Konklusjon og konkurrenter

Nye Skoda Superb fremstår som et meget godt kjøp.

Dagens test dreier seg i første rekke om Superb GreenLine. Denne bilen koster 286.000 kroner, en pris som med tanke på utstyrsnivået tåler sammenligning med både klasselederen Ford Mondeo og nestleder Volkswagen Passat.

Passat BlueMotion

Spesielt billig er imidlertid Superb GreenLine ikke. Sedan-utgaven av familiemedlemmet Volkswagen Passat 1.9 TDI BlueMotion koster for eksempel 290.000 kroner, bare 4.000 kroner mer. Noe mindre utstyr, ja, men ikke veldig mye.

Ford Mondeo

Kombi-utgaven av Ford Mondeo 1.8 TDCi Trend med 100-hesters motor koster 288.000 kroner. Og utstyrsnivået er noenlunde sammenlignbart.

Må stå på egne ben

Vis mer
«Skoda Superb fremstår som en meget god bil og dermed et godt kjøp. Hvis du er opptatt av lavt forbruk og/eller miljø, er GreenLine-varianten det opplagte valget.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Du skal altså være klar over at det ikke er noe stort økonomisk incitament for å velge akkurat denne Skoda-varianten. Superb GreenLine må konkurrere på like premisser og er avhengig av at du vektlegger den enorme bakseteplassen, de smarte løsningene, den høye komforten og den fine kvalitetsopplevelsen for at du skal velge Superb fremfor dens viktigste konkurrenter.

Holder seg godt

Hva så med annenhåndsverdi? Jo, våre erfaringer tilsier at Skoda holder seg meget godt i verdi. Skoda har gjort det godt i en rekke kundetilfredshet-undersøkelser både i Norge og andre land og det er ingen grunn til å anta at Superb skal ha noe spesielt høyt verditap.

1.4 TSI og 1.8 TSI

Vi er imidlertid blant dem som ikke anser Superb Greenline for å være den mest spennende utgaven. Vi synes nemlig de to nye bensinturbomotorene - 1.4 TSI og 1.8 TSI - virker vel så interessante. For det første fordi disse kan kombineres med det høyeste utstyrsnivået - Elegance. For det andre fordi 1.8 TSI kan kombineres med en syvtrinns DSG-kasse eller firehjulsdrift av typen Haldex 4.

Vi har blant annet testet den herlige 1.8 TSI-motoren under et A4-panser, der den gjorde en imponerende jobb. I Superb skal den sørge for 0 til 100 på spreke 8,6 sekunder (8,5 med DSG).

1.8 TSI Elegance: Fra 375.000 kr

Superb 1.8 TSI Elegance koster 375.000 kroner med manuell girkasse, 390.000 kroner med DSG og 425.000 kroner med 4x4. Vi snakker altså om en betydelig høyere pris enn den du slipper unna med om du velger en GreenLine. Til gjengjeld får du langt mer utstyr, deriblant svingbare bixenonlykter og elektrisk regulerbare forseter. I tillegg får du en svært inspirerende, sterk og gjerrig motor (0,76 l/mil).

1.4 TSI Elegance: 322.000 kr

For dyrt? Da kan vi fortelle at Superb 1.4 TSI Elegance koster 322.000 kroner. 1,4 liter i en så stor bil høres selvsagt håpløst ut, men som vi kunne fortelle i vår lanseringsartikkel, så snakker vi her om en herlig liten turbomotor som produserer 200 Nm ved 1.500 omdreininger og 125 hestekrefter ved 5.000. Resultatet er at vi opplevde den stillegående motoren som mer enn tilstrekkelig.

Flere tester kommer

Vi har ikke gjort noen skikkelige prisanalyser på Superb-utgavene vi her nevner. Vi vil imidlertid komme tilbake med skikkelige tester av disse bilene der vi vil se nærmere på om disse er priset mer aggressivt enn GreenLine-utgaven.

Konklusjon

Skoda Superb fremstår som en meget god bil og dermed et godt kjøp. Hvis du er opptatt av lavt forbruk og/eller miljø, er GreenLine-varianten det opplagte valget. Hvis du kjører relativt lite og/eller er mer opptatt av lokalt lydmiljø enn globalt miljø, bør du vurdere en av de fine bensinmotorene.

Vi kommer tilbake med flere Superb-tester. Inntil videre kan du kose deg med mye mer Superb-stoff og tekniske data i denne artikkelen.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder