<b>KJENT DONING:</b> Navara 190 hester 2,5 dCi er en solid arbeidsbil. Dessverre skuffer den på viktige punkter.  Foto: Sten Inge Stølen
KJENT DONING: Navara 190 hester 2,5 dCi er en solid arbeidsbil. Dessverre skuffer den på viktige punkter. Foto: Sten Inge StølenVis mer

Kong Salomon: Nissan Navara

For tøffe jobber kreves tøft utstyr. Nissan Navara er bygget for å takle alle utfordringer. Men til og med krigeren Goliat hadde sine svakheter.

Av: Tommy Simon Norum

Etter mange år i pickup segmentet, holder fortsatt Nissan en sterk plassering. Nye Navara har sine røtter helt tilbake til 1934, da Datsun produserte sin første pickup. 


Siden den gang har det vært mange generasjoner pickuper, og dagens nye Navara (D40) bærer de gamle genene videre. Den er bygget på rammekonstruksjon, har stiv bakaksel med bladfjærer bak, og uavhengig fjæring foran.

Den gir et solid preg, og føltes litt som en 80-talls firehjulstrekker.

Du sitter høyt med fin oversikt, og den har god bakkeklaring og bra framkommelighet. Du ser også panseret fra førersetet, som er et element undertegnede savner i de fleste nye biler.



Søskenmodellen med tak er Pathfinder.

Skår i gleden


For oss som har kjørt Nissan King Cab D21 som ble introdusert i 1986, skjønner man at Nissan ikke har latt utviklingen ta overhånd. Styringen er tung og understyrt, og man hører den knallharde dieselgangen i motoren. Rattet er tre-eiket, i den grad man kan kalle det eiker. Midtdelene i rattet er altfor store, sømmene er skarpe og rattringen kantete.

Det er enten som å holde i et grovt vedtre av bjørk, eller ei brødfjøl, avhengig av hvor man prøver å holde. Rattgrepet blir vondt uansett, og setter derfor store skår i kjøregleden. 



Se flere bilder her:

KJENT DONING: Navara 190 hester 2,5 dCi er en solid arbeidsbil. Dessverre skuffer den på viktige punkter. Foto: Sten Inge Stølen
Stort lasteplan og god bakkeklaring. Foto: Sten Inge Stølen
Salomon Evo utgaven har grå grill og grå detaljer. Det hadde sett bedre ut i den orgianle kromutførelsen. Foto: Sten Inge Stølen
Med låsbar differensialsperre bak og lavserie er fremkommeligheten på topp. Foto: Sten Inge Stølen
Fin og oversiktlig måte å velge hjuldrift. Foto: Sten Inge Stølen
Savner hvite tallskiver som på eldre modeller. Rotete speedometer. Foto: DINSIDE
Ser fint ut, men Bluetooth-tilkoblinegn fikk vi ikke til å fungere. Dårlig lyd og skurrete radiomottak. Foto: Sten Inge Stølen
Vitner om gode offroad-egenskaper. Dette er ekstrautstyr oh koster 5200 kroner. Foto: Sten Inge Stølen
Dårlig interiørdesign, altfor avrundet. Rattet er vondt å holde i uansett grep. Foto: Sten Inge Stølen
God plan-plass med mange praktiske festeanordninger til lastestropper. Foto: Sten Inge Stølen
King Cab har god bagasjeplass i hytta til pickup å være. Foto: Sten Inge Stølen




Ford Ranger er en hard utforderer på Navara-kundegruppen. Les om den her.

Sprek traktor


Navara er ingen bil man kjøper for å hente unger eller kjøre europatur med kona. Navara trenger du der gummistøvler er det riktige fottøyet. På jobb, i skogen, i grustaket eller som gårdsbil. Tidligere har vi etterlyst ESP, og det har den fått.

Bakenden er meget villig til å logre, spesielt på is og snø, men også på våt asfalt dersom man kommer litt hardt ut av svingen.

Så uten last på planet setter man stor pris på ESPen, som flytter drivkraften til hjulet med mest friksjon. Dette kan man også skru helt av, dersom man er lei av blinkende lamper som overstyrer sjåførens avgjørelser. 



Japansk traktor


Navara er i bunn og grunn en moderne gråtass, laget for å kunne brukes til alt og tjene sin eier fullt ut. Uten last oppleves den noe hard og stumpete, men allikevel ikke sjenerende. Den har hengervekt på tre tonn, og nyttelast på 920 kilo på planet. Forbruket viste aldri under 1,03 liter pr mil, dette ved varierende kjøring. 


Her kan du lese om konkurrenten Toyota Hilux.

Kong Salomon


Testbilen er en Salomon Evo utgave, som har grå finish på stigtrinn, bakfanger, frontgrill, dørhåndtak og farget glass i bakvinduene.

De grå detaljene tar seg bedre ut i orginal kromutførelse, så her kan du spare 12.200 kroner, og få en originalutgave som ser både dyrere og bedre ut.

Hvorfor Nissan gir Navara tilleggs-navnet Salomon etter en ski og sportsprodusent, må forbli en av livets uløste gåter.

