Konklusjon og konkurrenter

Med bensinmotor kommer ikke Laguna så aller verst ut sammenlignet med konkurrentene. Men det gjør den likevel ikke spesielt interessant.

«Skal du har Laguna, sats på den billigste dieselversjonen...»


Med utstyrsnivå Expression koster vår testbil fra 335.000 kroner. Tatt i betraktning at denne har det meste du trenger av utstyr unntatt aluminiumsfelger, er dette en god pris. Faktisk så god at de fleste interessante konkurrenter ligger rundt 30-40.000 kroner høyere med sammenlignbar motor. Det gjør den interessant nok til at den bør vurderes.

Volkswagen Passat

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Dersom du har råd til å legge litt mer i potten, anbefaler vi deg imidlertid å gjøre nettopp det. Mest interessant da blir Volkswagen Passat 1.8 TSI. Denne koster fra 374.000 kroner og har da en langt sterkere motor. Ulempen er mindre utstyr.

Audi blander seg inn

Vel så interessant for de som ikke trenger så store mengder plass er Audi A4 Avant. Den er faktisk et par tusenlapper billigere enn Passaten med samme motor og har i tillegg litt mer utstyr.

Diesel mer aktuelt

I realiteten er kanskje dieselversjonen av Laguna mer aktuell. Med 130 hester koster den 330.000 kroner. Da blir imidlertid prisfordelen til konkurrentene så godt som utvisket, og det gjør at Laguna ikke lenger fremstår som så veldig interessant. Klasselederen Ford Mondeo vinner dette segmentet.

Gå for denne

Den mest attraktive versjonen av Laguna er faktisk den minste dieselvarianten, på 1,5 liter og 110 hestekrefter. Den koster med Expression utstyrsnivå 280.000 kroner og har med det en reell prisfordel på de fleste konkurrentene, i alle fall på innkjøpssiden. Gjensalgsverdien er vanskelig å spå og vi skal ikke gjøre noe videre forsøk på det, men det er nok trolig at biler som heter Toyota og Volkswagen vil holde seg noe bedre i verdi.

Konklusjon

Konklusjonen blir at bensinversjonen av Laguna er for de ivrigste bensinelskerne. Dessverre er motoren litt gammeldags og uten de kvalitetene som kjennetegner nyere bensinmotorer på sitt beste. Sammenlignet med konkurrentene har den en merkbar prisfordel, men det overbeviser likevel ikke oss. Skal du ha Laguna, sats på den billigste dieselversjonen med en svært gjerrig og sterk nok 1,5-liter på 110 hestekrefter.

Store bilder ser du her.

Spesifikasjoner ser du her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder