Konklusjon og konkurrenter

Vi må nesten anse at X6 konkurrerer i "Her kommer jeg!"-klassen...

... og da havner vi i en kategori som omfatter modeller som vi nevnte innledningsvis: Porsche Cayenne, Audi Q7 og Range Rover Sport. Mercedes inkluderer vi ikke i denne gruppen verken med ML- eller GL-modellene da disse har en viss nyttig dimensjon og dessuten, i M-klassens tilfelle, er bilen som grunnla premium-SUV-segmentet. En viktig ting å ta med i betraktningen er at et viktig premiss for å konkurrere seriøst mot X6 er kjøreglede (relativt sett i forhold til typen bil). Men det er også mangel på nytteverdi. Man kan jo fint få kjøpt en nyttig og velkjørende BMW-SUV - nemlig X5 - men det er altså ikke X5-konkurrentene vi ser på her.

Papirtiger fra England

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer

Den første som ryker ut er Range Rover Sport. Den er dyrere enn X6 med sine 1.311.000 kroner, og det er mye selv om den er bedre utstyrt i HSE-versjonen som er standard med den største dieselmotoren. Med toppmotoriseringen TDV8 på 272 hestekrefter burde den på papiret kunne true BMWen, men X6 kjører i ringer rundt Range Roveren både når det gjelder ytelser og kjøreegenskaper.
Engelskmannen har mer raffinement og atmosfære og er den minst jålete i dette selskapet - men det er ikke det det går ut på her.

Mega-SUV ut

Audi Q7 er også en diger kladd av en bil med begrensede innvendige plassforhold. Den har ingen helt direkte konkurrent til "vår" X6 når det gjelder ytelser - 3.0 V6 TDI på 240 hester til noe under millionen når ikke opp mens V8-versjonen med 326 hester for så vidt er minst like rask - men det er rett frem. Den er for øvrig betydelig dyrere med over 1,4 millioner, og vi betegnet den etter test som en skivebom fra Audi. Vi kan totalt sett glemme Q7 i forhold til X6 - husk at et av hovedpremissene er kjøreglede.

Porsche Cayenne

Og Porsche er den eneste i dette selskapet som kan true X6 på kjøreglede. Men hvorfor ta den med når det er diesel som gjelder her? Vel - X6 er så spesiell at vi måtte ta for oss hva slags type kunde som er troende til å vurdere et slikt kjøp. Og den typen kunde vil nok også kunne vurdere Cayenne. Dessverre vil han ikke finne noen bil med tilsvarende ytelser til rett over millionen - Cayenne V6 er langt fra like sprek som vår testbil, og første V8-versjon koster over 1,4 millioner.

Dermed står X6 igjen alene. Betyr det at vi anser den som vinneren? Vel, vinneren av hva? Beste SAC eller SUC?

Eller kanskje bare det mest attraktive unyttige kjøretøy i sin klasse? Ja, det er til syvende og sist det det må bli...

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Se store eksteriørbilder her!

Se store interiørbilder her!

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder