Konklusjon og konkurrenter

308 SW er et godt kjøp selv om du ikke har for vane å frakte mer enn fem personer på en gang.

«308 SWs sterke sider er totalkomfort, kvalitetsfølelse, drivlinje, fleksibilitet og plassforhold.»


308 SW er en stasjonsvogn i kompaktklassen med litt ekstra fleksibilitet. Derfor vil vi også titte til nevnte bilklasse etter konkurrenter og regne fleksibiliteten som en bonus for Peugeoten.

Mot fleksibilene

Vi tar likevel med en kort oppsummering av forholdet mellom 308 SW og fleksibiler som Volkswagen Touran, Ford S-Max og Mazda 5: Disse har jevnt over bedre plassforhold de fleste steder. Så er det maksimal plass og fleksibilitet du er ute etter, se hit. Men 308 SW har en fordel i litt lavere pris, mer personbilfølelse og gode kjøreegenskaper som en følge av det relativt sett lave tyngdepunktet. Dessuten veier den litt mindre enn de fleste fleksibiler slik at den får litt bedre ytelser i forhold til motorisering.

Konkurrenter

Vis mer


Men la oss så se på kompaktklassen. Her er det en myriade av konkurrenter. Vi skal nevne de vi mener tilhører klassetoppen nå for tiden.

Volkswagen Golf

Til tross for at vi kunne vise dere bilder av neste generasjon av den populære kompaktklassebilen for et par dager siden, er stasjonsvognen ganske ny. Tilsvarende utstyrt og motorisert er Golf stasjonsvogn omtrent 15.000 kroner billigere. På grunn av Golfens utdaterte motor, SWs fleksibilitet og plassforhold, fine motor og gode kvalitetsfølelse, mener vi at dagens testbil er verdt de ekstra pengene. At en ny generasjon Golf nå straks er på plass, gjør ikke saken bedre for tyskeren ettersom dagens stasjonsvogn ennå skal leve en god stund til.

Ford Focus

Så lenge vi snakker stasjonsvogner med mellomsterke dieselmotorer, er Ford Focus vår regjerende favoritt. Topputstyrte Titanium koster i utgangspunktet om lag 20.000 kroner mindre enn 308 SW. Noen av disse tusenlappene går med til å utligne utstyrsnivået, slik at det reelle prisforskjellen blir omtrent som i Golfs tilfelle.

Vis mer


Focus er ikke like rommelig, men har bedre og morsomme kjøreegenskaper, meget god fjæringskomfort og samme gode motor i en lettere bil. Focus er et klart valg dersom du setter pris på sportslig kjøreglede, men SW er vel så komfortabel, har bedre kvalitetsfølelse og støydemping og altså overlegen fleksibilitet. Totalpakken gjør SW til en vinner, men dersom du slettes ikke har bruk for den ekstra plassen og fleksibiliteten, er Focus også et meget godt kjøp.

Hyundai og Kia

Vis mer


Tvillingbilene Hyundai i30 og Kia cee’d fortjener også å nevnes. Cee’d kan bare leveres med en tilsvarende sterk dieselmotor i kombinasjon med automatgir og faller dermed litt utenfor. Prisen for en godt utstyrt variant er likevel 285.000 kroner, litt mindre enn vår testbil. Med sin lange garantitid og det gode forholdet mellom utstyr og pris, blir den en relevant rival. Men like komplett som 308 er den ikke. Hyundai i30 CW koster 262.000 kroner med 115 hester og bra utstyrsnivå. Denne er en farlig konkurrent, men vi avventer test før vi tør si noe om den kan true 308 SW.

Konklusjon

Enn så lenge holder vi 308 SW som en av de mest komplette stasjonsvognene i kompaktklassen, så lenge vi snakker mellomsterke dieselmotorer på drøyt 100 hester. Den er litt dyrere enn hovedkonkurrentene, men det veier seteløsningen, det store glasstaket, den gode kvalitetsfølelsen og plassforholdene opp for. Noe opplagt førstevalg for alle og enhver er den imidlertid ikke, først og fremst på grunn av prisen du betaljer for SWs trumfkort.

Også som vanlig stasjonsvogn

Vis mer


Vanlige 308 stasjonsvogn er samme bil som SW, men uten den fleksible seteløsningen og dessuten med et litt lavere utstyrsnivå. Det store glasstaket er eksempelvis ikke standard. Denne er ikke priset og lansert ennå, men vil koste mindre enn SW. Trolig blir den likevel hakket dyrere enn de andre konkurrentene.

308 SWs sterke sider er totalkomfort, kvalitetsfølelse, drivlinje, fleksibilitet og plassforhold. Det gjør at om lag 15-20.000 kroner merpris i forhold til konkurrentene lar seg forsvare.

  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Store bilder kan du se her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder