Konklusjon og konkurrenter

Hyundai i10 er blant de mest gjennomarbeidede og komfortable minibilene på markedet. Når bilen får antiskrens blir den svært interessant.

I løpet av de siste to-tre årene har det skjedd en revolusjon på antiskrens-siden. Så godt som samtlige kompakt- og mellomklassebiler som selges i Norge i dag er utrustet med antiskrens som standardutstyr. Stadig flere småbiler kan også leveres med antiskrens, men i minibilklassen (biler kortere enn 350 centimeter), er antiskrens sjelden vare.

Såvidt oss bekjent, er Toyota og Peugeot alene om å tilby denne teknologien i minibilklassen, i de nærmest identiske modellene Aygo og 107. Hos Toyota leveres imidlertid VSC, som teknologien heter på Toyota-språk, kun i de dyreste Aygo-variantene, som koster snaue 160.000 kroner. Hos Peugeot er ESP, som det heter der i gården, ekstrautstyr.

i10 mer påkostet

Vis mer
«Fraværet av antiskrens fører imidlertid til at vi vil anbefale eventuelle kjøpere å vente på i10 1.2, som får ESP som standardutstyr. Vær også klar at nye Agila muligens vil bli et svært interessant i10-alternativ.»


Aygo, 107 og Citroën C1 - den tredje av tvillingene - er morsomme biler som i likhet med i10 imponerer med god plassutnyttelse. Like god baksete- og bagasjeromsplass som i10 har de imidlertid ikke. Samtidig fremstår Hyundai i10 som en betydelig mer påkostet og fullverdig bil. ("C107go" starter på drøye 120.000 kroner, mens de bedre utstyrte utgavene koster mellom 140.000 og 150.000 kroner, avhengig av merke).

Picanto og Matiz

En annen konkurrent er Kia Picanto, som også gjorde et positivt inntrykk på oss da vi testet den i 2004. I valget mellom Picanto og i10 ville vi imidlertid utvilsomt landet på den mer påkostede og langt nyere i10. (Picanto: 120.000 - 170.000 kr).

For ordens skyld kan vi også nevne Chevrolet Matiz (tidligere Daewoo) (124.000 kr). Men denne er fullstendig uinteressant sammenlignet med i10.

Billige småbiler

Fiat Panda er 353 centimeter lang og regnes derfor vanligvis inn i småbilklassen. Panda starter imidlertid på 140.000 kroner og leveres da med antiskrens som standardutstyr. Dessuten er det viktig å være klar over at mange av småbilene - som er større enn i10 - er tilgjengelig i ribbede utgaver i prisklassen 150.000 til 160.000 kroner. Dette gjelder blant andre Ford Fiesta (erstattes snart), Fiat Grande Punto, Hyundai Getz, Mitsubishi Colt, Peugeot 206, Skoda Fabia og Volswagen Polo.

Nye Opel Agila

Vis mer


Vår også klar over at Opel snart lanserer sin andre generasjon Agila, som i hvert fall på bilder ser svært så lekker ut. Den norske Opel-importøren har lovet startpris på 130.000 kroner og en utgave med antiskrens, klimaanlegg, radio og kjørecomputer for 145.000 kroner. Denne bilen er så spennende at vi råder våre lesere til å vente med å kjøpe minibil/liten småbil til DinSide har testet Agila.

Konklusjon

Vis mer


Hyundai i10 1.1 fremstår som en god bil med mange sterke sider og en overraskende romslig bakseteavdeling. Fraværet av antiskrens fører imidlertid til at vi vil anbefale eventuelle kjøpere å vente på i10 1.2, som får ESP som standardutstyr. Vær også klar at nye Agila muligens vil bli et svært interessant i10-alternativ.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder