Konklusjon og konkurrenter

Lancer Sports Sedan er preget av mye utstyr og relativt gode priser. Men vi lar oss likevel ikke helt overbevise.

Det er utstyrsnivå i kombinasjon med gode priser som blir det sterkeste argumentet for Lancer Sports Sedan. I tillegg vil nok mange falle for det småtøffe utseendet, og kjøreegenskapene er heller ikke så verst. På den negative siden har vi notert et billig kvalitetsinntrykk, en girkasse som gjør motoren vel tam, middelmådig fjæringskomfort og relativt dårlig støykomfort.

Toyota Corolla

Er så totalpakken god nok mot konkurrentene? Den tøffeste konkurrenten for Mitsubishi Lancer Sports Sedan blir Toyota Corolla. Dette er en gjennomført bil som byr på flere gode egenskaper, som blant annet et pent og påkostet interiør, god komfort og ganske fine kjøreegenskaper. I tillegg er plassforholdene omtrent som i Lancer.

Vis mer


Det som gjør den litt vanskelig å sette opp mot dagens testbil er mangelen på en direkte sammenlignbar motor. En 1,6-liter med 124 hester er den bensinmotoren som ligger nærmest. Med manuell girkasse og høyeste utstyrsnivå koster den fra 257.00 kroner og gjør 0-100 på 10,4 sekunder. Legger du til en semi-automatisk girkasse, blir prisen 262.000 kroner for en topputstyrt utgave. Det tilsvarer omtrent nest høyeste nivå på Lancer som koster 276.000 kroner.

Velg Corolla

Dermed blir prisforskjellen ikke så altfor stor i Corollas favør til tross for mindre motor. Vi ville likevel valgt den, med manuell girkasse, og i tillegg vurdert dieselmodellen med 126 hester som begynner på 278.000 kroner.

Skoda Octavia

Vis mer


Skoda Octavia bør også nevnes, til tross for at den rent teknisk er en femdørs kombi. Med full utstyrspakke, L&K Plus, koster den snaut 300.000 kroner, men har da med sin 1,6-liter på 115 hester mindre motor. Girkassen er en tradisjonell automatkasse. Hvis du kan klare deg med manuell girkasse og et noe lavere utstyrsnivå, skal du være klar over at du kan kjøpe en 1,8-liters turbomotor med 160 hester for 305.000 kroner, altså omtrent det samme som vår testbil. Vi for vår del hadde da valgt Skodaen.

Ford Focus

Ford Focus sedan kan også nevnes. Med en 2,0-liter på 145 hester kombinert med en vanlig automatkasse koster den 310.000 kroner og har da et betydelig lavere utstyrsnivå. Dermed faller den ut av denne kampen hovedsakelig på grunn av pris.

Konklusjon

Vis mer


Sedaner fra kompaktklassen er ikke dumt. Best av disse er for tiden Toyota Corolla. Lancer Sports Sedan har gode priser og mye utstyr, kombinert med en frisk design, men det holder ikke for en helt ny modell. Men dersom du kjøper den med vanlig manuell girkasse, blir den straks mer attraktiv. Prisen synker 10.000 kroner og ytelsene blir merkbart bedre. Men fortsatt gjenstår det altså et lite stykke til Toyota Corolla.

  • Spesifikasjoner ser du her.
  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder