Konklusjon og konkurrenter

Volvo XC60 2.4D er ikke spesielt billig. Likevel er den i våre øyne et interessant alternativ til sine tyske konkurrenter.

Volvo XC60 2.4D starter på 514.000 kroner. Som vi snart skal se, er ikke dette spesielt billig sammenlignet med rivalene. En stor fordel ved XC60 er imidlertid at man ikke trenger å legge til mer enn 30.000 kroner for å komme opp på utstyrsnivå Summum, som er relativt raust. Og med dette utstyrsnivået er bilen prismessig langt mer konkurransedyktig enn grunnutgaven.

Forutsetningen for å gå for XC60 er imidlertid at du ikke er spesielt opptatt av sportslige kjøreegenskaper. Hvis kjøreglede er viktig for deg, bør du i stedet velge Audi Q5, Mercedes-Benz GLK eller - ikke minst - BMW X3.

Mange sterke sider

Vis mer
«Ikke alle Volvos modeller klarer seg like godt mot Audis, BMWs og Mercedes-Benz' alternativer, men XC60 har etter vårt syn ingen grunn til å skamme seg når den holdes opp mot sine tyske konkurrenter.»
Vis mer


Med utgangspunkt i et ønske om komfort og høy kvalitetsopplevelse fremstår imidlertid Volvos alternativ som konkurransedyktig, i hvert fall med laminerte sidevinduer (standard fra Momentum) og elektronisk styrte støtdempere (ekstra), som vårt testeksemplar hadde. XC60 kan også by på konkurransedyktig takhøyde, benplass i baksetene og lasterom. Firehjulsdriften er ikke den mest avanserte i klassen, men god nok. God bakkeklaring bidrar til god fremkommelighet. På sikkerhetssiden må vi anta at XC60 er fullt ut konkurransedyktig, kanskje til og med klasseledende. Også når det kommer til ergonomi og brukervennlighet kommer bilen godt ut.

Tørst

Vi opplevde også motoren som et sterkt kort, både når det kommer til fleksibilitet, styrke og lydbilde. Det skulle imidlertid bare mangle, da Volvo-motoren har én sylinder ekstra og 0,4 liter slagvolum mer enn rivalene. Det er imidlertid greit å være klar over at de offisielle forbruksmålingene antyder at XC60 2.4D er klassens tørsteste.

Q5 2.0 TDI quattro: 504.000 kr

En av de opplagte konkurrentene er en annen nykommer; Audi Q5 2.0 TDI quattro (170 hk, 350 Nm). Q5 er rundt 463 centimeter lang og 188 centimeter bred og dermed ganske nøyaktig like stor som XC60 (463x189). Q5 er imidlertid med sine 165 høydecentimeter noe lavere enn XC60 (171). Q5 har en mer solid og permanent torsen-basert firehjulsdrift og er samtidig raskere på øvelsen 0 til 100 (9,5 vs 10,5). Også på forbruks- og utslippssiden kommer Q5 bedre ut (0,67 vs 0,75 liter per mil ved blandet kjøring).

BMW X3 xDrive 2.0d: 502.000 kr

Vis mer


Med sine 457 lengdecentimeter og 185 breddecentimeter er den stive og sportslige X3 noe mindre enn XC60 og Q5. Motoren (163 hk, 350 Nm) er blant bilens sterkeste kort, blant annet fordi den skal klare 0 til 100 på 9,3 sekunder og fordi den skal nøye seg med 0,65 liter per mil. Firehjulsdriften er avansert. Det som først og fremst taler mot X3 er bilens alder (kom våren 2004) og nybilgaranti (kun 2 år).

Mercedes-Benz GLK 220 CDI aut: 559.000 kr

I likhet med XC60 og Q5 er GLK en helt ny bil. Med sine 453 x 184 centimeter er den minstemann i dette eksklusive firkløveret. 2,1-literen yter 170 hestekrefter og hele 400 Nm og Mercedes-Benz hevder at bilen skal klare 0 til 100 på utrolige 8,8 sekunder - med automatgir! GLK vil nemlig ha automatkasse som standardutstyr, noe som må tas med i beregningen og som sørger for at bilen i større grad forsvarer den tilsynelatende stive prislappen. Brukbart forbruk - 0,69 liter. Vær imidlertid klar over at "folkeutgaven" av GLK, altså 220 CDI, først er på plass våren 2009.

Konklusjon

Vis mer


Vi forstår at svenskene er stolte av Volvo, som er en av svært få bilprodusenter som makter å utfordre det tyske premium-trekløveret. Ikke alle Volvos modeller klarer seg like godt mot Audis, BMWs og Mercedes-Benz' alternativer, men XC60 har etter vårt syn ingen grunn til å skamme seg når den holdes opp mot sine tyske konkurrenter.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • VIDEO: Volvo City Safety