Motoren er en 2,5 liter diesel med 190 hester og 450 newtonmeter dreiemoment. 




Smalt register

Med låsbar differensialsperre bak og lavserie er fremkommeligheten på topp. Foto: Sten Inge Stølen Vis mer


Navara er råsterk når turboen er med, men når motoren går under 1900 omdreininger, da uten pustehjelp fra turboen, er livet en trist tilværelse. Det er et elendig bunndrag, og under testkjøring med henger kvalte motoren seg ved bakkestart gjentatte ganger. Også langs veien oppleves bunndraget som dårlig. Opp til 1900 omdreininger er det rimelig dødt, men derfra og oppover skyter den fart.

Faktisk så bra at det er moro å kjøre forbi, eller foreta filbytte.

Selv i lavserie oppleves Navara som svak ved igangsetning, og sammen med clutchen som var upresis og høy, var det fort gjort å trille bakover eller kvele motoren. Dette er synd når så store kraftressurser er tilgjengelige fra 1900 til 3500 omdreininger. Det ender opp i mye giring og røring rundt i den sekstrinns manuelle girkassen. 


Automatgir hadde absolutt vært å foretrekke.

Ford F-serie pickup har vært USAs med solgte bilmodell de siste 32 årene. Les om fjorårets mest solgte bilmodeller.

Bristende punkter


Japanerne er glad i hardplast, spesielt i innvendig. Denne gangen har designeren fått altfor frie tøyler med passerspissen.

Alt er avrundet, og matcher ikke det kantede utseendet utvendig. Ikke er det pent, og ikke er det særlig fornuftig.

Tidligere modeller av Navara har et langt mer kantete interiør, som passer bilen mye bedre. Den svarte speedometer-tallskiven med annenhver store og små tall var irriterende og roete, og man savner de hvite sportslige tallskivene fra tidligere modeller. Samtidig blender fulltlys-indikatoren deg om natta, med sterkt blått lys midt i trynet.

Girgatene til girspaken er trange, og reversen tar det tid å lære seg, siden girstanga må trykkes ned, og skyves forbi sjette-gir og ned.



Skuffende fra Pioneer

Ser fint ut, men Bluetooth-tilkoblinegn fikk vi ikke til å fungere. Dårlig lyd og skurrete radiomottak. Foto: Sten Inge Stølen Vis mer



Bilen har et audiosystem fra Pioneer, som utrolig nok, er overraskende dårlig. FM-radioen skurrer ofte, skjermen er lite brukervennlig og Bluetooth-tilkoblingen for mobilen var håpløs å tilkoble. Lyden er også dårlig, og ved høyt volum er det bare slitsomt. Forhåpentligvis er Premium-utgaven med blant annet touchskjerm og Bose-anlegg bedre, men den koster 55.550 kroner ekstra. 


Bra til sitt bruk


Men når asfalten slutter og 3G dekningen er borte, kommer Navara til sin rett.

Reduksjonskassa styres elektronisk via et hjul i midtkonsollen, og man kan velge mellom 2WD, 4High eller 4Low, slik det skal være på en ekte offroader. I tillegg kan man låse differensialsperren i bakakselen, så begge bakhjulene drar likt.

Det gjør at man kan kjøre i meget krevende forhold, og komme tørrskodd frem med æren i behold. Sidespeilene er også utmerket store og gode, og en fryd å rygge etter. Ryggekameraet som dukker opp i bakspeilet er også en praktisk finesse. For øvrig har Navara som de fleste nyere biler ryggelys bare på ene siden, noe som ødelegger og skaper skygger i ryggekameraet om kvelden. 
Det oppleves også mørkt ved rygging, siden bilen er over 5 meter lang.

Usikker om om du trenger racerbil eller pickup? Les om Dodge RAM SRT-10 her.

Også som double cab

Men pickup og store forkrommende bokstaver på bakluka er og blir tøft! Og Nissan har en haug av barskt ekstrautstyr.

Toppmodellen Double cab med V6 og automat er en interessant kombinasjon.

Gjerne med Bose premium audiopakke og differensialsperre som ekstrautstyr. Nissan Navara Double cab med V6 har startpris på 461.560 kroner som varebil. Siden den doble kabinen stjeler lastelengde, og V6`eren øker avgiftene, er det nok den billigste todørs King Cab 2,5 dCi og 144 hester vi får se mest av på veiene her i landet, dessverre.


2014 Nissan Navara 2,5 dCi Salomon Evo (6-trinn man)
  
Motor:R4, 16V
Slagvolum:2.488 ccm
Effekt @ o/min:190 hk @ 4.000
Dreiemoment @ o/min:450 Nm @ 2000
0-100 km/t:10,8 sekunder
Toppfart:180 km/t
Forbruk l/mil:0,84
Co2-utslipp:222 g/km
L x B x H (cm.):530 x185 x 179
Vekt:2065 kg
Tillatt totalvekt:2.805 kg
Maks vekt lastelem:250kg
Lastelengde:186,1 cm
Lastebredde:156,0 cm
Bakkeklaring uten last:23,4cm
Tankvolum:80 liter