Konklusjon og konkurrenter

CLC er ingen dårlig bil, men sammenlignet med konkurrentene fremstår den ikke særlig interessant. Og den kanskje tøffeste rivalen kommer fra CLCs egen familie.

«CLC faller rett og slett mellom for mange stoler og blir et litt tafatt forsøk... »


En ny modell fra Mercedes bør tilføre klassen noe nytt, heve standarden på i alle fall noen områder. Det gjør ikke CLC, ettersom den ikke er noen ny bil. Riktignok gjør en del justeringer først og fremst på design og styring (med sportspakke) at den fremstår mer attraktiv enn forgjengeren, men også konkurrentene er fornyet.

Riktig motor

Men dersom du liker CLC, la oss først slå fast at dette er motoren du bør kjøpe. 180 K er sprek nok og den som matcher resten av bilens karakter best. Spranget opp til 200 Kompressor koster nok såpass mye at det ikke vil være verdt det for de fleste av oss.

Diesel billigst

Vis mer


Den klart rimeligste modellen heter 200 CDI, men uten å ha kjørt den i CLC, antar vi at den vil drepe den siste resten av sportslighet som er i denne bilen. Det er for så vidt greit hvis du er ute etter en ren komfortbil.

Vanlig C-klasse langt gunstigere

Men med utgangspunkt i 180 K blir konkurransen tøff, ikke minst fra vanlige C-klasse. Som Blueefficiency-utgave koster C 180 K 393.000 kroner, bare 10.000 kroner mer enn CLC 180 K, noe som mer enn veies opp av et høyere utstyrsnivå. Da får du en større, mer komfortabel, sportsligere, mer påkostet, gjerrigere og sprekere bil. Dersom du kan unnvære det sportsligere designet på CLC, er vanlig C-klasse, og da spesielt Blueefficiency-utgavene et langt bedre kjøp. Dieselutgaven 200 CDI med 136 hester koster for øvrig det samme som CLC 180 K.

Konkurrenter

Vis mer


Ser vi på andre konkurrenter med kupéinspirerte linjer, bør både Volkswagen Scirocco, BMW 1-serie og Volvo C30 nevnes. Dette er alle biler som rent teknisk kommer fra kompaktklassen, men som likevel blir de nærmeste rivalene.

BMW

Kort sagt fremstår alle som mer attraktive kjøp, ikke minst på grunn av bedre forhold mellom pris og ytelser. En tredørs BMW 118i er eksempelvis sekundet raskere fra 0-100. I tillegg er den bedre på det aller meste unntatt plass og komfort. Da har vi ikke engang nevnt at den koster over 100.000 mindre, riktignok med ganske lite utstyr.

Volkswagen

Vis mer


Den samme visa kan synges om Volkswagen Scirocco som med 1,4-liters turbomotor på 122 hester er nøyaktig like rask som vår testbil fra stillestående til hundre. Den koster også om lag 100.000 kroner mindre. En sterkere variant av samme motor med 160 hester koster om lag 320.000, og går meget bra.

Volvo

Også Volvo C30 med 2,0-liters bensinmotor er veldig mye billigere med en startpris på 294.000 kroner. Ytelsene er hakket bedre, og bilen føles mer moderne.

CLC større

Til CLCs forsvar skal det nevnes at den er en større, romsligere og mer komfortabel bil enn disse, men det forsvarer ikke 100.000 kroner i merpris. Spesielt ikke når alle de tre nevnte bilene er klart sportsligere og morsommere å kjøre.

Konklusjon

Vis mer


Er du ute etter mer plass og komfort enn disse bilene kan tilby, gå for en vanlig C 180 K Blueefficiency. CLC havner rett og slett mellom for mange stoler og blir et litt tafatt forsøk fra Mercedes. Vi tviler på at denne lever ut den normale livssyklusen på syv år.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder