tydeligvis Ford også resonnert og avskaffet de billige innstegsversjonene.

For den som måtte ønske bensinmotor er "referanse-modellen" 2.0 Trend/145 hk som koster 426.000 kroner.

Automat er dyrt

Mange ønsker automatgir, noe som gir et ganske kraftig hopp i prisnivået, hvilket er felles for de aller fleste bilprodusentene og forsterkes av det norske avgiftssystemet; automatkassen bidrar nemlig til å øke utslippsnivået (CO2) samt å gi høyere vekt, noe som straffes avgiftsmessig. I utstyrsnivå Trend koster Galaxy med automat 461.000 kroner (2.0 diesel som testbilen men nå med 140 hester) og man må opp i 494.000 med bensinmotor som bare kommer i nivå Ghia (2.3/161 hk).

Hva har så konkurrentene å by på?

Grand Voyager

Vel, vi starter med den antatt farligste konkurrenten: Nye Chrysler Grand Voyager, som er en ny modell av året og som vi publiserer test av i overskuelig fremtid. Denne bilen er enda større enn Galaxy, har et enda høyere nivå av fleksibilitet og plassforhold - det blir nok til og med mer enn de fleste strengt tatt trenger. At den kjører helt greit og er meget velutstyrt gjør den ikke mindre attraktiv. Den leveres utelukkende med en 2,8-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Men. Ja, for det er et stort "men": Chrysler Grand Voyager koster fra 605.000 kroner og med "Limited"-pakke og en del ekstrautstyr passeres fort 700.000-kronersgrensen...

Grand Espace

Renault er europapioneren på området MPV eller flerbruksbiler med sin Grand Espace. Denne bilen er helt i klasse med Galaxy når det gjelder dimensjoner, men den blir for dyr i sammenligningen: Med tilsvarende motor (2.0/130 hk), koster den fra 497.000 kroner, og en greit utstyrt utgave med automat kommer på minimum 551.000 kroner (2.0/150 hk).

De andre

Vis mer


Av andre konkurrenter kan vi nevne Peugeot 807 og Citroën C8 - disse to er i praksis samme bil. De starter på henholdsvis 415.000 og 450.000 kroner med dieselmotor på 120 hestekrefter, men blir ikke konkurransedyktige i forhold til Galaxy når det gjelder plassforhold og praktiske aspekter. En stor familiebil som til alle tider har hatt en solid posisjon i Norge er selvsagt VWs minibuss-utgave av Transporter. Dagens femte generasjon tilbys både som Caravelle og Multivan, men vi mener det dreier seg om en litt annen type bil - det er i utganspunktet mer buss en personbil, og støynivå og komfort er ikke på høyden. Den har selvsagt gedigne plassforhold, men den blir også mye dyrere enn Galaxy hvis man vil ha noe i nærheten av samme fleksibilitet og utstyrsnivå. En Caravelle 2.5/130 hk koster fra 562.000 kroner med manuell girkasse og hele 624.000 med automat. Den mer flerbruksbil-aktige Multivan starter på 685.000 kroner.

S-Max

Totalt sett anser vi dermed Galaxy som det gunstigste kjøpet i flerbruksbilklassen - med ett unntak. Det finnes nemlig det alternativet hos Ford som heter S-Max. Ikke overraskende selger denne bedre enn sin storebror, og om Galaxy er plass-kongen av de to henger ikke S-Max så veldig langt etter, og prismessig konkurrerer den med de noe mindre fleksibilene. I tillegg har den noe mer sporty kjøreegenskaper. S-Max i passe utstyrt utførelse, Trend, koster fra 365.000 kroner med samme motor som vår Galaxy-testbil, og fra 397.000 kroner med automatgir. Galaxy er altså Fords feriekonge på betingelse av at plass er absolutt første prioritet.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

  • Se store eksteriørbilder her!
  • Se store interiørbilder her!
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder