Konklusjon og konkurrenter

Nye Audi A4 Avant scorer svært høyt på nesten alle områder. Samtidig er den prisgunstig - og fremstår derfor som et svært godt kjøp.

Fordi A4 Avant fortoner seg som en helstøpt bil, er den en interessant aktør uansett hvilken motorisering man velger. Med 2.0 TDI-motoren under panseret er den konkurransedyktig også når pris er målestokken. Men du skal være klar over at 1.8 TFSI-utgaven i våre øyne fremstår som enda mer konkurransedyktig og derfor som enda mer interessant.

Audi A4 Avant 2.0 TDI: 373.000 kroner

Men la oss først se på en ordinær A4 Avant 2.0 TDI. Denne koster 373.000 kroner, noe som eksempelvis betyr at den koster bare 9.000 kroner mer enn en Toyota Avensis 2.2 D-4D Sol (150 hk, 310 Nm, 364.000 kr). Riktignok kan Toyotaen skilte med noe mer utstyr. Likevel er dette et slående eksempel på at A4 er billig - at Avensis er dyr - eller begge deler.

BMW 318d Touring: 358.000 kr

Vis mer
«Audi A4 Avant 2.0 TDI fremstår som et meget godt kjøp, både med manuell og trinnløs girkasse. Like overlegen som utgaven med 1.8 TFSI-motor er den imidlertid ikke.»
Vis mer


BMW 318d Touring (136 hk, 300 Nm) er imidlertid enda billigere og koster 358.000 kroner - 15.000 kroner mindre enn A4. I tillegg er den gjerrigere (0,48 vs 0,57 liter) og omtrent like rask (9,8 vs 9,7 sekunder). 3-serie er en av svært få familiebiler som takket være sin bakhjulsdrift og herlige balanse har enda mer underholdende kjøreegenskaper enn A4 og kan - selv om den er 12 centimeter kortere - friste med bedre benplass i baksetene. På den annen side har 3-serie et svakere utstyrsnivå, dårligere nybilgaranti, dårligere takhøyde i bakseteavdelingen og et mindre lasterom.

Mercedes-Benz C 200 CDI T: 425.000 kr

Mercedes-Benz sitt alternativ heter C 200 CDI T og koster 425.000 kroner. Riktignok er bilen svært komfortabel og meget godt utstyrt, men den forsvarer likevel ikke en prisforskjell på 52.000 kroner. Spesielt ikke når den er svakere (136 hk, 270 Nm) og tregere (10,6 sek) enn Audien.

Volkswagen Passat 2.0 TDI: 348.000 kr

For å sette prisene i perspektiv kan vi også ta med familiemedlemmet Volksagen Passat 2.0 TDI, som har samme motor som A4 2.0 TDI. Denne koster 348.000 kroner som stasjonsvogn og i Comfortline-utgave - 25.000 kroner mindre enn Audien. Passaten er større og romsligere enn A4 og har tilsynelatende et noe høyere utstyrsnivå. Når det kommer til opplevd kvalitet og kjøreegenskaper er den imidlertid ikke på samme nivå.

Audi A6 Avant 2.0 TDI: 454.000 kr

Vi kan også gå et steg opp og se på storebror A6, som med 2.0 TDI-motor (pumpedyse) i Avant-utgave koster 454.000 kroner, 81.000 kroner mer enn en tilsvarende A4. A6 produserer minst like høye kvalitetsopplevelse som A4, er større og romsligere og tilbyr et høyere utstyrsnivå. På den annen side krever den en større lønnskonto og større parkeringsplasser.

Multitronic: 407.000 kr

Hva så med deg som foretrekker Multitronic. Vel, du må forberede deg på å betale et tillegg på 34.000 kroner, noe som sørger for at du ender opp på 407.000 kroner.

BMW 320dA: 432.000 kr

Vis mer


Samtidig blir forholdet til konkurrentene litt annerledes. BMW 318d er nemlig ikke tilgjengelig med automatgir, noe som betyr at du eventuelt må rykke opp til 320dA (163 hk, 350 Nm). 320dA er både rask (8,6 vs 9,7 sek) og gjerrig (0,56 vs 0,60 l/mil), men koster 432.000 kroner - 25.000 kroner mer enn A4 Avant 2.0 TDI Multitronic. Samtidig kommer altså svakere utstyrsnivå og garanti.

Mercedes-Benz C-klasse blir også med automatgir rundt 50.000 kroner dyrere enn A4.

Audi A4 1.8 TFSI: 372.000 kr

Før du velger Audi A4 2.0 TDI bør du imidlertid vurdere A4 1.8 TFSI (160 hk, 250 Nm). Denne koster 372.000 kroner, 1.000 kroner mindre enn dieselutgaven og er blant annet 0,8 sekunder raskere til 100. I vår forrige A4-teste betegnet vi denne motoren som imponerende.

Forbruket er snaue 21 prosent høyere (0,72 vs 0,57 l/mil), men fordi diesel genererer mer CO2 enn bensin, blir CO2-utslippene kun 14 prosent høyere (172 vs 149 g/km). Den som ikke kjører altfor mange tusen kilometer i året trenger derfor ikke å ha veldig dårlig samvittighet for å velge bensinvarianten, som forøvrig produserer mindre lokal forurensing.

Rimeligere varianter på vei

Vis mer


Vær også klar over at enda rimeligere varianter av A4 Avant er på vei. Audi kan nemlig fortelle at både 1.8 TFSI- og 2.0 TDI-motorene vil komme i 120-hestersutgaver.

Konklusjon

Audi A4 Avant 2.0 TDI fremstår som et meget godt kjøp, både med manuell og trinnløs girkasse. Like overlegen som utgaven med 1.8 TFSI-motor er den imidlertid ikke.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder