Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Kompakt folkeracer

Selv om R20 virker litt tamt i forhold til R32 blir dette kulere.

Golfen som hadde navnet R32 klarte 250 hestekrefter ut på hjulene. Nå ligger det an til at også den nye Golfen kommer med de sentermonterte eksosrørene som R32 hadde.

Denne gangen vil den mest sannsynlig hete R20 og være utstyrt med en toliters turbomotor som yter 270 hestekrefter. Effekttallet her er ikke helt i mål, men ligger nok på dette nivået. Det vil si at det bør være mulig å komme ned på 5,5 sekunder i sprinten fra 0 til 100 med DSG (dobbelkløtsjkasse).

Audi S3 med 265 hestekrefter, firehjuldrift og S-tronic (samme som DSG, bare et annet navn) klarer i hvertfall det.

Det ligger an til at Golf med denne motoren får firehjulsdrift i likhet med Audi S3, mens Scirocco-varianten vil få forhjulsdrift.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Design

R20 vil ta med seg mange designelementer fra GTI, men vi regner med at Volkswagen vil strekke strikken enda lengre på R20. Vi regner med det siden frontens og baken er så godt tildekket, men vi kan allerede nå se de spesielle eksosrørene bak.

Frakfurtmessa som starter midt i september blir travel og det kan tenkes at Golf R20 dukker opp der.

Test av Golf GTI finner du her.